Nekromanti Whfp regel frågor!

Brick Storm

Veteran
Joined
27 Dec 2004
Messages
5
Location
Göteborg
Hej!

Har just skaffat WHFP 2ed och har en fråga. Kan ju vara så att jag fattat rätt men frågar ändå.

För att "klara" sin Basic career så skall man uppfylla kraven i advance scheme för vald career.
När man gjort det och väljer nästa career så får man nya krav att uppfylla.
I boken så står det att man byter de gamla värderna mot de nya om de inte är lägre.

Så här är min fråga.
Låt oss säga att man som första career valde Estalian Diestro
WS+15% Bs - S+5% osv osv

När jag uppfyllt alla värden på Main och Secondary profile vill jag bli Duellist
Betalar 100 xp och börjar köpa skills osv.

Men hur blir det nu när jag skall höja t.ex Duellistens WS som är +20%??
höjer jag de 5% som fattas från Estilian Diestros Ws på 15% eller skall jag höja med +20% mot nuvarande Ws värde?
Fattar ni vad jag menar?
Alltså blir kostnaden för höjningen (+20%) 5% eller 20%

Estilian Diestro > Duellist
Ws +15% WS+20%

Tycker det borde vara så, för väljar man sedan Champion som har +40% på Ws så hamnar man ju på en Ws på över 100%

/David
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Modifikationerna är på din grundprofil, alltså det du slog fram. Det innebär att du har +15 från diestron och sedan endast kan höja med 5 för att nå +20, som är taket för duellisten.
Man lär sig inte att slåss bättre som thug om man redan varit troll slayer, ungefär.


Storuggla, it's morals in action
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Missa dock inte att enligt reglerna behöver man dessutom skaffa ALLA Trappings som den nya karriären ska ha (som listas) INNAN man får byta till den.
 

Leewest

Veteran
Joined
30 Jun 2008
Messages
17
Location
Stockholm
Glöm inte heller Talents och Skills. Även de måste införskaffats innan man kan byta till någon av sina Career Exists.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Om inte en ens nya Career är basic. Då kan man betala 200xp istället för 100 och byta när man har lust.

*regeladvokaten inflikar* :gremsmile:
 

Leewest

Veteran
Joined
30 Jun 2008
Messages
17
Location
Stockholm
Är det inte som så att man alltid kan spendera 200 XP för att byta till vilken basic career som helst?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Lee West said:
Är det inte som så att man alltid kan spendera 200 XP för att byta till vilken basic career som helst?
Jag tycket att det var det jag sa. Fast jag förstår om det misstolkades.
 
Top