Nekromanti Whiskey-stenar..

Johan K

Gammal & dryg
Såhär är det..
Är ju en sådan som gillar att avnjuta en whiskey då & då.. Gillar helst när den är lite kall & jag vill på inga sätt lägga i en isbit i det hela..
Så min fråga till Er här, någonstans har jag fått för mig att man kan köpa whiskystenar som man huttar in i frysen & sedan plockar ut vid behov. Var hittar man sådana isåfall??

Ymir

Liten kantbaron
Du ska inte behöva köpa det från utlandet, finns plenty i Sverige eftersom Handöl i Jämtland är ett anrikt produktionscentra för täljsten som är perfekt till sånt. Coolstuff.se kanske har, eller någon vin & sprit-buik, eller allmänt butiker som säljer den sortens hushållsattiraljer.

Här kan du få åtta stycken för 119 spänn, tex. De är från Handöl så det är nog samma modell som jag har, 'tis good stuff.

- Ymir, tipsar

Patrick Bateman

Warrior
Angående stenarnas användande:
Jag har en uppsättning whisky-stenar och använde dem några gånger, även om det är rätt länge sen sist. Men som jag minns det, var kyleffekten från stenarna rätt marginell. Vanlig is kyler mer och bättre. Köp gärna stenarna, men förvänta dig inte att temperaturen ska gå från rumstempererad till kylskåpskall. Skulle snarare säga att drycken blir sval, men inte kall.

Ulfgeir

Swashbuckler
Vad jag förstår så är kyld whisky on the rocks (i ett stort rakt öppet glas) något som man helst bara gör med billig bourboun. Vill man verkligen känna smaken så skall man snrare ha ett glas som liknar en konjaktskupa, och då värma drycken lite. Ev några droppar vatten i för att väcka smakämnena. Det var åtminstone vad jag fick lära mig när jag var på en Whiskey-provning.

/Ulfgeir

Organ

Out of time, out of mind
Personligen tycker jag stenar funkar dåligt. Isbitar är om möjligt sämre då de även smälter och späder ut whiskyn på ett oönskat sätt. Jag föreslår att du hellre förvarar drickat på ett ställe som har den temperatur du föredrar att dricka den vid.

/Anders, föredrar sin whisky rumstemperad

Patrick Bateman

Warrior
Halvtand said:
Patrick Bateman said:
Vanlig is kyler mer och bättre.
Själva grejen med att använda stenar istället är just för att de inte smälter och späder ut drickan.

Ulfgeir said:
Vad jag förstår så är kyld whisky on the rocks (i ett stort rakt öppet glas) något som man helst bara gör med billig bourboun. [...]
Jo, jag vet, men jag var nog otydlig. Det är inte rekommenderat att lägga isbitar i ett glas med single malt. Mitt råd gällde mer kyleffekten generellt än det kloka i att stoppa isibitar i ett glas med fin whisky. Men jag tror fortfarande att om man nu vill ha sin whisky riktig kall, funkar inte stenarna särskilt bra. Då får du antingen använda isbitar (med allt vad det innebär) alt. förvara whiskyn i kylskåp.

Cybot

Mest spelbar
Patrick Bateman said:
Då får du antingen använda isbitar (med allt vad det innebär) alt. förvara whiskyn i kylskåp.
Vilket inte är bra det heller. Många smak/luktämnen i alkoholhaltiga drycker bryts ner mycket snabbt vid de temperaturer som finns i kylskåp.
Öl ska till exempel förvaras i källartemperatur och endast kylas ner ett par grader (hur mycket beror på vilken typ av öl det är) just innan servering.

Anders Åstrand

Swordsman
"Ska" är ett lustigt ord.

Alla ska dricka alla drycker precis på det sätt de själva föredrar. Vad pretton säger om saken är helt irrelevant.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Som sagt, var och en dricker whiskey (eller vilken dryck som) på sitt sätt.

Jag tycker dock att idéen med stenarna är ganska god, dock inte effektiv. Andra alternativ är de rosa elefanter som mina föräldrar en gång på det glada sjuttio/åttiotalet ägde - de var rosa och av plast med vätskeinnehåll och man la dem i frysen, de blev is i och höll länge utan att spä drycken man la dem i.
Att kyla drycken innan förtäring är en lösning. Då behöver inte stenarna ha hög effekt, de håller bara tempen en smula... men det medför som sagt lite bakslag vad det gäller smak.

Vi kan nog vara glada dock att det kommer alternativ, och stenarna är ju ganska roliga, både ur ideeaspekten (kyla dryck) och rent humoristiskt (on the rocks).

Med tanke på att fler och fler skaffar sig kylskåp med kolsyrat kallt vatten och is inbyggt... något överkonsumtion i det? Fast det är en helt annan historia. (petar lite i det ... jag menar, vatten konsumeras också bäst något ljummet sett ur kroppens synsätt)

Det är (stenarna) en mycket söt present i alla fall till de där som "har allt" och "dricker sådana drycker". :gremsmile:

Jarl

Hero
Anders Åstrand said:

Alla ska dricka alla drycker precis på det sätt de själva föredrar. Vad pretton säger om saken är helt irrelevant.
Ska och ska, pretton och pretton. Tror folk bara ville tipsa om det faktum att kalla saker smakar mindre än varma. Sen vad man vill få ut av sitt whiskey-drickande är ju upp till var och en. Men är det maximal smakupplevelse så är det sämre att dricka den kyld.

tull

Hero
Jarl said:
Anders Åstrand said:

Ska och ska, pretton och pretton. Tror folk bara ville tipsa om det faktum att kalla saker smakar mindre än varma. Sen vad man vill få ut av sitt whiskey-drickande är ju upp till var och en. Men är det maximal smakupplevelse så är det sämre att dricka den kyld.
+1

Sen verkar det som om trådstartaren är intresserad av den Irländska Whiskeyn och jag är inte helt säker på om de har single malt där. Inget jag dricker iaf.

Storuggla

Champion
"Sen verkar det som om trådstartaren är intresserad av den Irländska Whiskeyn och jag är inte helt säker på om de har single malt där."

Connemara eller hur de nu stavade den är single malt och lika irländsk som en irländsk setter som just druckit en Bushmills.

Storuggla, also to each his own