Nekromanti Windows Vista. Fluff eller bra?

G

Guest

Guest
Ja. I och med att man skaffat sig en ny maskin med Vista installerat (Nej Krank, jag var inte tvungen, jag betalade och klickade i "Vill du ha Windows Vista"). Lite skeptisk men inte framtidsfientlig så tyckte jag att det var dags med det nya operativet. Så nu har det gått några dagar. Jag har säg, plöjt genom det viktiga, jag har testat alla program jag brukar använda mig utav, testat en massa spel, hårdtestat operativet och maskinvaran (fast det är egentligen inte det jag tar upp här) och måste faktiskt säga att jag är nöjd.

Jag känner igen det mesta. Allt är som XP men ordentligt tillfluffat. Innan maskinen kom så sa jag till mig själv "Äsch, jag behöver inget Vista Aero, jag kör med XP snitt, det blir fint" Men nu har jag som sagt testat, och Vista är inte bara snabbare än XP, det är helt klart mer tilltalande och det känns verkligen fräscht!

Nåväl... Ok, inget nytt på fronten om man jämnför med en Mac, men för oss PC användare som kör med Windows så tror jag Vista är välkommet....

Lagt ut lite dumpar på mitt Vista här.

Hur upplever ni Microsofts nya operativ? Vad bra, vad är anus?

Later!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fult, begränsat, och slösar med ens systemresurser. Spels systemkrav dubblas i Vista, Vista självt tar sjuka mängder hårddiskutrymme, minne och processorkraft utan att prestera något motsvarande i prestanda eller funktion. Precis som Mac: "Vacker" fluffig yta som döljer allt viktigt. Med skillnaden att i OSX kan man åtminstone komma åt det viktiga när man behöver.

Vista är en av de största anledningarna för mig att gå över till Ubuntu.

Vista är för XP vad ME var för Windows 98.

Arfert

Facit
Tja, första intrycket jämfört med XP var bra... fast mitt Vista totalkraschade efter ett par månaders anvåndade.. och då har jag inte meckat med nåt, bara kört på... var bara att ominstallera rubbet på burken.

Men som sagt, jämfört med XP är det trevligare, även om det fortfarande lider av Windows-sjukan (att man hela tiden blir påmind om operativsystemets existens..)...

Krille

Super Moderator
Aldrig på en maskin i närheten av mig!

Jag var skeptisk till Vista. Sen fick jag tag på en bärbar med Vista Business. Två saker kan jag säga att jag tyckte om: sök-funktionen (som på något magiskt sätt indexerar disken och går faen så mycket fortare än XP) och 3D-taskswitchen.

Resten HATADE jag. Av hela mitt hjärta!

<ul type="square">[*]Så fort jag vill göra något annat än att starta Office, Tillbehör och Spel-mappen så kommer omedelbart frågan om jag verkligen vill göra det där, ofta följt av förfrågan om att mata in administrationslösenordet. Ibland kommer en "är du säker"-dialog till, för säkerhets skull.
[*]En hel massa tillbehör vägrar den acceptera. Wacom-plattan var tokbuggig, till exempel.
[*]Efter att äntligen efter fem dialoger och två adminlösenord ha fått uppgradera vissa kritiska drivrutiner så återställer Vista automatiskt till de gamla buggiga.
[*]Vista vägrar att kommunicera med resten av nätverket. Det var spiken i kistan.[/list]

Nä. Blä. Om två servicepacks så kanske, men inte före dess. Så jag har kastat ut skiten och ersatt det med Windows XP, och nu kan jag åtminstone köra trådlöst, hitta nätverk och köra Painter med Wacom-platta. Och vill jag ha 3D-fönster med genomskinlighet så funkar Kubuntu klockrent mycket bättre och smidigare än Vista.

Anders Åstrand

Swordsman
Riktigt nice

Jag köpte ny dator i mars -06, och eftersom jag köpte processor med 64bit-stöd så kändes det idiotiskt att inte köra ett operativsystem som använde det. Jag kunde få Vista Business 64bit via skolan, så det fick det bli. Jag är riktigt nöjd, vista är ett trevligt operativsystem.

dream

Hero
Re: Aldrig på en maskin i närheten av mig!

Eller för all del Mac os X? Indexerade sökfunktioner har varit en del av mac sedan länge... Gah... Det lär komma till Kubuntu snart också, så du behöver inte oroa dig. :gremsuck:

krank

Eller för all del Mac os X? Indexerade sökfunktioner har varit en del av mac sedan länge... Gah... Det lär komma till Kubuntu snart också, så du behöver inte oroa dig.
Mig veterligen har Locate varit en del av Linux hur länge som helst, och det är en fråga om indexerad sökning. Varför (så vitt jag vet) ingen av *buntu-distrosarna haft med ett grafiskt verktyg för Locate ännu går bortom mitt förstånd.

Sedan finns det en Windowsvariant av Locate också, även den med indexerad databas. Om man (som mig) tyckte illa om Microsofts bloatade och sega indexeringssystem och även om Googles motsvarande, så rekommenderar jag http://locate32.webhop.org/ varmt!

EDIT: Fel av mig, Locate är inte det som varit med skitlänge. men ganska länge. Åtminstone sen 2001.

Arfert

Facit

Spotlight till Mac har funnits i några år innan Vista i alla fall.. och det är verkligen supersnabbt (lika snabbt som man skriver in texten)... Har ingen aning om hur snabbt Locate är vid jämförelse...

Anders Åstrand

Swordsman

EDIT: Fel av mig, Locate är inte det som varit med
skitlänge. men ganska länge. Åtminstone sen 2001.
GNU Locate har varit med sen åtminstonde 1992, gissningsvis tidigare. Fast det är klart, vi är väl så gamla här att 16 år inte kan anses som "skitlänge" längre. :gremfrown:

krank

Spotlight till Mac har funnits i några år innan Vista i alla fall.. och det är verkligen supersnabbt (lika snabbt som man skriver in texten)... Har ingen aning om hur snabbt Locate är vid jämförelse...
Tja, Locate är ju helt ografiskt, så i original vore det inte så smart med text som kom fram så snart man började skriva. Själv vill jag nog dessutom att programmet ska vänta tills jag skrivit klart... Men det är ohyvelns snabbt.

Problemet som brukar vara med de flesta såna här program är att skiten måste uppdatera sin databas ibland. Smarta program uppdaterar sig hela tiden lite sådär i smygundan, men Windows sökgrejs käkar processor och ram som en galning när den tycker att det är dags. Locate för windows uppdaterar sin databas när man säger åt den att göra det, mitt exemplar uppdaterar sig minst en gång per dygn (och påstår sig uppdateras kontinuerligt, men det har jag inte testat). Då tar det kanske 1-2 minuter för den att kolla igenom tre nätverksenheter a' 80 gb eller så med massor av filer på, plus 60+80+80 för de lokala diskarna, och även de är fulla.

Jag kom aldrig riktigt överens med Spotlight. Kanske för att jag vill ha mer synliga tillval när jag söker. Jag behöver inte söka efter filer så ofta, men när jag behöver söka vill jag kunna välja saker i detalj, gärna grafiskt.

Krille

Super Moderator

Sedan finns det en Windowsvariant av Locate också, även den med indexerad databas. Om man (som mig) tyckte illa om Microsofts bloatade och sega indexeringssystem och även om Googles motsvarande, så rekommenderar jag http://locate32.webhop.org/ varmt!
...fan, krank, du tog just bort den ena av de två anledningarna till att skaffa Vista. Och Topdesk tog bort den andra. Skulle jag vara sugen på mer glättighet och genomskinliga fönster så skulle jag även kunna skaffa WindowBlinds, och då är det ingenting kvar i Vista som jag skulle vilja ha. Till och med DX10 är det ju folk som håller på att gå runt...

krank

Och Topdesk tog bort den andra.
...och hade det inte varit för att Topdesk kostar pengar, hade jag tackat och bockat för liknande tjänst, även om jag faktiskt aldrig haft planer att Vistafiera mig. Schysst program, hursomhelst. Tillsammans med virtual desktops skulle det kunna vara hur praktiskt som helst.

(EDIT: Jag menade naturligtvis att Exposé-funktionen var cool. Vistas task switcher-effekt ger jag inte mycket för)

Till och med DX10 är det ju folk som håller på att gå runt...
Japp. Synd att det verkar ta ett tag innan Alky for Games kommer, bara. Har inte testat Alky for Applications ännu, mest för att jag inte kommit på något program som använder dx10...

Regmolar

Swashbuckler
Eftersom jag inte kör några häftiga spel just nu och datorn är bra märker jag inte av Vistas beryktade prestandastöld, så min recension är väl ungefär såhär;

+ Snyggt och ganska lättnavigerat när man väl har lärt sig.
+ Underbart snabbare sökfunktion än XP

- Bråkar om allt man försöker göra
- Krånglar ihjäl nätverket

Så på det stora hela tror jag knappast att det smakar vad det kostar, men det har sina fördelar.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg

Instämmer...
Fast jag drar det ett strå längre... aldrig mer en produkt eller mjukvaraifrån microsoft efter att ha insett vilket skämtbygge deras 360 är. Till och med Sony's rootkit maskiner är bättre.

Nej linux och öppen kod är min story nu... finns dessutom bättre spel till linux. Och då menar jag inte flashiga spel med hyper 3d effekter utan spel med spelglädje. Just nu spelar jag Pingus Scorched 3d och Wormux. Spelglädje i sin enkelhet och med öppen shellkod så kommer det miljarder av olika roliga varianter och tillbyggnader.
Spelar även lite Eve online men ger upp det nu tills en äkta linux klient släpps istället för cedega klienten dom tillhandahåller.

G

Guest

Guest
Jag dunkade iväg med Call of Duty 4 (allt på max), flyter som en gud, och Crysis (Nästan allt på max), flyter mycket bra. Att vista skulle kräva dubbla prestanda bara för att man spelar är en överdrift och lögn...

krank

Att vista skulle kräva dubbla prestanda bara för att man spelar är en överdrift och lögn...
Varje spel jag kollat på systemkraven på anger dubbla systemkraven om man kör vista. Liksom, 512 RAM om du kör XP, 1024 om du kör Vista - och så vidare.

//Krank, som dessutom menar att prestandastöld är prestandastöld oavsett om den märks eller inte

G

Guest

Guest
Det är ju inte riktigt sant, gäller inte alla spel. Ja, en del titlar kräver dubbel mängd RAM, men långt ifrån alla... Inte ens Crysis gör det som idag är det mest krävade spel som finns...

Dessutom, sitter du på en "spel"maskin med mindre än 4 gb Ram idag så kan du lika gärna köpa ett Nintendo WII...

krank

Dessutom, sitter du på en "spel"maskin med mindre än 4 gb Ram idag så kan du lika gärna köpa ett Nintendo WII...
Gud vad jag älskar stolligt prestandarunkeri såhär på tisdagskvällen. Det där är kvalificerat skitsnack.

Jag har en gig, och på det klarar jag mig bra. Men å andra sidan spelar jag hellre bra spel än de nyare som bara fokuserar på tom yta. Som Crysis.

Och vad gäller wii... Den har ju det fetaste, coolaste och häftigaste spelutbudet av spelmaskinerna idag genom sin bakåtkompatibilitet med växande spelbibliotek från SNES och NES. Wii är den enda av de nya spelmaskinerna jag skulle kunna överväga att spendera pengar på.

http://www.crysisdemo.com/crysis-system-requirements.htm förresten. Jag citerar:

Processor - 2.8 GHz or faster (XP) or 3.2 GHz or faster* (Vista)
Memory - 1.0 GB RAM (XP) or 1.5 GB RAM (Vista)

Inte dubbla, men nog fan en kraftig ökning. Och visst känns det skönt att de där extra 500 mb:en troligen går till operativsystemet? Vista är ett fullständigt värdelöst operativsystem, ett gravt misslyckande på alla fronter. De enda två saker man faktiskt gör bättre än XP (sökning och DX10) är, i det första fallet, fortfarande betydligt sämre än flera gratis tredjepartsmjukvaror, och i det andra fullständigt onödigt. Spelen blir inte bättre med DX10. På sin höjd jublar grafikkortsindustrin och de som inbillar sig att grafiskt krimskrams är vad som gör spel kvalitativa.

G

Guest

Guest
Bla, bla, bla...
Hur du än vrider och vänder på det så överdrev du och du hade fel, så nu kan jag återgå till mitt maxade CoH och runka till min kvalificerade 4 gb RAM dator...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Skärpning!

Vuxna män som bråkar på grund av ett operativsystem? Någon måtta får det väl ändå vara? Vill ni fortsätta diskutera så gör ni det utan några flera spydiga gliringar.