Where Ivan asks various questions about Sweden

JohanL

Champion
Apropå skatt är en kanske inte omedelbart uppenbar grej att om man har några besparingar i aktier eller fonder, bör dessa läggas under ISK (eller möjligen kapitalförsäkring, jag har aldrig förstått skillnaden). Även i dagens ränteläge.

(Möjligt undantag om man sparar på flera årtiondens sikt.)

Zeedox

Hero
Additional question, sadly not about booze :)

How common is it that apartments / houses come with appliances in the kitchen versus having to install them yourself?
Nästan alla lägenheter kommer med kyl, frys, spis och ugn. Induktion är väldigt vanligt bland spisarna.

Mikro och diskmaskin är mer varierat. Jag har hyrt lägenheter utan, och lägenheter med.

Tvättmaskin och torktumlare till badrummet brukar man däremot behöva ta med själv.

Zeedox

Hero
As I have mentioned we are looking to move to Sweden in 3 years or so. I have all the big picture stuff down but I will no doubt have ten thousand questions along the way. So I thought I would just create a single thread where I can post questions and folks who have an interest can pop in and answer or comment.

Since I am also working on reading Swedish of course, for the purposes of this thread please ONLY answer på svenska :)

Question 1:
What are the major grocery chains? Do you have Aldi and Bilka over there?
In particular what would be an example of a more expensive / up scale and a more "day to day" / discount grocery chain?
(looking to do a bit of price comparison online since I have not been used to Scandinavian prices in a hot minute)

Question 2:
How rural can you get and still expect to have decent internet? Is it pretty good everywhere or does it vary?
Min bild är att ICA är den dyraste kedjan, som har de flådigaste råvarorna. Långt ifrån alla butiker som har en ordentlig köttdisk dock - där kan du behöva leta en del.

JohanL

Champion
Min bild är att ICA är den dyraste kedjan, som har de flådigaste råvarorna. Långt ifrån alla butiker som har en ordentlig köttdisk dock - där kan du behöva leta en del.
Eftersom ICA är en franchise med mycket egen styrning, varierar det. Det är aldrig billigast, men inte nödvändigtvis dyrast - det beror på område och hur mycket man har lyxat till det.

Extremt varierat är hur bra din lokala invandrarbutik är, men det är inte ovanligt att de är fullständigt överlägsna på grönsaker (det är min i Skogås, i alla fall!).

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Det finns inte någon utbredd drickskultur i Sverige.
På en restaurang är det inte ovanligt att man ger 10-20% i dricks om man är nöjd med serveringen och maten. Men det är inget som direkt förväntas. De anställdas löner utgår inte från dricksandet så de blir inte utan mat den veckan om man inte ger dricks. Det är inte vanligt att man t.ex ger dricks på ett café eller när man åker taxi.

Förutom att personalens lön inte baseras på dricksen, så är det dyrt med anställda i Sverige och man visar respekt för folks ”personliga integritet”. Därför upplevs alla typer av service som mycket sämre i Sverige än t.ex. USA. Motsvarande finns i olika utsträckning även i övriga Europa.

Ingen kommer till ditt bord och frågar om du vill ha mer dryck, ingen kommer fram till dig i affären och frågar om du behöver hjälp, och kassörskan i livsmedelsbutiken småpratar inte med dig medan hon slår in varorna. Det är dock inte för att vara otrevliga utan man visar dig som kund respekt genom att inte störa i onödan. Det är inget som hindrar dig från att fråga något eller prata med personalen dock, men du som kund måste ta initiativet.

I gengäld försöker man så långt som möjligt underlätta så att alla ska kunna klara sig själva. Vi har ofta självscanning, handikappanpassning i offentliga miljöer, ramper för barnvagnar, toaletter med skötbord, bra skyltning (ofta även på engelska) och enkla appar som ska instruera om vad som gäller och täcka för att man inte kan prata med någon personal.

Offentliga toaletter är oftast helt insynsskyddade, men städas ibland inte lika ofta som i USA/andra västländer. På de flesta ställen i städerna kostar det en liten summa (5-15 SEK) att använda toaletterna.

:t6r-5: :t6b-2:
//OndSpöke

Zeedox

Hero
Ingen kommer till ditt bord och frågar om du vill ha mer dryck, ingen kommer fram till dig i affären och frågar om du behöver hjälp, och kassörskan i livsmedelsbutiken småpratar inte med dig medan hon slår in varorna. Det är dock inte för att vara otrevliga utan man visar dig som kund respekt genom att inte störa i onödan. Det är inget som hindrar dig från att fråga något eller prata med personalen dock, men du som kund måste ta initiativet.
Detta motsvarar inte riktigt min erfarenhet - men beror klart på butik. Men det är många butiker där personalen och kommer fram och frågar om du vill ha hjälp, om det inte är väldigt mycket folk. Systembolaget är praktexemplet på detta.

Som blyg tonåring var detta ett helvete, och gjorde att jag drog mig från att handla i vissa butiker där personalen såg för ”ivrig” ut! (Sen dess har jag lärt mig att ändra inställning.)

Hundenilunden82

Warrior
I stort sett alla lägenheter som man hyr kommer med spis,ugn,kyl,frys,toalett,dusch.

Vissa hyresrätter kommer med tvättmaskin och torktumlare eller en tvätt/tork kombomaskin eller tvättmaskin och torkskåp , finns inte detta i lägenheten så finns det en gemensam tvättstuga i fastigheten eller i vissa fall närliggande fastighet som får nyttjas av boende inom fastigheten. Att nyttja tvättstugan ingår i hyran så man betalar ingen extra vatten eller elförbrukning när man nyttjar den gemensamma tvättstugan så är man sparsam så använder man sig av tvättstugan.

Diskmaskin kan ingå men det är inte standard att det gör det

Vissa hyresvärdar kan man be att sätta in tvättmaskin/torktumlare och diskmaskin mot att hyran höjs

Vi har också något i Sverige som kallas varm och kallhyra och kombination där av.

Varmhyra innebär att vattenförbrukning och uppvärming ingår i hyran

Kallhyra så betalar du för vattnet och uppvärmingen vilket kan bli dyrt om man är en stor familj som duschar ofta och länge samt att det kan bli dyra räkningar för uppvärmning på vintern.

Sedan finns det kombinationshyra. Jag betalar inget för uppvärming av lägenheten och kallvattenförbrukning men jag betalar för allt varmvatten jag förbrukar.

Många hyresbolag tar även betalat för parkering eller garage om man har bil , den kostnaden läggs på hyran och man får ofta stå i en separat hyreskö för att få tillgång till parkeringsplats eller garage. Fördelen då är att det är din parkering eller ditt garage som inte får nyttjas av andra.

Vissa hyresbolag har även ha gratis parkering men då gäller det att va där i tid innan grannarna fyller upp dom.

Dricksa (betala dricks) brukar man göra om man är på en finare restaurang.

Man dricksar inte på snabbmatsrestauranger,pizzerior,vägkrogar,kvarterskrogar och liknande utan man dricksar som sagt på finare restauranger.

vad som är brukligt att dricksa har jag inte så bra koll på men jag har någon gång under min uppväxt hört att det är brukligt att dricksa 20% av det notan landar på.

Går man på restaurang och äter och dricker för 2000 kronor bör man alltså isf dricksa 200 kronor. Om man vill och är nöjd med mat och service och vill visa uppskattning

Det finns inget underförstått krav att dricksa då serveringspersonal i Sverige jobbar med lagstadgad kollektivavtalsenlig lön och är inte beroende av dricksen som i tex USA.

Last edited:

Hundenilunden82

Warrior
Detta motsvarar inte riktigt min erfarenhet - men beror klart på butik. Men det är många butiker där personalen och kommer fram och frågar om du vill ha hjälp, om det inte är väldigt mycket folk. Systembolaget är praktexemplet på detta.

Som blyg tonåring var detta ett helvete, och gjorde att jag drog mig från att handla i vissa butiker där personalen såg för ”ivrig” ut! (Sen dess har jag lärt mig att ändra inställning.)
Upplever också att dom ofta kommer fram och frågar. Ett praktexempel på detta är tex klädaffärer eller elektronikaffärer.

Dom som jobbar där vill ju sälja då dom kanske har provisionsbaserad lön så därför interagerar dom med dig och är trevliga och artiga just för att kunna pracka på dig saker (mersälj) och få mer provisionsbonus

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Det förekommer, och det finns såklart undantag till alla exemplen i tråden, men för mig är ambitionen att ge en beskrivning som är tillräckligt generell för att vara användbar.

Jag vet att många turister och framförallt Amerikaner reagerar på den ”bristande”servicen när de kommer hit. De är helt enkelt vana med det motsatta.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Ivan NWG

Warrior
Coming from Denmark to the US it was certainly a bit of an odd feeling to have store clerks follow you around :)

As an aside, tack så mycket for all the answers, speculations etc.

A follow up question: I have kicked around switching to a vegetarian or mostly vegetarian lifestyle for a while. When I moved from Denmark, it was not very common to find vegetarian options in restaurants, diners etc. What is it like today in Sweden?

Rangertheman

Myrmidon
A follow up question: I have kicked around switching to a vegetarian or mostly vegetarian lifestyle for a while. When I moved from Denmark, it was not very common to find vegetarian options in restaurants, diners etc. What is it like today in Sweden?
Det finns ett ganska stort utbud av vegetariska alternativ på de flesta restaurangerna. Inte sällan går det även att byta ut köttet mot haloumi eller plant beef.

JohanL

Champion
Coming from Denmark to the US it was certainly a bit of an odd feeling to have store clerks follow you around :)

As an aside, tack så mycket for all the answers, speculations etc.

Sverige har många vegetarianer och är högt rankat.

1738253695341.jpeg
1738253659907.jpeg
(Nej, jag förstår inte heller vad som händer i Portugal.)