Nekromanti Wikin - funderingar kring struktur

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
  • I grunden funkar wikin som en ordbok. Vi skapar sidor som "rollspel", "spelledare", "forge" eller "fisktank" och fyller dem med innehåll. Dessa uppslagsord befinner sig
  • Vi har också vissa mappar, med olika betydelser. I grunden finns mappen "wiki", där alla dokument som har med wikins regler, instruktioner etc samlas. Jag föreslår också mappen "projekt".
  • I mappen "projekt" finns dels en startsida som listar alla projekt, och dels undermappar för de olika projekten. Om jag skulle vilja skriva Null State på vår wiki så skulle jag alltså skapa en mapp i "projekt" som hette "scriptura", och sedan skriva mina scripturagrejer i den mappen.

Sodivra

Champion
Yay!

Vad tänker vi oss att projekt-organisationen kan användas till? Skriva sina rollspel online?

krank

Arvid A. C. said:
Vad tänker vi oss att projekt-organisationen kan användas till? Skriva sina rollspel online?
Något i den stilen. Eller skriva inspirerande listor. Eller samla alla häftiga fantasynamn. Eller skriva artiklar om planeter I coriolis. Eller samla häftiga platser man hittat på i Apocalypse World. Eller förklara olika strategier i Magic: The gathering. Eller skriva om alla D&D4e's förmågor till smurfspråk. The possibilities are endless! Alla tänkbara "projekt" man kan tänkas behöva en wiki till, för sin spelgrupp eller bara i allmänhet.

Vi kanske får begränsa oss om vi märker att det används för mycket och för konstigt, men till en början tänker jag att "anything goes".

anth

Vetefan
En annan viktig fråga är: vem är wikin till för?

Säg att jag skriver en rollspelsartikel - den skulle få väldigt olika utseende beroende på om den vände sig till personer som aldrig spelat rollspel förut jämfört med om jag skrev för någon av mina rollspelspolare som spelat i 20 år.

Nu kanske någon säger "shit the same, vi kan väl skriva för alla sorters människor". Ja det kan vi (och det kanske vi också bör göra), men någonstans bör man få in i wikistrukturen till vem olika artiklar riktar sig mot - annars kommer wikin att ge ett väldigt spretigt intryck.

krank

• Folk som aldrig spelat rollspel förut (som lämpligen hänvisas till wikisidorna som sammanfattar termerna rollspel, spelledaren, spelare, rollperson etc. Lämpligen har dessa sidor både en nybörjarintroduktion och, lite längre ner, kanske länkar till andra sidor som diskuterar saker som "spelarmakt" och annat.)
  • Folk som spelat rollspel, men bara "vanliga" spel t.ex BRP eller Vampire eller D&D. (Det finns här sidor som sammanfattar Forge, The Big Model, Spelarmakt etc).
  • Folk som är insatta, men inte har koll på precis allt. (det finns artiklar om mer obskyra tankestrukturer och teorier)

solvebring

Superhero
Vad vill vi mer ha vår wiki till? Låter det här som en OK början?
Det låter bra en riktigt bra början. Själv tycker jag mycket om ordboksfunktionen eftersom jag ofta glömmer bort en del begrepp samt att det är schysst att kunna hänvisa till något om man vill fatta sig kort.

Förövrigt vore väl ett "rollspelsarkiv" eller dylika väldigt najs: dvs. listning över alla kända utkomna rollspel; trad som indie, bok som pdf. Det är dock bara ett förslag för det skulle trots allt kräva ett jävla jobb och samarbete mellan dem med tyngst kunskaper.
En "husregeldel" för kända rollspel vore också najs. I mappen Husregler listas alla de kända rollspel som det finns material till. Under varje rollspel finns en mapp som listar Stridsregler, färdigheter bla bla? Kanske... Jag vet inte. Vore väl trevligt? :gremwink:
... Och, eftersom forumet gör tio år i år och flera, bland andra jag själv, önskar en artikel om forumets historia... Tja, varför inte slänga om en forumsspel på wikin med bland annat dess historia?

krank

solvebring said:
Förövrigt vore väl ett "rollspelsarkiv" eller dylika väldigt najs: dvs. listning över alla kända utkomna rollspel; trad som indie, bok som pdf. Det är dock bara ett förslag för det skulle trots allt kräva ett jävla jobb och samarbete mellan dem med tyngst kunskaper.
Det kommer i en helt annan del av systemet; vi tänker helt klart bygga en IRPGDB, ett speciellt artikelsystem där man kan skriva in rollspel och länka dem mellan varandra och recensioner och så.

solvebring said:
En "husregeldel" för kända rollspel vore också najs. I mappen Husregler listas alla de kända rollspel som det finns material till. Under varje rollspel finns en mapp som listar Stridsregler, färdigheter bla bla? Kanske... Jag vet inte. Vore väl trevligt? :gremwink:
Absolut, men kanske bättre som del av det ovan nämnda artikelsystemet än som en wikipryl?

solvebring said:
... Och, eftersom forumet gör tio år i år och flera, bland andra jag själv, önskar en artikel om forumets historia...
Låter mer som den vanliga artikeldatabasen =) Såna vanliga artiklar kan vi ju redan fixa.

solvebring said:
Tja, varför inte slänga om en forumsspel på wikin med bland annat dess historia?
Play-by-wiki skulle kunna funka. Enda nackdelen är dock att den wiki vi valt inte låter flera personer redigera samma sida samtidigt...

solvebring

Superhero
solvebring said:
Vad vill vi mer ha vår wiki till? Låter det här som en OK början?
Det låter bra en riktigt bra början. Själv tycker jag mycket om ordboksfunktionen eftersom jag ofta glömmer bort en del begrepp samt att det är schysst att kunna hänvisa till något om man vill fatta sig kort.

... Och, eftersom forumet gör tio år i år och flera, bland andra jag själv, önskar en artikel om forumets historia... Tja, varför inte slänga om en forumsspel på wikin med bland annat dess historia?
Wait... wait wait! Hahaha! Vad fan har jag skrivit?!
Edit: Så här ska det stå: ... Och, eftersom forumet gör tio år i år och flera, bland andra jag själv, önskar en artikel om forumets historia... Tja, varför inte slänga in en del om forumet på wikin med bland annat dess historia?

solvebring

Superhero
Play-by-wiki skulle kunna funka. Enda nackdelen är dock att den wiki vi valt inte låter flera personer redigera samma sida samtidigt...
Ja, kolla mitt inlägg ovan så förstår du nog vad det är som står på. Kort och gott har jag inte bara skrivit ett dumt inlägg, vilket jag ju gör dagligen, utan jag har skrivit så in i helvetes jävla fel också och sagt något helt annat än det jag ville säga.

Nåväl... Om vi då plockar in mitt förra inlägg som rättar till alltsammans så tycker jag att vi fortsätter så här:
Låter mer som den vanliga artikeldatabasen =) Såna vanliga artiklar kan vi ju redan fixa.
Fast det är just mer än bara en artikel jag har i åtanke. Det är just det, man kan göra en artikel av det men hur kul är det?
Min tanke var den att om man gör en del för forumet, eller ja, för sajten Rollspel.nu på wikin och lägger in alla de delar som är intressanta så kan man samla all information snabbt, enkelt och sammanfattat plus föra in dess historia. Och om man dessutom för in sajtens förändringar allt eftersom de uppstår så kommer kommande historia att skriva sig själv.

Vi kan föra in alltifrån när, hur och varför sajten skapades till redaktionens syfte, hur man blir sponsor, vem i redaktionen som har fulast kalsonger osv. Kartlägga hela sajten kort och gott så att alla frågor finns besvarade i sammanfattad form i lämplig form (jag anser en wiki vara lämplig form).

krank

solvebring said:
Vi kan föra in alltifrån när, hur och varför sajten skapades till redaktionens syfte, hur man blir sponsor, vem i redaktionen som har fulast kalsonger osv. Kartlägga hela sajten kort och gott så att alla frågor finns besvarade i sammanfattad form i lämplig form (jag anser en wiki vara lämplig form).
Siten som en egen mapp tycker jag är en jättebra idé. Allt från föreningens mötesguide till hur man ställer in platt visning. Tips och knep från generationer av forumiter =)

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Siten som en egen mapp tycker jag är en jättebra idé. Allt från föreningens mötesguide till hur man ställer in platt visning. Tips och knep från generationer av forumiter =)
Glad you like it. =) Ja, jag tror just det jag också.