Fiktionslek said:
Man kan alltså tänka sig att en gammal fet mästarmunk med Dex 4 är bättre på att undvika den där sista pilen än en ung och vig spoling, eftersom det handlar om en extraordinär handling ("you have much to learn, young grashopper"

).
Men som du säger, det är en fråga om rulings här. Man kan absolut tänka sig Dex, eller rent av att spelaren får ta det som ger bäst chanser -- Dex eller en save.
Tack för svaret! Det här med att save ökar med level hade jag inte tagit med beräkningarna. I Whitehack kan i och för sig även DEX göra det om man vill, eftersom man får grundegenskapshöjningar varannan level. Men jag förstår principen.
Vi spelade igen igår, den här gången med två spelare och mig som SL, så nu kan vi fortsätta vårt samtal om de Dugligas egenskaper.
Den ena spelaren har spelat en Duglig Skattsökare (tänk Indiana Jones, fast halvlängdsman) och har varit med under de tidigare tre mötena. På den tiden har han överlevt både Spindelkonungens pyramid och Skelettbyns hemlighet.
Den andra spelaren var med för första gången och skapade en Duglig Duellist. Han ville vara närstridsexperten för att täcka upp för skattsökarens slunga, men valde hellre Duglig än Stark. Inte fel såklart, med tanke på chansen att göra dubbel skada, med mera. Han är samstämmig med sin värja.
Men en sak som blev tydlig är att jag har tolkat de Dugligas specialförmåga alltför snävt. Tolkningen baseras på tre texter på sidan 2:
1.
"Deft character draw inspiration from other people skilled in the same areas and can attune themselves to certain objects or animals."
2. Exemplen som räknas upp är munken med vandringsstaven som exempelvis kan parera pilar eller använda den som kastvapen, utbygdsjägaren med tränad hund, eller bågskytten vars tränare var berömd för sina trick-skott.
3. Det står vidare om Dugliga att
"They chose what is in their slots (i.e. objects, experiences, animals) ..."
"Experiences?" Jag trodde att det bara var föremål eller djur! Men exemplet med bågskyttens tränare tyder på att man kan vara samstämd med en person, även om jag har ansträngt mig hårt för att läsa det som om bågskytten är samstämd med sin båge, alltså ett föremål. Ditt exempel med demonjägaren som var samstämd med sin mästare tyder också på att det är tänkt att man kan vara samstämd även med personer.
Men vad är "experiences"? Kan man vara samstämd med "baler", och på kungens bal utföra något magiskt danstrick eller lyckas prata tio minuter med kungen, vilket ingen annan kan? Kan man vara samstämd med "skidåkning", inte ett specifikt par skidor, utan skidåkning i sig? Är det vad som avses med "experiences", eller något annat?
En intressant sak var att båda spelarna hade svårt att välja sin inaktiva slot. Jag tror att det har att göra med att man tänker ut ett koncept ("mannen med värjan") och sedan känns det som okartlagt land att välja något mer. Rollpersonen får plötsligt ett djup och en potential som inte är lika omedelbar som det aktiva valet. Hursom så valde skattsökaren sin slunga som aktiv och rep (i allmänhet) som inaktiv. Duellisten valde sin fars värja som aktiv och sina stövlar som inaktiva.
Det blev ett tillfälle för skattsökaren att briljera med slungan. De spelade Fritagningen från Drakar och Demoner (med byn Zerim) och det första de mötte i skogen på väg mot rövarnas tillhåll var en björunge med mamma. Jag använde värdena från Whitehack till björnmamman ...
... ett litet sidospår: Det har varit löjligt enkelt att spelleda gamla Drakar och Demoner-äventyr med Whitehack, eftersom alla monster redan finns med stats i boken. I Spindelkonungens pyramid: fem jättespindlar, två demoner, ett spöke, ett gelemonster (gelatinkub), ett spöke, tre skelett, två troll och sju svartalfer (de blev goblins). Spelarna undvek jätte-jättespindeln som är slutboss, så den behövde jag inte fundera på. I Skelettbyns hemlighet: tio skelett. Alla har färdiga stats i Whitehack!
... så björnen hade 5T6+10 HP; 26 HP. De två rollpersonerna hade 8 och 10 (skattsökaren är redan level 3, så duellisten fick också starta på den nivån). Björnens två första attacker med 1T6 i skada gjorde 6 och 6 poäng på duellisten, men han lyckades save:a (med CON) och dra av 3 poäng. Han hade 1 HP kvar. Skattsökaren hade under tiden klättrat upp i ett träd ("Oh Shit, Run!") och använde sin samstämmiga slunga för att träffa björnungen och distrahera mamman.
Först plockade spelaren upp tärningar för att träffa, men eftersom han inte ville göra någon skada lät jag honom träffa utan tärningsslag. Då han hade stridsövertag hade han kunnat göra dubbel skada, men om han hade dödat björnungen hade de aldrig blivit av med mamman! Nu lommade mamman och ungen istället iväg. Våra hjältar slog läger och vilade tills nästa dag innan de gav sig vidare mot rövarna.