Nekromanti WIP

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,713
Location
Rissne
Glöden på monstret ser... lite platt ut, det är väl egentligen den enda kritiken jag har att ge just nu. Jag får känslan av att glöden är lika tjock på alla delar, vilket skapar en känsla av att alla delar är lika långt från betraktaren... Det konkreta rådet eller idén är alltså att jag tror att bilden skulle bli bättre om man varierade glöden lite; kanske lite tjockare nära betraktaren, lite smalare längre bort. Eller nåt sånt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,950
Jag tycker att den är skitsnygg och stämningsfull. Inväntar feministernas klagomål på att hon är naken.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,713
Location
Rissne
Vitulv said:
Inväntar feministernas klagomål på att hon är naken.
Du VILL verkligen förvandla hela forumet till ett feminist-flamewar, va?

Själv har jag inget att invända, då nakenhet och sexualisering inte är samma sak.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Glöden ska inte vara där alls. det var mer än mental note till mig själv att jag skulle lägga in ett motljus där. Utan det är bara ingång petad other glow.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,909
Location
Stockholm
Mitt klagomål skulle vara att nakenbågskytte för kvinnor inte är att rekommendera.

Bågsträng + bröst = ont
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
Vet iofs ganska lite om bågskyttestilar, men någon slags skydd för brösten för kvinnor (och ena armen, för alla) verkar vara traditionellt - om man har tid att dra på sånt.

Annars finns ju alltid amazon-myten.

Hade för mig att kyudo använde sig av positionering som gjorde att brösten inte var ett problem på samma sätt som i traditionellt bågskytte - verkade som jag kom ihåg fel där.

Ser bra ut, iaf. Tycker monstret verkar lite mycket i fokus kanske?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Om brösten är ett problem har med bågens läng att göra, samt bröstens storlek. En kort ryttarbåge tex är sällan något ptoblem. Fas det här är en längre båge. Nu däremot så är det ett aktivt val inom fictionen.

Menn tack för rådet.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Kyudo kan man placera pilen över huvudet för att skjuta då gör draget att inte strängen slår i brösten.
Men överhuvudtaget var japanerna bra på att använda bröst skydd både på män och kvinnor.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,950
krank said:
Vitulv said:
Inväntar feministernas klagomål på att hon är naken.
Du VILL verkligen förvandla hela forumet till ett feminist-flamewar, va?

Själv har jag inget att invända, då nakenhet och sexualisering inte är samma sak.
Jag känner bara en viss fascination inför hur bilder bedöms ur ett feministiskt perspektiv. Rent tematiskt ser jag att den här bilden är mycket lik Per Folmers bild som fick mycket kritik för att vara sexualiserad.

Den här bilden visar en kvinna som skjuter pilbåge, naken. Varför är hon naken, när de flesta vet att det är en typiskt opraktisk sak att vara när man är i strid? Mig stör det inte, eftersom jag tycker det gör bilden bättre, vackrare och mer intressant. Det vore dock intressant att höra hur andra resonerar kring det.

Och innan någon börjar skrika OT; nej, jag är inte OT. Jag diskuterar motivet på bilden som w176 lagt upp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,713
Location
Rissne
Vitulv said:
Jag känner bara en viss fascination inför hur bilder bedöms ur ett feministiskt perspektiv. Rent tematiskt ser jag att den här bilden är mycket lik Per Folmers bild som fick mycket kritik för att vara sexualiserad.
Var det inte typ vara Sölve som gjorde nån deal av det? När jag läser tråden ser jag bara honom komma med den åsikten.


Vitulv said:
Varför är hon naken, när de flesta vet att det är en typiskt opraktisk sak att vara när man är i strid? Mig stör det inte, eftersom jag tycker det gör bilden bättre, vackrare och mer intressant. Det vore dock intressant att höra hur andra resonerar kring det.
Det är för mig helt likgiltigt. Jag räknade med att hon skulle föreställa någon form av indian, och har får dålig koll på pilbågsskytte för att veta vad som är praktiskt och inte.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Den tekniska förklaringen för nakenheten är att det är en bild till mage kampanjen jag spelar online. Hon på bilden är en shape skiften magiker.

Följdaktligen ger hon sig ut till strid naken i och med att kläder är i vägen on du plötligt ska bryta form, och avsexualiserad nakenhet är ett tema i karaktären då karatärens tema handlar om människa djuriska och naturliga sida.

Dessutom är hon så stryktålig pga magi att det inte är relevant att bågstängen kan snäppa till bröstet eller ej.

-----------

Det är den faktiskta förklaringen till bildvalet.

När det kommer till varför jag inte kritiseras tror jag det handlar om kön. Jag får som kvinna och som kvinna som gillar andra kvinnor teckna hur mycket nakna kvinnor som helst utan att det blir politisk inkorrekt. För då är jag ju en kvinna som skildrar kvinnlig sexualitet från ett kvinnligt perspektiv.


(Däremot kvinnor som tecknar Yaoi brukar få skitmycket genuskritik för hur de framställer män.)
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Är ju långt ifrån en expert, men ett par kommentarer kan jag väl ge. Kommentarerna gäller den nyaste bilden.

Det första som jag tycker ser udda ut i bilden är att himlakroppen ser ut som en sol medan bilden ger intrycket av att det är natt. Om det är en sol så borde omgivningen vara mer upplyst. Om det är en måne så borde månen ha bra mycket mer kontrast mot himlen.

Jag läste igenom tråden på det andra forumet, och du tog verkligen till dig av hur ljuset borde falla på monstret. Ser riktigt bra ut. Gillar hur svansen ringar in månen. Men borde inte kroppen i övrigt vara bra mycket mörkare? Är väl inte riktigt där med bågskytten heller.

När det gäller vattnet så känns det lite livlöst ut. Du har redan nämnt att du vill lägga till ringar på vattnet och det kanske räcker. Just nu ser det ut som om monstret stilla svävar över vattenytan. Kanske kan justera benens positioner för att göra det tydligare att monstret rör sig, lite mer kontrast där benen bryter vattenytan (kanske) och förstås ringarna. Kanske någon sten kan sticka upp över vattenytan och lite sparsamt med vass vid sidan. En annan sak är att om man kollar på vattenreflektionen så finns inte månen där.

Snygg, stämningfull bild annars. Bra jobbat!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Det fina med bilder ät att de flesta ändå kan säga vad som ser rätt och del ut, så jag är jättetacksam för alla kommentarer.

Just nu ser bilden ut såhär, och mycket om det du pratar om är åtgärdat. Månen osv.

http://i113.photobucket.com/albums/n220/w176/ArcheryNu.jpg

Du har rätt i att att både monstret och skytten borde vara mörkare, men det är skitsvårt att arbeta så mörkt som de borde vara, så jag arbetar lite ljusare än de bpder vara och mörkar ner det senare med Levels.

Månen finns där men hamnar bakom mpnstrets skugga. Just nu stämmer inte reflektionen med de uppdateringar jag gjort i bilden.
 
Top