"Jag har inte testat att spela in på DVD, men jag är måttligt imponerad av bilden på köpta DVD. Man kan se rastreringsartifakter som är väldigt störande."
Det beror väldigt mycket på DVD-spelarens kvalitet och skivans kompression och produktion. Det absolut svåraste för en DVD är hav och rök - där ser man lätt artefakter. Taskig kompression är en annan skurk - Scanbox filmer är till exempel föredömliga som varnande exempel. Slutligen var det det där med produktionen också. Återigen har vi Scanbox som varnande exempel. Deras utgåva av Stalingrad är VHS-mastern direkt överförd till DVD, och det kan ingen kompression i världen hjälpa.
Vilket för mig in på en annan sak: visst, det blir inte perfekt bild på DVD, men den är nästan alltid skyhögt mycket bättre än VHS och vilken sändning som helst (inklusive luft, satellit, digitalt eller kabel). Betamax och Video2000 har nästan samma kvalitet som DVD, rent bildmässigt, men försök hitta en spelare till dessa, eller ännu värre, en film! Jag har en bra VHS-spelare och en halvbra DVD-spelare. En del filmer har jag i dubbla utgåvor, både på VHS och DVD, och hittills har ingen av VHSerna kommit ens i närheten av DVD vad gäller bildkvalitet. Jag kan tänka mig en nackdel med DVDns bildkvalitet och det är att den är för bra - i Hjältarna från Telemarken på DVD kan man se repor i filmen bra mycket mer än på VHS, även om bilden i övrigt är skarpare och klarare.
Sedan finns det en del galningar som klämmer in alldeles för mycket film på alldeles för lite skiva - Harry Potter och icke-specialversionen av Fellowship of the Rings led rätt hårt av detta, även om de klarade sig hyfsat bra ändå.