Jag har flertalet småsyskon i bred åldersfördelning (10-24) som alla mer eller mindre drar åt spelnördighet. Jag uppmuntrar såklart det här så mycket jag kan. Brädspel är de redan bra sålda på allihopa, men jag skulle även vilja introducera rollspel ordentligt.
Har funderat på att köra en bantat version av Agon men så länkade Arvidos till Wildlings som kändes väldigt rätt i den enkelhet och tydlighet (i brist på bättre ord) som reglerna har. Borde inte vara så svårt att slänga in stridsavstånden (för lite figurlekande) och oaths (för reglerar spelarinteraktion) från Agon.
MEN, det ska helst vara på svenska, gärna så det blir rätt associationer hos personer som trots allt är ganska mycket yngre än mig. Så det är det jag behöver hjälp med (även om jag gärna tar emot input på det ovan.
En del av tärningarnas namn är relativt givna:
Wolf - Vargens tärning
Snake - Ormens tärning
Stag - Hjortens tärning känns inte helt rätt.
Owl - Ugglans tärning funkar antar jag.
Boar - Galtens tärning? Aldrig i livet! Men vad fasen annars?
Sen det svåra, Outcomes (för den som inte orkade klicka på wildlings-länken så får spelare alltså välja en eller flera av de nedan. "Jag spårar/anfaller/smyger/springer/osv..."):
■ Boldly ■ Carefully ■ Cleverly ■ Forcefully ■ Helpfully
■ Impressively ■ Precisely ■ Thoroughly ■ Quickly
■ Quietly
Har funderat på att köra en bantat version av Agon men så länkade Arvidos till Wildlings som kändes väldigt rätt i den enkelhet och tydlighet (i brist på bättre ord) som reglerna har. Borde inte vara så svårt att slänga in stridsavstånden (för lite figurlekande) och oaths (för reglerar spelarinteraktion) från Agon.
MEN, det ska helst vara på svenska, gärna så det blir rätt associationer hos personer som trots allt är ganska mycket yngre än mig. Så det är det jag behöver hjälp med (även om jag gärna tar emot input på det ovan.
En del av tärningarnas namn är relativt givna:
Wolf - Vargens tärning
Snake - Ormens tärning
Stag - Hjortens tärning känns inte helt rätt.
Owl - Ugglans tärning funkar antar jag.
Boar - Galtens tärning? Aldrig i livet! Men vad fasen annars?
Sen det svåra, Outcomes (för den som inte orkade klicka på wildlings-länken så får spelare alltså välja en eller flera av de nedan. "Jag spårar/anfaller/smyger/springer/osv..."):
■ Boldly ■ Carefully ■ Cleverly ■ Forcefully ■ Helpfully
■ Impressively ■ Precisely ■ Thoroughly ■ Quickly
■ Quietly