Nekromanti White Wolf flexar sina advokatmuskler...

Havoc

Swordsman
Re: Tveksam jämförelse

Jag är rätt säker på att den alltid legat där. I alla fall fanns den där när den nya sidan kom och den finns där nu. Att den inte varit försvunnen däremellan är något jag antar. Och vad är det här snacket om fanboy? Det känns som att det är en ettikett du vill sätta på mig, bara för att jag är mer välunderrättad än du. Om jag får gissa så har du spelat mer, och äger fler, WoD produkter än jag, men det är bara en känsla jag får, inget jag hävdar är sant. WoD har kanske stått för 10-15% av mitt spelande (mest Orpheus) och 5-10% av spelinköpen. Jaja... mycket ska man höra.

Kan du förstå att jag tyckter att du klagar på saker som rent faktamässigt inte stämmer? WW berättade om de nya spelen samtidigt som ToJ startade. De berättade om att de skulle vara tematiskt lika de gamla. Allt internetmaterial till de gamla spelen är kvar. Vad finns det kvar att anklaga dem för på det området? Att de la ner ett spel och började sälja ett nytt? Att de vill tjäna pengar?

(Vad gäller deras ondska och girighet så kan ju i och för sig pay-to-playpolicyn vara bevis nog, men det är en händelse helt skiljd från WoD re-releasen. Bara för att någon gör dåliga saker betyder det inte att de grundlöst ska anklagas för allt möjligt.)

Havoc

Swordsman
Re: Ta det lugnt...

Inget problem, så farligt var det inte. Kände mig lite orättvist påhoppad bara.

Ja, det är jag som skrivit dem. Och troligtvis kommer jag skriva fler. När Fenix ville att jag skulle skriva mer om WoD (Efter min artikel om Orpheus) så ifrågasatte jag själv om jag var rätt person, men de menade att det faktum att WW normalt stod för en så liten del i mitt spelande bara var en fördel, att det ger ett bättre perspektiv på det hela.

Jag gillar att skriva. Jag gillar att läsa rollspel, särskilt om jag får recensionsexemplar. Så den alldra senaste tiden (3-4 månader) har det blivit mycket nya WoD, mest läsande men så mycket spelande jag hinner trycka in. Räknar man så kort blir procentsiffrorna bra mycket högre. Jag råkar dessutom tycka att de nya spelen är väldigt välgjorda, så det är inget jag lider av.

I längden kan det helt klar göra att jag tappar förmågan att rättvist jämföra med andra spel, men jag hoppas det är långt dit.

Havoc

Swordsman
Nu har WW backat och ska skriva om reglerna. Hur mycket som kommer ändras återstår att se men de lovar att ta fansens åsikter i beaktande och föra en dialog med de stora amerikanska lajvföreningarna.

Länkar på min blog :gremsmile:

Gordeg

Hero

I längden kan det helt klar göra att jag tappar förmågan att rättvist jämföra med andra spel, men jag hoppas det är långt dit.
Jag tror inte att det handlar om hur massiv exponeringen är, det är läsarens attityd redan från början som är avgörande.

När de första WoD-spelen kom upplevde jag personligen en period där en del spelare tog till sig WWs koncept alltför okritiskt och spelade WoD med en helt annan inställning än när de spelade andra rollspel. Exakt vilka i former det visade sig varierade, men överlag kan man säga att många glömde att spelarna gör spelet i större utsträckning än att spelet gör spelarna. Om halva gruppen närmar sig exempelvis D&D med inställningen att det är ett steg bakåt i utvecklingen och att "all fantasy är fjantig oseriös dungeonbashing" - ja, då är det precis det resultatet man får.

Jag tycker mig se att WWs texter till nya WoD inte är lika pretentiösa som jag tyckte att de gamla var, så förhoppningsvis kommer inte det nya WoD att ge hybris till våra medspelare på samma sätt.

Observera att det inte är själva spelen jag gnäller över, bara spelarnas okritiska inställning till dem. Och jag hoppas att du inte uppfattar det här som ett påhopp på dig.

Gordeg

Havoc

Swordsman

Nejdå, inte den den här gången :gremsmile:

Och jag har också stött på massor av sådana WoD-spelare, främst i de vampirelajv jag provat. Självklart är det främst spelarna/spelledaren som avgör hur ett spel blir, även om ju D&D generellt sätt lättare leder till dungeon crawls (inget fel i det) och WoD lättare till prettoångest. Det är ju tur att det finna spel för olika smaker.

Jag vet inte om de nya böckerna är mindre pretentiöst skrivna (kan vara så), men det finns ytterligare orsaker till att de nog inte kommer leda till lika många och extrema fanboys som förut. De flesta av dem tog det som stod i böckerna som det enda sättet man kunde spela på. Metaplotten skulle följas, officiella sanningar på spelets gåtor var det enda som räknades. Det gjorde att man bara kunde vara "true" om man hade alla böcker och kunde dem utantill. Alla avvikelser ansågs som dåligt spelande.

De nya böckerna ger medvetet inte utrymme för det här. Det finns ingen metaplot. Böckerna lämnar många olika alternativ på hur saker kan fungera. De flesta gåtorna lämnas öppna för spelledaren att hantera, och kommer inte att "avslöjas" i senare böcker. Den kommande boken om VII drar det här till sin spets och presenterar tre helt olika versioner av sanningen bakom gruppen. Spelleadaren kan ta en av dem eller blanda friskt.

Mindre såpa för eliten och mer ett spel för varje individuell spelgrupp. Det gillar jag. Samtidigt kan jag förstå att många gillade det gamla upplägget, just för att det var rätt unikt. Men precis som en tretton år lång TV-serie så fungerar det inte i längden, det går inte att sälja tillräckligt många böcker till den lilla grupp som fortfarande orkar hänga med.

Men det här ingår kanske också i det du menade med "mindre pretenstiöst skrivna"?

Edit: Det det jag menade med att inte kunna göra en rättvis jämförelse är om man bara köper och läser böcker från ett företag. Hur ska man då kunna veta ifall de är bättre eller sämre än andra böcker på marknaden. Även om man inte ska recensera kan det vara bra att testa något annorlunda ibland, eller så riskerar man att missa andra spel som man skulle gilla bara man gav dem en chans.

Gordeg

Hero

Men det här ingår kanske också i det du menade med "mindre pretenstiöst skrivna"?
Jag tänkte först och främst på formuleringar och ordval, egentligen rätt ytliga saker men ändå något som präglar budskapet. "Det du håller i din hand är inget vanligt spel utan ett stårytellerspel" och liknande fraser fanns överallt i de gamla böckerna. Kanske var det konstruktörernas avsikt att dra en osynlig definitionsmässig linje mellan storytellerspelen och andra rollspel, kanske var det oavsiktligt, men det blev iallafall vad som hände. Kanske inte i alla spelgrupper, men i många.

Gordeg

Nkari

Veteran

jag måste faktiskt säga att white wolf har hela tiden gått närmare o närmare gehenna, det har varit genomgående i alla spelen, det ser man speciellt så här i efterhand, såg även det tidigt, och WW har sagt flera gånger att WoD kommer att ta slut, men det har aldrig uppmärksammants så himmla mycket. Själv så tycker jag att de gjorde ett lite väl snabbt avslut av WoD, och hade de varit smidiga så kunde de släppt en 2-3 böcker post gehenna, och SEDAN avslutat WoD, o ha post gehenna o _alla_ andra böcker i PDF format för tankning för en billig slant..

Sen om vi ska gå in på WoD 2.0 så är det rent story mässigt inget större fel på det, fast det känns fortfarande inte WoD för mig.

Rent regeltekniskt så har de gått ett stort steg bakåt.. blivit för simplifierat tycker jag, dock har de fixat vissa dicipliner på ett vettigt sätt, vilket jag har fört över i mina WoD 1.0 regler, så jag kommer nog att glimta en del på de nya regel systemen o sno det jag tycker kan funka och är en förbättring på WoD 1.0 reglerna..

Gordeg

Hero

Rent regeltekniskt så har de gått ett stort steg bakåt.. blivit för simplifierat tycker jag, dock har de fixat vissa dicipliner på ett vettigt sätt (snipp)
Jaså? Jag har ännu inte upptäckt någon förändring till det sämre. Det är bra att de tagit bort freebies. Det är bra att de slagit ihop backgrounds och merits då dessa tidigare ofta påverkade samma del av spelet men regelmässigt var åtskilda. Och framför allt är det bra att de har gått ifrån modifikationer på diffen (som kunde få det sannolika utfallet att rusa spikrakt iväg mot miffo-land) och istället jobbar mer med modifikationer på antalet tärningar.

Det märks även att WW har plockat några russin ur D20-kakan...

Gordeg

Nkari

Veteran

[ QUOTE ]
Det märks även att WW har plockat några russin ur D20-kakan...

[/ QUOTE ]

Precis det jag stör mig så enormt på, samt att jag inte gillar de nya combat meritsen osv osv osv.. samt att de glorifierar japanskt vapensmide utan att ha någon egentlig förankring i verkligheten osv osv osv osv..

Havoc

Swordsman

...o _alla_ andra böcker i PDF format för tankning för en billig slant..
En mycket stor del av de gamla böckerna finns att köpa som PDF från www.drivethrurpg.com

Det kanske du redan visste, men jag tänke jag kunde säga det för säkerhets skull.

Nkari

Veteran

Har redan det jag vill ha antingen i bokform (de viktigaste böckerna), elelr i pdf, dvs obskyra klan böcker, o mupp tillägg som jag aldrig skulle köpa ändå för de tittar man kanske i 1 kanske 2 gånger..

men tack ändå.. tar en titt.. :gremwink:

Havoc

Swordsman

Precis det jag stör mig så enormt på, samt att jag inte gillar de nya combat meritsen osv osv osv.. samt att de glorifierar japanskt vapensmide utan att ha någon egentlig förankring i verkligheten osv osv osv osv..
Kan hålla med om att vissa combat-merits (mycket tveksamt om man ska särksiva eller inte) inte passar så bra. I stort ser jag inget problem med att man sneglat på D20, det är inte direkt så att systemet totalt sätt känns som D20. Att ett katana är listat som extra tåligt är verkligen ett litet problem. Eftersom katanan är listad som dyrare ser jag det mer som en indikation på att det är lättare att få tag på ett riktigt dyrt och bra katana än en europeisk motsvarighet.

Jag kan förstå att den som vill ha ett detaljerat stridssystem föredrar de gamla reglerna. De nya är helt klart mycket abstrakta, och kräver att man rollspelar striderna lite mer.

Jag har länge stört mig på att även de rollspel som säger sig inte fokusera på strid ändå alltid har ett helt separat regelsystem för det. I storytellingsystemet är en attack ett helt vanligt färdighetsslag, modifierat för utrusting och situation som vanligt. Det gillar jag.

Frixeray

Swordsman
Om man hårddrar originallicensen skulle det innebära att man inte ens skulle få ta en medlemsavgift för sin spelgrupp... så har du en spelgrupp som är med i Sverok och kräver en medlemsavgift på, säg, futtiga 20 spänn om året; spela vad ni vill så länge det inte är nåt från WW!

Fan något av det mest korkade jag läst på länge. Min hittils relativt höga respekt för WW sjönk avsevärt...

Havoc

Swordsman
Ja, det skulle kanske kunna bryta mot reglerna. Därom går åsikterna isär.

Men nu har ju dokumentet dragits tillbaka, och WW tills vidare fått tillbaka det mesta av sin goodwill. Men inte allt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Men om jag tolkar det rätt så gäller bara detta om man är ansluten till "One World By Night" och tar betalt?

Alltså borde man klara sig galant så länge man struntar i den anslutningen, väl?

Ulfgeir

Swashbuckler
Nu har de ju dragit tillbaka den licensgrejen pga de fick överdjävligt med kritik, men de var om jag förstod det hela rätt, ursprungligen mer djävliga än så. Det gällde ALL transaktion av pengar i samband med spelande av deras spel, även om det så bara är för att dela på en pizza.

Hade en del diskussion om det på Rpghost i forumet Gamers; Ethics & Religion.

Men dels så är det ju tveksamt om de hade kunnat få det att gälla utanför USA och dels så har de dragit tillbaks det, så "the point is moot".

/Ulfgeir

Frixeray

Swordsman
Dokumentet är förvisso tillbakadraget, och det visar ju visserligen på att man lyssnar till kunderna. Men grundtanken känns inget annat än en chans till att pumpa fansen på mer pengar på ett sätt som liknar skiv- och filmbranschens metoder, och de människorna där står jäkligt långt ner på min respektlista. Men WW lyssnar ju iaf, så lite goodwill fick de ju faktiskt tillbaka...

Jag tror dock att det finns två krafter inom WW; den pengastinna och den hobbyistiska. Det är bara den känslan ag fått av dem...

entomophobiac

Low Prep High Play
så "the point is moot"

Tur det, för jag måste ju erkänna att WW som företag inte har allt för mycket respekt kvar i min bok efter den förra lagfadäsen. Den mot Underworld. För det tyckte jag bara var löjligt. De har liksom själva lånat ganska friskt från olika källor, och Underworld kändes såpass "egen", om man kan kalla det det, att den ju knappast förtjänade en sån lagprocess.

Vet någon hur det gick med den processen, förresten?

Havoc

Swordsman
Från vad jag hört så gjorde parterna upp i godo på något sätt. Exakt vad man kom överens om verkar vara hemligt, de rykten jag hört indikerar någon slags framtida sammarbete. Tror knappast WW fick några pengar. Men det här är som sagt bara vad jag hört, lösa rykten.

En annan sak jag läst, och som inte är lika lösa rykten, är att stämningen mot Underworld inte handlade så mycket om att vinna som att "ha ett fall i bakfickan" om något liknande och värre skulle komma i framtiden. Tydligen så måste man försvara sitt IP (i alla fall i USA), annars kan man förlora den. Istället för att en framtida konkurrent kan säga "Titta på underworld, WW gjorde inget mot dem" kan WW nu säga "Vi har redan tidigare försvarat vår IP i rätten, och vi anser de här vara ett ännu värre övertramp".

Poängen är att stämningar av den typen är helt normala, och inget som man behöver hänga upp sig på.