Jonas Ferry
Swordsman
Direkt efter strid kan man förbinda skadorna med ett "trained skill roll" (sidan 14) och läka några HP, men det står inte med vilken grundegenskap. Jag har kört med Wisdom. Är det rätt, eller finns det något jag inte har tänkt på?
Wisdom är "insight, perception, judgement", vilket verkar passa. Men Intelligence är "memory, reasoning, the ability to understand difficult concepts or read written spells". Wisdom passar om helande är något som visa gummor och gubbar gör, medan Intelligence passar om det är något utbildade läkare gör.
När det gäller raser (sidan 5) så har jag precis insett att vi har spelat fel. Det står "It must be chosen at character creation", så jag lät även gruppens mänskliga barbar välja rasen Human. Jag inser nu att om man är settingens vanligaste ras så väljer man ingen ras-Grupp.
Spelaren satte det på Strength och Wisdom (se ovan om att förbinda skador efter strid), så människor är starka och bra på att läka sig. Eftersom de är en ras-egenskap, och inte en vocation-egenskap, är det ju mer som regenerering, vilket jag egentligen inte vill. Spelaren har heller inte beskrivit att han skulle använda läkeörter som bara människor känner till eller liknande, utan drar mest en bandage runt armen.
Nu är frågan, ska jag fortsätta köra på detta, eller ska jag ge tillbaka spelaren en Grupp? Jag ser fördelar med båda. Jag gillar att även människor är distinkta och har egenskaper eller kultur som de andra raserna inte har. Settingen blir också mindre människocentrerad, där människan inte är normen, utan en ras bland alla. Å andra sidan vill jag väldigt gärna spela enligt reglerna, åtminstone tillräckligt länge för att veta vilka konsekvenser jag undviker genom att bryta mot dem.
Wisdom är "insight, perception, judgement", vilket verkar passa. Men Intelligence är "memory, reasoning, the ability to understand difficult concepts or read written spells". Wisdom passar om helande är något som visa gummor och gubbar gör, medan Intelligence passar om det är något utbildade läkare gör.
När det gäller raser (sidan 5) så har jag precis insett att vi har spelat fel. Det står "It must be chosen at character creation", så jag lät även gruppens mänskliga barbar välja rasen Human. Jag inser nu att om man är settingens vanligaste ras så väljer man ingen ras-Grupp.
Spelaren satte det på Strength och Wisdom (se ovan om att förbinda skador efter strid), så människor är starka och bra på att läka sig. Eftersom de är en ras-egenskap, och inte en vocation-egenskap, är det ju mer som regenerering, vilket jag egentligen inte vill. Spelaren har heller inte beskrivit att han skulle använda läkeörter som bara människor känner till eller liknande, utan drar mest en bandage runt armen.
Nu är frågan, ska jag fortsätta köra på detta, eller ska jag ge tillbaka spelaren en Grupp? Jag ser fördelar med båda. Jag gillar att även människor är distinkta och har egenskaper eller kultur som de andra raserna inte har. Settingen blir också mindre människocentrerad, där människan inte är normen, utan en ras bland alla. Å andra sidan vill jag väldigt gärna spela enligt reglerna, åtminstone tillräckligt länge för att veta vilka konsekvenser jag undviker genom att bryta mot dem.