Nekromanti Whitehack: frågor

McKatla

Utan titel
Så har jag då äntligen införskaffat Whitehack och läst det – och jag är mycket imponerad. Kort, genomtänkt, snyggt (inga bilder - tack!), välskrivet och en snygg förening av det bästa från många olika rollspelstraditioner i en till synes välfungerande helhet – jag har inte spelat spelet ännu, så jag vet inte hur det fungerar i praktiken, men det ser ut alltså ut som att det borde fungera, och det i huvudsak utmärkt.

Men – jag, som har spelat en hel del av de äldsta varianterna av rollspel, undrar över några saker. Främst över varför de olika attributen inte ger lite mer bonusar till olika saker (ex: hög DEX höjer AC, och hög STR antingen AV eller skada, hög CON antalet HP etc). Som det är nu blir de flesta karaktärer oavsett skillnader i attribut ganska lika i strid. Är det något jag missar här? Finns det bra skäl att skippa sådant?

Över huvud är reglerna för strid det område där jag gärna sett mer nytänk – jag anar risk för ping-pongstrider, särskilt efter några levels. Är det så?

Det kliar lite i mina husreglarfingrar – men kanske i onödan; så, till sist: ni som spelat Whitehack, husreglar ni mycket, eller behövs inte det?

Än en gång: Whitehack verkar vara ett utmärkt spel, så mina frågor är inte menade som kritik, utan just som frågor!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vilken version är det du införskaffat? Jag har första versionen (32-sidors häftet) hemma, men den senare har jag aldrig sett.

Men överlag är min erfarenhet av OSR-spel i allmänhet att attributen gör ganska liten skillnad. DEX moddar range attacks och AC, STR moddar melee attacks och melee damage, CON moddar HP... Det är väl typ det som är det normala fallet?

McKatla

Utan titel
Björn Wärmedal;n222737 said:
Vilken version är det du införskaffat? Jag har första versionen (32-sidors häftet) hemma, men den senare har jag aldrig sett.

Men överlag är min erfarenhet av OSR-spel i allmänhet att attributen gör ganska liten skillnad. DEX moddar range attacks och AC, STR moddar melee attacks och melee damage, CON moddar HP... Det är väl typ det som är det normala fallet?
Jag har andra utgåvan på 64 sidor. Men ja, det du tar upp är väl det normala – men visst gör det väl en skillnad?

I Whitehack höjer hög DEX initiativvärdet. Hög STR ger plus på AV – men bara för den Starke. Hög CON ger plus på HP – men bara för den Starke. Hög INT ger extra språk Hög WIS ger extra magi – för den Vise.
Jag undrade om inte ALLA borde få bonusar fån höga attribut, särskilt då kanske plus på AC för hög DEX eller plus på HP för hög CON.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Du kan ju gå in och läsa lite själv på spelets community på g+ (det finns en länk på whitehackrpg.wordpress.com).

Jag har inte fått några rapporter om ping-pong och aldrig sett det själv när jag spelat Whitehack. Det är helt enkelt inte den typen av system, tror jag, utan mer ett BRP-problem. Möjligen i Whitehack genom att ett några av specialattackerna ger möjlighet till save, men då kan du alltid sänka motståndarens save-chanser genom att pressa (se listan på specialattacker). Skaffa dig combat advantage först och sätt in specialattacken sedan.

Folk husreglar Whitehack mycket, men nio och en halv gånger av tio gör de det redan innan de testat. Jag tror att det är en kultur där man älskar att hacka och husregla. Inte mig emot! Jag har inte fått en enda rapport om något som gjort att jag kunnat konstatera en verklig bugg.

Angående bonusar rekommenderar jag att du prövar RAW först. Whitehack kommer inte gå sönder för att du inför fler bonusar, men med bonusar på AC och HP för alla kommer du själv skapa strider som känns mindre »living on the edge« än RAW.

Menar

Christian

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Whitehack är en underbar bok, köpte själv andra versionen på 64 sid (fraktfritt) nyligen och kom riktigt billigt undan. Något av det jag gillar mest är att "rulla under över" eller vad det kallas på svenska (över monstrets AC på säg 3 och under din egen AV (attack value eller anfallsvärde på säg 11, innebär att du måste slå 4-11 på t20). Just den varianten gör att jag inte upplevt pingpongstrider men märker man av sådant är ju Whitehack superlätt att hacka till.

Jarl

Hero
McKatla;n222725 said:
Men – jag, som har spelat en hel del av de äldsta varianterna av rollspel, undrar över några saker. Främst över varför de olika attributen inte ger lite mer bonusar till olika saker (ex: hög DEX höjer AC, och hög STR antingen AV eller skada, hög CON antalet HP etc). Som det är nu blir de flesta karaktärer oavsett skillnader i attribut ganska lika i strid. Är det något jag missar här? Finns det bra skäl att skippa sådant?
Det hade varit roligt om det fanns flera sådana saker, särskilt om det hjälpte till att särskilja klasser. Men det är inte riktigt spelet för den som vill gräva djupt i stats och regelmekanismer.

McKatla;n222725 said:
Över huvud är reglerna för strid det område där jag gärna sett mer nytänk – jag anar risk för ping-pongstrider, särskilt efter några levels. Är det så?
Har inte upplevt det i spel. Det fungerar ungefär som de flesta D&D-liknande spel; eftersom ingen tål jättemycket hinner det inte bli så mycket ping-pong. Det tristaste på låga levels är snarare att man tenderar missa väldigt ofta, precis som, återigen, många D&D-spel.

McKatla;n222725 said:
Det kliar lite i mina husreglarfingrar – men kanske i onödan; så, till sist: ni som spelat Whitehack, husreglar ni mycket, eller behövs inte det?
Behövs antagligen inte alls, tror reglerna är fullt funktionella! Däremot har vi moddat skiten ur spelet i vår spelgrupp, mycket pga personliga preferenser i gruppen samt vår SL:s kliande regelmakarfingrar :)