wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag skrev något om rosaskimrande spelmakande i en annan tråd och sa att jag kunde prata mer om det någon annanstans. Nu har jag två timmar att fördriva på Landvetter, varsågoda.
Speltest är frivilligt.
Varje spel är bäst på precis det det gör. Att speltesta gör möjligen spelet annorlunda, men "bra" är subjektivt. Att katanas gör mest skada i hela spelet kan betyda att de är OP, eller att det är ett spel där folk har katanas. Det är bara en fråga om perspektiv.
Ett rollspel består av regler, värld och form.
Regler och värld ses som självklara, men med bara dem blir alla spel likadana. Det är i formen, hur man faktiskt spelar, som gör spelet intressant. Nu försöker jag förmedla huret med omfattande spelexempel.
Det skall gå att läsa.
Boken är inte rollspelet, boken förmedlar rollspelet. Spelet tar form först när någon spelar det. Om boken inte går att läsa har den misslyckats. Jag sörjer fortfarande att jag inte kan läsa mitt Gemini längre. Nu trumfar läsbarhet allt när jag layoutar. Tillräckligt stora bokstäver, rimlig radlängd och absolut inga bilder bakom texten.
Att ha fler ord än jag behöver för att förmedla rollspelet gör det svårare all läsa.
Gratis är värdelöst.
Kanske är det bara jag, men att jag betalat för ett rollspel gör att det blir intressantare. Jag har drivor av gratisgrejer jag aldrig ens öppnat. Å andra sidan har jag valt bort spel som jag tyckt kostat för mycket. Jag försöker lägga mig mellan dessa ytterligheter i pris.
Att ha bilder i spelet är frivilligt, men om det skall vara så skall det vara ordentligt. Inga skyltdockor som poserar med kläder från spelvärlden. Det skall vara bilder av folk som gör något intressant i spelvärlden. Bilderna får gärna ha så mycket bakgrund att de berättar en hel historia. Sådana bilder kostar mycket pengar, men om det inte går att ordna kör jag hellre utan.
Speltest är frivilligt.
Varje spel är bäst på precis det det gör. Att speltesta gör möjligen spelet annorlunda, men "bra" är subjektivt. Att katanas gör mest skada i hela spelet kan betyda att de är OP, eller att det är ett spel där folk har katanas. Det är bara en fråga om perspektiv.
Ett rollspel består av regler, värld och form.
Regler och värld ses som självklara, men med bara dem blir alla spel likadana. Det är i formen, hur man faktiskt spelar, som gör spelet intressant. Nu försöker jag förmedla huret med omfattande spelexempel.
Det skall gå att läsa.
Boken är inte rollspelet, boken förmedlar rollspelet. Spelet tar form först när någon spelar det. Om boken inte går att läsa har den misslyckats. Jag sörjer fortfarande att jag inte kan läsa mitt Gemini längre. Nu trumfar läsbarhet allt när jag layoutar. Tillräckligt stora bokstäver, rimlig radlängd och absolut inga bilder bakom texten.
Att ha fler ord än jag behöver för att förmedla rollspelet gör det svårare all läsa.
Gratis är värdelöst.
Kanske är det bara jag, men att jag betalat för ett rollspel gör att det blir intressantare. Jag har drivor av gratisgrejer jag aldrig ens öppnat. Å andra sidan har jag valt bort spel som jag tyckt kostat för mycket. Jag försöker lägga mig mellan dessa ytterligheter i pris.
Att ha bilder i spelet är frivilligt, men om det skall vara så skall det vara ordentligt. Inga skyltdockor som poserar med kläder från spelvärlden. Det skall vara bilder av folk som gör något intressant i spelvärlden. Bilderna får gärna ha så mycket bakgrund att de berättar en hel historia. Sådana bilder kostar mycket pengar, men om det inte går att ordna kör jag hellre utan.
Last edited: