Nekromanti White Wolf flexar sina advokatmuskler...

Ulfgeir

Swashbuckler
Här är en tråd som kanske är av intresse för er som lajvar i White Wolfs värld..

Länk till WW's forum

De kräver numera medlemsavgift och licensiering ifall några pengar är inblandade in lajvandet. Sedan om detta är ens lagligt kan ju diskuteras, men det verkar som om de spetsar sig själva med en stor påle...

/Ulfgeir

Havoc

Swordsman
Ja, det här är ett minst sagt underligt sätt att handla på. Men det verkar som om WW kommer omarbeta regeln så att den i alla fall inte gäller små tabletopgrupper.

Jag har en länk till den nya tråden där det tas upp på min blog (se nedan).

Gordeg

Hero
De kräver numera medlemsavgift och licensiering ifall några pengar är inblandade in lajvandet. Sedan om detta är ens lagligt kan ju diskuteras, men det verkar som om de spetsar sig själva med en stor påle...
Jag tror inte vi behöver oroa oss här i Sverige. Som sagt är det tveksamt om "the Superior Court of DeKalb County, State of Georgia" kan göra något här. Och för att saken överhuvudtaget ska komma på tal måste någon göra WW uppmärksamma på det lilla lajvet i Sverige.

Kanske är detta en åtgärd för att hindra att någon systematiskt håvar in storkovan med hjälp av WWs produkter. Om det nu är möjligt.

Gordeg

Ulfgeir

Swashbuckler
Jo, för folk i sverige så borde det inte påverka alls. Tyckte dock det kunde vara av intresse för de som spelar spelen.

Situationen uppkom om jag förstod det hela rätt pga USA's lagstiftning (som är konstig).

Men men, det är deras problem om de vill reta upp sina fans.

/Ulfgeir

Gordeg

Hero
Det var faktiskt lite intressant att läsa mer om hur WW jobbar. När jag jämför WW med andra företag i branchen har jag har länge tyckt att WW framstått mer som slipade affärsmän än alla andra (som kan framstå lite mer som glada rollspelsentusiaster).

Gordeg

Ackerfors

Alas, your rapids!
Men tji fick du... :p

"När jag jämför WW med andra företag i branchen har jag har länge tyckt att WW framstått mer som slipade affärsmän än alla andra"

...För det visade sig att de inte ens var det.

Jag har läst igenom båda trådarna i ämnet och det är faktiskt en jävligt korkad licens för att skydda den intellektuella egendomen de påstår sig ha i form av det som spelas. Med andra ord tror de att spelandet, improviserat som egenskrivet, är deras egendom och faller under deras copyright.

Dessutom är det en massa andra dumheter i den, men det är bara att läsa trådarna så är det lättfunnet.

Gordeg

Hero
Nu har du startat mig

Jag trodde inte heller att det där skulle gå att driva igenom. Men nu har du gjort att jag måste ranta litegrann.

Det jag menar med att de är affärsmän är att de producerar sina spel på samma sätt som en renodlad ekonom eller industripamp skulle ha gjort. Jag tänker tex på gamla WoD, som slog igenom hårt i början, men sedan gick inte utvecklingen nämnvärt framåt, istället producerades en jäkla massa supplement i standardformat (klanböcker, tribeböcker osv) som surfade på vågen från den initiala succén. När intresset till sist började falna klämde WW ut de sista stålarna ur produktlinjen genom att slå på stora trumman för WoDs undergång. Samtliga spel skulle tas ur produktion samtidigt på ett spektakulärt sätt. Inte ett ord om att nya upplagor är på gång. Pang...!!

Och när de sålt så många red star- och thin bloodsupplement de kan börjar karusellen om från början igen med nya WoD. Visserligen utan metaplot för tillfället men de tidiga WW-produkterna för 13 år sedan hade inte heller någon metaplot såvitt jag kan komma ihåg. Ett varv till med ny produktlinje. Den här berättelsen skulle lika gärna kunnat handla om bilmodeller eller något annat.

Åh förlåt, nu är jag orättvis! Nya WoD är ju inte nya upplagor av de gamla spelen utan helt nya spel enligt WWs retorik. Någon som gått på den?

Gordeg

Storuggla

Champion
Fniss

"Åh förlåt, nu är jag orättvis! Nya WoD är ju inte nya upplagor av de gamla spelen utan helt nya spel enligt WWs retorik. Någon som gått på den?"

Nä... :gremlaugh:

Storuggla, köper inte ens fisk

Havoc

Swordsman
Re: Nu har du startat mig

Ja, dels är du orättvis eller lite så där lagomt slapp med vad du häver ur dig. Har du läst något av de nya spelen? Requiem är mycket likt det gamala men inte Forsaken och Awakened (det som avslöjats). Men allt sånt är bara åsikter som man kan tjata sig fördärvad om.

Det som är viktigt i sammanhanget är att du har helt fel i sak. Det var aldrig någon hemlighet att det skulle komma en ny version av WoD. Det var något man berättade helt öppet långt innan Time of Judgement-böckerna släpptes. Det fanns till och med reklam i ToJ för de nya spelen, så man behövde inte vara speciellt hardcore för att få reda på det.

Vad grundade du egentligen din post på?

Havoc

Swordsman

För tydlighets skull vill jag tillägga att jag tycker deras nya licens är det sämsta något spelföretag någonsin hittat på. Just nu klarar jag knappt av att tänka på WW utan att bli arg, men för den skull behöver man inte fantisera ihop ytterligare anklagelser.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Requiem är mycket likt det gamala men inte Forsaken och Awakened (det som avslöjats).”

Well, Mage: the Ascension 2nd Edition blev också i princip ett helt annat spel när det ”uppgraderades” till Revised Edition. Från att vara ett majestätiskt lir om magikerepik i en pseudocyberpunknutid så blev det nåt slags grim ’n’ gritty-skräp där man skulle gå runt och ha ångest över att man exploderade om man så mycket som tände en cigarett. Ändå är det ingen som hävdar att de de facto är två helt olika spel.

”Det fanns till och med reklam i ToJ för de nya spelen[…]”

Å andra sidan så hörde man inte alltför mycket om NWoD innan dess, och hela ToJ-härvan körde de igenom rätt fort. Vi talar knappast om åratal här.

Havoc

Swordsman

Det där med olika spel kommer vi som sagt nog ingen vart med, men anser du att "Samtliga spel skulle tas ur produktion samtidigt på ett spektakulärt sätt. Inte ett ord om att nya upplagor är på gång. Pang...!!" på något sätt är en korrekt beskrivning av vad WW gjorde då de berättade om nya WoD samtididigt som man avslöjade att den gamla skulle avlsutas?

Kan du avslöja det korn av upplysthet som jag missar?

Selly

Level 5 Laser Lotus

”[…]anser du att ’Samtliga spel skulle tas ur produktion samtidigt på ett spektakulärt sätt. Inte ett ord om att nya upplagor är på gång. Pang...!!’ på något sätt är en korrekt beskrivning av vad WW gjorde då de berättade om nya WoD samtididigt som man avslöjade att den gamla skulle avlsutas?”

Yeah, jag tycker att Gordeg sammanfattade det hela rätt bra. Jag kommer inte ihåg några exakta datum, men hans beskrivning stämmer väl överens med min upplevelse av förloppet; det gick helt enkelt väldigt fort att ha ihjäl gamla WoD, stänga ner hemsidan, hosta upp en ny och börja spy ur sig nya böcker. Och som jag minns det talade de först om att de skulle döda gamla WoD, och först ett tag senare bekräftade de ryktena om NWoD. Det spelar dock egentligen ingen roll, ty det handlar fortfarande om upplevelser.

”Kan du avslöja det korn av upplysthet som jag missar?”

I just did.

Havoc

Swordsman

Den som tvivlar på WW:s ärlighet i frågan kan ta och läsa pressreleasen för ToJ:
http://www.white-wolf.com/toj/press.html

För den som inte orkar kan jag återge en central rad:
"An all-new World of Darkness launches in August of 2004."

Den som var intresserad nag att kolla vidare på forumen kunde lätt få reda på att nya WoD skulle vara tematiskt lika med det gamla, behålla vissa element men inte ha någon direkt koppling (d.v.s. inget "Efter Ghenna").

Vad mer ska det göra? Kräver du att de ska avslöja det exakta innehållet så långt innan? Inga företag (med vett) gör så. Man sprider nyheterna så att intresset fokuseras på en ny produkt i taget. Exempelvis så kommer vi knappas att få veta något alls om det fjärde WoD-spelet innan Mage har släppts, eftersom det bara skulle dela uppmärksamheten mellan de två spelen.

Havoc

Swordsman

Eh, det är väl inte WW:s fel att ni inte kan läsa en pressrelease, och missar de OTALIGA referenser som gjordes till nya WoD under hela perioden från pressreleasen fram till det nya spelet släppted. Över ett år borde vara tillräckligt lång tid även för den saktfärdiga.

Upplevelen är viktig, men har man upplevt fel så får man väl stå för det själv och inte skylla ifrån sig på WW. Återigen, vad kräver ni av WW? Att de skickar ett personligt brev till alla som någonsin köpt en av sina böcker? Att de håller inne med att ge ut nya böcker bara för att du ska få uppleva ett uppehåll mellan nya och gamla WoD? Dessutom gick det nästan ett halvår från den sista ToJ boken kom tills nya WoD släpptes.

Jag missar fortfarande den upplysthet du hävdar finns där.

Selly

Level 5 Laser Lotus

Eftersom du gillar att märka ord så skall jag också göra det. Du skrev: ”Det var något man berättade helt öppet långt innan Time of Judgement-böckerna släpptes.” Det är ju uppenbarligen helt fel i sak, ty nu länkar du till en press release och menar att de minsann utannonserade OWoD:s undergång och NWoD:s uppstigande samma dag. Så, nu har du varit precis lika slapp med vad du häver ur dig som du anklagade Gordeg för att vara. Gratulerar.

<font size="1">Also, som nån sorts side note: Man kan faktiskt redigera sina egna inlägg. Då slipper man inflationen i deltrådar som vi oundivkligen kommer få om det här inte tar slut här. ¬_¬</font size>

Havoc

Swordsman

Ska man märka ord måste man tänka först!

Pressrelease är inte samma sak som utgivningsdatum.

Pressreleasen: 26:e juli 2003
Första suppementet som på något sätt har med ToJ att göra: Augusti 2003
Den första riktiga ToJ boken (Gehenna): Januari 2004

Och menar du verkigen att det är att märka ord när person A säger:
"Samtliga spel skulle tas ur produktion samtidigt på ett spektakulärt sätt. Inte ett ord om att nya upplagor är på gång. Pang...!!"
Och person B förjer upp med:
"Men de berättade ju om de nya upplagorna SAMTIDIGT, i samma dokument där de avslöjade att de gamla skulle ur produktion."

Isåfall har du nog en så pass skiljd uppfattning om vad ord betyder att jag inte förväntar mig att du ska förstå mina poster.

NÅGON som tycker att det räknas som märka ord? Jag tvivlar...

(Jag tycker det är dålig stil att lägga till helt nya saker i en gammal post, eftersom den som bara läser varje post en gång då riskerar att missa det nya. Tänker inte ge mig in på det, när det faktiskt inte skadar med två poster.)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Åkej, nu har du startat -mig-…

”Eh, det är väl inte WW:s fel att ni inte kan läsa en pressrelease, och missar de OTALIGA referenser som gjordes till nya WoD under hela perioden från pressreleasen fram till det nya spelet släppted. Ett år borde vara tillräckligt lång tid även för den saktfärdiga.”

Jodå, jag kan läsa en press release, och jag är övertygad om att även Gordeg är fullt läskunnig. Sen är jag rätt nyfiken på vad det är för referenser du svamlar om. De började med en massa previews vid något tillfälle, men jag minns inte exakt när det var. Det skulle jag kunna kolla upp, om jag brydde mig, men quite frankly så skiter jag i vilket. Jag tycker att de med en djävla fart gjorde sig av med det gamla för att sedan kunna börja kränga samma spel i sämre utföranden. Huruvida ett år är tillräckligt eller inte är fullständigt individuellt, och därmed är det inte din uppgift att avgöra vad vi andra skall tycka.

”Upplevelen är viktig, men har man upplevt fel så får man väl stå för det själv och inte skylla ifrån sig.”

Vadå upplevt fel? En upplevelse är subjektiv, och när man talar om hur nånting känns så kan man inte ha fel. Skärp dig.

”Återigen, vad kräver ni av WW? Att de skickar ett personligt brev till alla som någonsin köpt en av sina böcker? Att de håller inne med att ge ut nya böcker bara för att du ska få uppleva ett uppehåll mellan nya och gamla WoD?”

Nu verkar det som om du verkligen anstränger dig för att missa poängen. WW tog fort som fan kål på gamla WoD, ljög ihop en massa bjäfs om att det minsann var helt nya spel (så att även de gamla rävarna skulle plocka fram plånböckerna), och sen slutligen började de ännu en gång sälja samma gamla spel, men i ny (IMO betydligt sämre) kostym. Poängen: Så gör företag (som vill tjäna pengar), inte hobbyentusiaster (som gör det för skojs skull och vill glädja fansen, I guess). Så det är ingen som kräver nånting överhuvudtaget av WW – det var nånting du själv grep ur luften.

”Jag missar fortfarande den upplysthet du hävdar finns där.”

Ja, du verkar ju ha fått för dig att upplevelser – och i förlängningen även åsikter – kan vara objektivt felaktiga, så det förvånar mig faktiskt inte det minsta.

Havoc

Swordsman
Re: Åkej, nu har du startat -mig-…

Om man upplever "Samtliga spel skulle tas ur produktion samtidigt på ett spektakulärt sätt. Inte ett ord om att nya upplagor är på gång. Pang...!!" och det inte stämmer med presenterbara fakta så har man upplevt fel. Om jag tror att jag ser min bror gå förbi på stan men när jag springer ikapp visar det sig vara någon annan så har jag upplevt situationen fel . Man kan uppleva saker fel. Skärp dig!

Huruvida det de nya spelen är sämre, WW är onda, ToJ var ett billigt marknadföringsknep och en rad andra saker du tar upp tänker jag inte beröra alls eftersom det aldrig var det centrala i min post. Bara de ovanstående, anklagande, och totalt felaktiga meningarna. Varför inte erkänna att det var ett faktafel istället för att börja prata om upplevelser.

Mitt uttalande om att de nya spelen inte är lika markerade jag tydligt som en subjektiv åsikt ("Men allt sånt är bara åsikter som man kan tjata sig fördärvad om.") så blanda inte in det i diskussionen om FAKTA.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Ska man märka ord måste man tänka först!”

Så gör då det nästa gång, istället för att kasta dig till din älsklings försvar och börja fräsa. Jag kan också vara ett otrevligt svin, see, så det där skitsnacket kan du ju spola på en gång.

”Pressreleasen: 26:e juli 2003[.] Första suppementet som på något sätt har med ToJ att göra: Augusti 2003”

Öh… Driver du med mig? Du vet att augusti är månaden som kommer efter juli, right? Det fick nämligen jag lära mig långt innan jag började skolan, så jag räknar med att det är något alla på det här forumet känner till. Med tanke på vilken bransch vi talar om så är nån vecka hit eller dit totalt djävla ointressant, och det här är ett klockrent exempel på ordmärkning.

”Och menar du verkigen att det är att märka ord när person A säger: ’Samtliga spel skulle tas ur produktion samtidigt på ett spektakulärt sätt. Inte ett ord om att nya upplagor är på gång. Pang...!!’ Och person B förjer upp med: ’Men de berättade ju om de nya upplagorna SAMTIDIGT, i samma dokument där de avslöjade att de gamla skulle ur produktion.’”

Person A är i det här fallet Gordeg. Jag vet inte vem person B är, för du har du rakt inte skrivit det där. Skall du citera kan du åtminstone försöka göra det ordentligt. Det du skrev var: ”Det var något man berättade helt öppet långt innan Time of Judgement-böckerna släpptes.” … Vilket alltså är rent nonsens. Ja, förutsatt att man inte klassar ett par veckor som ”lång tid” – jag gör det då inte.

”Isåfall har du nog en så pass skiljd uppfattning om vad ord betyder att jag inte förväntar mig att du ska förstå mina poster.”

Du bör nog låta bli att kritisera folks läsförståelse när du just visat dig inkapabel till en enkel citering. Dessutom missar du fortfarande poängen, men vill du stånga huvudet blodigt till ingen nytta: Go right ahead.

”Jag tycker det är dålig stil att lägga till helt nya saker i en gammal post, eftersom den som bara läser varje post en gång då riskerar att missa det nya. Tänker inte ge mig in på det, när det faktiskt inte skadar med två poster.”

Det är därför default-inställningen är att inlägget markeras som ändrat. Man kan även ändra i rubriken. Men visst, vill du spamma forumet för lite extra XP så skall jag inte hindra dig. ¬_¬