"Candjon" får mig att tänka på "canyon", klyfta. Ligger världen i en spricka?
Jag måste erkänna att det säger mig ganska lite.
1, Är alla i världen magiker, eller bara alla rollpersoner? (Jämförelse: I Vampire spelar man vampyr - men naturligtvis är inte alla vampyrer i hela världen.)
2, Finns det mycket magiker för att:
a, det finns gott om någon sorts "naturresurs" som gör magi möjligt, typ "magisk energi" eller "personer med magisk talang".
b, det finns en massa kunskap om olika sätt att trolla som man utnyttjat (varför? har den ersatt annan kunskap? om man t.ex. kan göra vapnen bättre genom att trolla, är folk i gemen sämre på att slåss - "vafan skall jag träna för, jag har ju ett magiskt svärd")
c, magi är egentligen ganska lätt att lära sig, inte något man måste ha någon speciell talang för, eller träna tills man blir en gammal gubbe, det kan vem som helst lära sig ganska lätt (fastän man måste ligga i för att bli bra).
3, Är magin vanlig (folk lägger besvärjelser för att tända brasan och blanda groggen) eller mäktig (trollkarlar kan jämna berg med marken och förvandla sig till drakar) eller bägge (huga!)?
4, Vad är så MEGA bra med dina magiregler? Är det:
a, att de går så snabbt att använda och lära sig så alla som inte brukar spela magiker för man måste ju förstå det där läbbigt tjocka kapitlet i regelboken kan göra det ändå? (Känner ett par sådana spelare. De finns)
b, man kan göra megacolaazzbazzabumpajumpatjompaMÄKTIGA grejer som magiker?
c, man kan göra vad man vill (inte att det är mäktigt, utanatt det finns mycket att välja på - en del spel har ju bara spells för den som vill ha ihjäl folk)?
d, magin har en historia och ett sammanhang som liksom hänger och ihop och låter trovärdigt, så att t.ex. spelarna kan snacka strategi som om det var deras trollisar som pratade med varandra ("Med en femte magnitudens pyromantisk konjuration kan vi spränga dem åt h-vete!" "Jodå, men då tömmer du manaresurserna totalt, och om de får upp sina abjurativa sfärer i tid? Vad gör vi sen då, slår ihjäl dem med våra sandaler?")?
e, det har ett helt nytt sätt att SE på magi - nåt jag aldrig tänkt på, som blir en intressant överraskning?
5, Har du något exempel på andra regler och världar ( i det senare fallet inte bara rollspel, utan böcker, serier, dataspel, filmer, vafansomhelst påhittat) som gäller magi som du tycker är bra och som du inspirerats av eller tänker "fan, så där kan man ju göra, det blir coolt, så skall det vara i MITT spel!"
6, Är det tvärtom, finns det något som du tycker är dyng-dåligt, "sådär skall det inte vara för det var så tråkigt när vi spelade detochdet!"
Så att vi vet lite mer?
Nightowl, frågvis, inte vis, uggla.
You don't have to be fast enough to outrun the dragon... only the dwarf.