Nekromanti When Darkness Comes

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har precis köpt roll-/brädspelshybriden When Darkness Comes. Spelet är tillverkat av Twilight Creations Inc, samma gäng som gjorde det häftiga Zombies!!! (utropstecknen ingår i spelets namn, det är inte jag som missbrukar skiljetecken eller är överdrivet hänförd).

Det verkar vara ett trevligt litet spel med sköna retro-horror-referenser. Jag hyser inga förhoppningar om att bli rädd när jag spelar det, men om det speglar skräckfilmernas känsla på samma suveräna sätt som Zombies!!! speglar zombierullarnas så blir jag mer än nöjd.

Det som är så häftigt med Zombies!!! är att det både regelmässigt och flavourmässigt (se där, ett nytt ord!) fångar känslan hos zombierullarna. Jag haoppas på samma egenskaper hos WDC.

Tråkigt nog är WDC inte riktigt lika snyggt som Zombies!!!. Det betyder i det här fallet inte att WDC är fult, utan att Zombies!!! är så snyggt att man nästan trillar baklänges.

Nå, är det någon som har spelat WDC och har lust att delge sin syn på liret?

Någon som har reflektioner angående roll-/brädspelshybrider?

Twilight Creations verkar vara en allt klarare lysande stjärna och jag hoppas på fler spännande titlar från det här företaget.

- Vulf

Troberg

Sinister eater
Det som är så häftigt med Zombies!!! är att det både regelmässigt och flavourmässigt (se där, ett nytt ord!) fångar känslan hos zombierullarna. Jag haoppas på samma egenskaper hos WDC.
Jag delar din entusiasm inför Zombies (fast lite fler varianter hade ju varit kul, nu är det väldigt mycket slump vem som vinner), men tyvärr tycker jag inte att WDC håller måttet. Jag har själv haft ideer om ett brädspel med rollspelsinslag, så jag är inte främmande för konceptet, men WDC håller helt enkelt inte. Lägg till det de sunkiga tärningspokerreglerna och allt spricker som en elefant på en hoppstylta efter ett nitroglycerinlavemang.

entomophobiac

Low Prep High Play
Bara för att jag är extremt fanatisk när det gäller petitesser så måste jag ju påpeka att det inte är Twilight som gjort Zombies!!! utan Journeyman Press. Twilight har däremot gjort tilläggspaketen och är numera ansvariga för utgivningen av Zombies!!! eftersom Journeyman Press inte existerar längre, mig veterligen. Bla bla.

Däremot är jag helt inne på snacket om att blanda roll- och brädspel. Faktum är att det rent av är en mycket bra idé, framförallt i ett sammanhang som jag vet diskuterats här vid ett par tillfällen - nybörjarspel.

Att blanda ut rollspelens amatörteater med brädspelens ploppar, snabba enkla regler och framförallt kanske den på något sätt indirekta tävlingsandan som åtminstone Zombies!!! har. Det vill säga, du kan jävlas med folk något kopiöst genom att kasta elaka kort på dem, men du kan inte skjuta dem i skallen eftersom det är zombies som är den gemensamma fienden.

Jocke

Man med skägg
själv tycker jag att GW:s minder unitkrävande spel är utmärkta att rolspela i. Typ man gör en liten bar och spelar necromunda i den. eller går in för sina warhammer quest gubbar alldeles för mycket..

Big Marco

Läskig
Eftersom jag i det närmaste kräks på Zombies!!! får du gärna berätta vad du tycker är så bra med dess regler?

Troberg

Sinister eater
Eftersom jag i det närmaste kräks på Zombies!!! får du gärna berätta vad du tycker är så bra med dess regler?
Att de finns i en kompaktversion som sammanställer reglerna för grundspelet, tvåan, trean och 3.5 samt FAQ-en på ett enda ark som gör spelet 138 gånger smidigare att spela.

Vad som är sämre är att den sista rushen mot helikopterplattan tenderar att bli väldigt slumpartad. Jag skulle hellre sett lite andra scenarios, kanske även cooperative-varianter. Det var just tanken på en spelledarledd cooperative-variant som fick mig att börja fundera på brädspel med rollspelselement, något som tydligen TC också gjorde. Synd att de fuckade upp det.

Men hur kan du ogilla ett spel där man kan köpa påsvis med små självlysande zombies? Man måste ju bara älska det!

MongoMan

Swordsman
Biladrenalin

Jag skulle hellre sett lite andra scenarios,
Det finns väl förslag på andra scenarios i Zombies!!! 3 Mall Walkers?

Förresten, jag kollade på länken och det står inget om att "Adrenaline Rush" inte kan öka movement för "The Keys are still in it!", eller är jag blind?

Troberg

Sinister eater
Re: Biladrenalin

Det finns väl förslag på andra scenarios i Zombies!!! 3 Mall Walkers?
Mycket möjligt, det är ett tag sedan jag läste den.

Förresten, jag kollade på länken och det står inget om att "Adrenaline Rush" inte kan öka movement för "The Keys are still in it!", eller är jag blind?
Det är möjligt, jag kapade en del saker (men mycket få) som jag ansåg vara uppenbara för att hålla reglerna kompakta.

Big Marco

Läskig
Men hur kan du ogilla ett spel där man kan köpa påsvis med små självlysande zombies? Man måste ju bara älska det!

Jag ogillar inte spelets koncept, jag ogillar implementeringen. Jag tycker att korten är obalanserade, speltiden för lång, slumpmässigheten för hög, och repetitionen under spel för stor. Men konceptet är helrätt.

Jag fick samma känsla av When Darkness Falls, där reglerna för tärningsutfall kändes väl krystad.