Nekromanti Windows XP - automatiskt applicera lokalt tema?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Windows XP är jättefult. Luna är bland de gräsligaste teman som finns. Egentligen vill jag bara byta ut hela skiten mot någon Bb4win-variant, men det är ibland opraktiskt. Som när man sitter vid sin arbetsplats på skolan, där man bara har begränsade användarrättigheter.

Jag får t.ex inte lägga in nya teman i c:\windows\resources\themes. Den katalogen är fetlåst. Däremot upptäckte jag genom en slump att om jag tankar hem ett schema som är signat av Microsoft (Royale Noir) och dubbelklickar på .mmsstyles-filen, så kan jag använda detta tema - tills datorn startar om eller jag loggar ut.

Så, det jag funderar över nu är hur man skulle kunna automatisera denna process. Jag har ju en "egen" autostartmapp jag skulle kunna lägga genvägar till kommandon i och så.

Det som behöver automatiseras:

- aktivera en .msstyles-fil som ligger på H:\themes utan att dubbelklicka på den manuellt.
- välja varianten "noir" utan att gå via bildskärmsegenskaperna/temainställningarna.

Någon l33t h4xx0r som vet hur man skulle kunna göra?

Jarl

Hero
Det verkar vara rätt knepigt. Just sådana ändringar är precis vad begränsade användare inte ska göra :gremwink: En Google-sökning ger inga upplyftande uppslag direkt.

Känns IT-avdelning helt omedgörlig då? Det går kanske få dem att låta dig ändra temat?

Jag har det rätt lyxigt, har installerat XP från scratch på min jobbdator och ligger utanför Novells autopushande av program etc.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jarl said:
Känns IT-avdelning helt omedgörlig då? Det går kanske få dem att låta dig ändra temat?
IT-avdelningen ör två grabbar som ska sköta typ 400-500 datorer utspridda på fyra skolor och ett kommunhus. Jag har själv lite erfarenhet av datorupport, jag vet hur drygt det är. Detta är liksom definitionen av en skitsak.

Sedan: Jag får ju bevisligen göra det - jag kan ju bara dubbelklicka på filen och välja Noir manuellt, ju. Det är bara det att jag vill göra det automatiskt. Det borde inte vara nån skillnad...

Foggmock

Myrmidon
Det borde vara ganska lätt att lägga in ett batchscript som kör filen åt dig. Jag har ett på jobbet som automagiskt tar bort en nätverksenhet jag inte har tillgång till men som, om den listas, slöar ner när man vill öppna "Den här datorn". Detta i en klart fascistoidadminad miljö.

Hur man gör det? What, do I look like a computer guy?