Har sett avsnitt 1-6 nu. Har så blandade känslor för denna säsong hittills, så mycket dåligt men samtidigt såpass mycket bra att jag inte kan komma mig för att ogilla vad jag ser.
För det första, denna säsong lyfter inget av det jag tycker är intressant med konceptet The Witcher. För mig är kärnan i The Witcher att ett monster plågar ett område. Geralt ska döda monstret, men måste vara mer än stark. Han måste vara slug, kunnig om monstrets svagheter och duktig på fällor. Monstret är dessutom knutet till ett moraliskt/tematiskt dilemma som Geralt hamnar mitt i. Situationen kompliceras av att Geralt egentligen känner mer samhörighet med monstret än de människor som anlitade honom.
Allt detta ovan kastas ut genom fönster! Monstren är istället närmast pliktskyldigt inkastade som kanonmat och besegras bara med rå styrka. Väldigt trist!
Å andra sidan är designen på de flesta monster fräcka! Monstret som består av mänskliga kroppsdelar var något av det mest intressanta jag sett i monsterväg!
I övrigt är serien för det mesta väldigt ful. Vet inte om de behövt skära ner på budgeten i denna säsong men allt från kostym till rekvisita till foto är mycket fulare än vad jag minns att tidigare säsonger var.
De tre huvudpersonerna spelas allihopa av duktiga skådisar! Men stackars Henry Cavill har verkligen inget att göra denna säsong. Geralt följer pliktskyldigt med storyn men är inte alls särskilt aktiv.
Precis som i förra säsongen har det ruskigt svårt att hålla koll på avstånd. Folk reser på en dag över sträckor som jag upplever är flera mil och jag har ingen aning i vilket förhållande alla platser är till varandra. Jag fattar dessutom inte hur folk kommunicerar med varandra när de är ifrån varandra. En gång rymmer Ciri och Geralt hämtar henne. Yennifer säger att Geralt är på väg med Ciri, men då Geralt kommer från ett helt annat håll undrar jag hur Yennefer kan veta det?
Storpolitiken är mestadels tråkig och ibland obotligt korkad. Vi har en spionmästare som lurar kungen men en slug plan. Sen avslöjar han för kungens bror att han lurats helt utan orsak! Varför?! Och varför skulle jag bry mig om det politiska ränkspelen, jag gillar ju ingen av karaktärerna som utför dem!
Alverna är lite mer uthärdliga i denna säsong.
Yennefers story i trollkarlarnas lya är seriens höjdpunkt! Och det är lite kul i och med att det var bland de saker jag tyckte minst om i förra säsongen.
I avsnitt 5 och 6 lyfter serien! Älskar balen i avsnitt 5, här blir det politiska spelet intressant och Geralt får mer att göra! Och avsnitt 6 var riktigt maffigt med en del överraskningar och får många poäng bara för att det är då balls to the wall!!!
Allt som allt tycker jag hittills att denna säsong är korkad, missar det viktigaste med The Witcher, väldigt underhållande, ibland dålig men ibland bra! Otroligt splittrat. Vi får se vart det leder