Nekromanti [Wicked Age]Hur funkar det egentligen???

Recca

Femme Fatale
På Lincon lirade vi Wicked Age på lördagskvällen. Det blev helt okay, plotten funkade väldigt bra och jag hade roligt. Men jag kände mig genomgående helt lurad och bortkollrad av systemet. När jag gjorde grejer så kändes det som att systemet motarbetade mig. Det är trist, så därför undrar jag hur man ska tänka kring systemet.

Tärningar och sånt är ju självklart, man har olika stora tärningar beroende på hur duktig man är på grejer med t4 om man är kass och t12 om man är bäst. Därimellan kan man va alltfrån t10-bra till t6-medioker och t8-duktig.

Sedan lägger man ihop två "egenskaper" t.ex. en t8 och en t10 och rullar dem ihop. Den högsta tärningen räknas.

Problemet är när man startar en konflikt och t.ex. säger A anfaller B. då rullar A initiativ först med de tänkta egenskaperna. Säg t10+t8. B rullar ett par egenskaper som tycks passa situationen t.ex. t6 och t10.

Den som har den högsta av dessa tärningar vinner alltså initiativet och personen som inte vann initiativet får försöka övervinna samma resultat igen fast med en parering. Så om B vann och rullade 8 med den vinnande tärningen så får A försöka klå 8an med sitt nya försök. Det här motiveras på olika sätt med beskrivningar av deltagarna.

Problemet för mig var väl att om man vinner mot den andra så får man en extra t6 som man kan lägga ovanpå den vanliga kombinationen. Så då skulle B som vinnare av första konfliktrundan vid nästa konfliktrunda rulla t6+t10, ta det bästa av dessa och sedan rulla en t6 till som denne lägger ovanpå resultatet med bästa möjliga resultat 16 alltså. Det kan inte A på något sätt klå. Jag förstår att systemet syftar att uppmuntra till att man går in i förhandling kring upplösningen av situationen: Great! Det är jättecoolt.

Det jag stör mig på är att om A ändå väljer att fortsätta konflikten och trots att denne i princip har alla odds mot sig, men skulle vinna i detta skede, så får A alltså inte också en extra t6 att rulla fortsättningsvis i konflikten. Det är ju antagligen en felkonstruktion på systemet eller så har vi spelat fel/tolkat reglerna fel. Eller?

Pilzefrau

hon/henne
Jag kan inte säga att jag är helt klar på hur systemet är tänkt att fungera, men det är framförallt i kopplingen till vilka beskrivningar man ska göra. Detta tror jag att jag har koll på.

I ditt exempel:
korta svaret: jo, om A "mot alla odds" vinner andra rundan förlorar B extratärningen och B får den till runda tre.

Långt:

Första rundan vinner B och får en extratärning.

Andra rundan slår båda, och någon slår högst, säg B eftersom det är mest troligt. Bs slag får då stå kvar, och B gör 'anfallet'. A får försvara, dvs få en chans till att slå. A slår nu över, men inte med mer än det dubbla (då hade konflikten slutat direkt). A beskriver sitt försvar som leder in i någon sorts övertag. Till tredje rundan har B ingen extratärning, utan A har den istället.

Då tredje rundan är den sista räcker det att slå över den andre öht. Alternativ formulering: att vinna extratärningen inför den fjärde rundan (som inte spelas) är att vinna konflikten rakt av.

Dimfrost

Special Circumstances
Det stora problemet med IaWA är att regelbeoken är så oerhört oinformativt skriven. Det tog mig flera månaders idogt forumläsande för mig att fatta hur det faktiskt är tänkt att fungera. Nu har jag tyvärr glömt bort det också.

Grundtanken är i alla fall "förhandling med pinne". Den som vinner första rundan får en pinne att hota med i förhandlingen (t6:an). Denna pinne kan sedan passas mellan spelarna om någon annan slår bättre sedan. Och det hela kan avgöras om någon slår dubbelt så högt också. Jag får kolla upp reglerna lite mer när jag kommer hem sedan, och då kanske jag kan förklara lite mer, men det är typ så.

Exakt vad det är du frågar om vet jag inte riktigt om jag förstår ...

Sodivra

Champion
Det är svårt att vinna i underläge ja, man får ha detta i åtanke:

1) Så som lumpley skriver spelet så får iaf jag känslan att man spelar lika mycket för att det är ballt att få stryk som det är ballt att vinna konflikter
2) Någon som går in i underläge men ändå klarar första rundan belönas genom att sättas upp på We owe-listan. En rollperson som är på We owe-listan kommer spelas även i framtida möten (man spelar med en bunt karaktärer snarare än en enda) och man kan stryka sin rollperson från We owe-listan för att sno övertagstärningen från sin motståndare
3) Som Dimfrost säger så kan man ge förhandla med övertagstärningen på samma sätt som man kan förhandla när man vunnit hela konflikten: "Jag ger dig övertagstärningen nu ifall jag lyckas sno din penningpung i bråket" till exempel.

Dimfrost

Special Circumstances
Arvidos MC said:
3) Som Dimfrost säger så kan man ge förhandla med övertagstärningen på samma sätt som man kan förhandla när man vunnit hela konflikten: "Jag ger dig övertagstärningen nu ifall jag lyckas sno din penningpung i bråket" till exempel.
Det kanske man kan (även om jag inte har något minne av det), men det var inte så jag menade. Den som har övertaget har ju ett bättre läge i förhandlingen om att konflikten ska ta slut, just för att hen har övertaget. Alltså, "eftersom jag har övertag vill jag att bråket slutar med att jag snor din penningpung, annars kan vi väl fortsätta slåss om saken, men då har jag ju en tärning mer, hur ska det bli?", snarare än ditt exempel. Om jag inte minns fel, det är säkert fyra år sedan jag spelade IaWA sist (tyvärr!).