Nekromanti Wikis

Big Marco

Läskig
Jag har några funderingar kring Wikis och vill gärna ha input. Då det rör sig om en wiki till ett dedikerat spel ser jag det som en del i makandet.

Grundläggande, givetvis äger upphovsmannen till en artikel i en wiki upphovsrätten, men min fundering är om wikins ägare kan äga publiceringsrätten till allt och envar innehåll i wikin som helhet? Hur går tankar kring detta?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Eftersom publiceringsrätten kan överlåtas borde det funka under förutsättning att du förklarar att genom att bidra till wikin så överlåts publiceringsrätten för bidragen till wikins ägare.

Den som inte accepterar det avtalet får helt enkelt låta bli att bidra.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Dum fråga... (SOT)

...måhända, men vad är skillnaden mellan upphovsrätt och publiceringsrätt? Jag har förstått att det inte är samma sak och att man inte kan ge bort upphovsrätten till någon annan, men däremot publiceringsrätten.

Har jag förstått det rätt om man säger att upphovsrätten är det som säger att skaparen har skapat det och får göra vad han vill med det - så länge han själv behåller publiceringsrätten? Om han ger den till någon annan får både han och den som får publiceringsrätten göra vad de vill med materialet?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag har inte så mycket koll, men ...

Som jag fattar det:

Upphovsrätt = du har gjort det, du har rätten till det du gjort

Publiceringsrätt = du har rätt att publicera det, under de begränsningar som upphovsmannen och du avtalat om.

Tex, The Rescapists, fantasyserien som går i Herman Hedning nu. Den har jag, Norrman och Darnell upphovsrätt på. Egmont har publiceringsrätten för att köra den en gång, under förutsättning att den går i Herman Hedning. Sedan måste de förhandla om ny publiceringsrätt.

Man kan, och jag har, skrivit avtal så att publiceringsrätten i sin helhet tillfaller annan part, att göra vad de vill med. Det finns olika lösningar.

/M

Krille

Super Moderator
Re: Dum fråga... (SOT)

"Har jag förstått det rätt om man säger att upphovsrätten är det som säger att skaparen har skapat det och får göra vad han vill med det - så länge han själv behåller publiceringsrätten? Om han ger den till någon annan får både han och den som får publiceringsrätten göra vad de vill med materialet?"

Upphovsrätten är rätten att vara upphovsman till det som man har varit upphov till. Det är den ideella rätten som ger dig som upphovsman kontroll över ditt verk. Den gör bland annat att du är den ende som får ange sig som upphovsman till verket, och om någon ska ändra verket så får det ske per ditt godkännande.

Publiceringsrätten är rätten att publicera verket, vare sig mer eller mindre. Det är den ekonomiska rätten att tjäna pengar på ditt verk.

Upphovsrätten får du automagiskt genom att vara upphovsman. Publiceringsrätten får du med upphovsrätten, eller genom att du avtalar dig till den från upphovsmannen.

Precis som med alla andra avtal så kan upphovsmannen och publiceraren ställa villkor för att avtalet ska gälla. Magnus Seter har några bra exempel: det måste ske i en viss tidning, det får bara ske en gång, och Seter&Co ska få en klase balubas för det. Förutsatt att de villkoren (och andra som inte nämnts) uppfylls så har Egmont rätt att publicera verket och tjäna grova bananer på det.

Däremot får Egmont aldrig rätt att "glömma bort" att Seter&Co var dem som gjorde serien, eller norpa åt sig äran själva. Inte heller får de ändra i serien som de vill (möjligen med undantag för tekniska justeringar, som storleksändring eller marginell beskärning).

---

I fallet med wikin så kan man göra som jag gjorde i Andra Imperiet-wikin: Upphovsmannen är upphovsmannen. Man tillåter andra att ändra den version av verket som ligger i wikin. Om flera personer skriver i en och samma artikel så delas upphovsrätten mellan dessa.

En publiceringsrätt och redigeringsrätt överlåtes till Rävsvans Förlag. Publiceringsrätten är inte exklusiv, utan upphovsmannen kan sälja sin artikel till någon annan. Däremot kan Rävsvans Förlag inte överlåta publiceringsrätten vidare.

Denna konstruktion är endast gjord av praktiska skäl: jag använder wikin för utveckling också. Om jag inte har publiceringsrätten så måste wikin vara stängd för att jag ska vara säker på att jag är den ende som har skrivit i artiklarna (och därmed upphovsmannen), och det motsäger wikins syfte. Alltså måste wikin vara öppen, och det gör att jag måste ha publiceringsrätt och redigeringsrätt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tack... (ANT)

...till Krille såväl som Seter, för att ha gjort det hela betydligt klarare för mig :gremsmile: