Nekromanti Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th E...

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th Edition
Under en tid har rykten florerat om att Wizards of the Coast skulle annonsera D&D 4th Edition under årets GenCon. Nu verkar ryktena uppgraderas till sanning.

Gå till nyheten/notisen

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
4th Edition på väg! ...

Det verkar som om WotC kommer att släppa en bomb om sisådär 14 timmar.

Vad skulle ni vilja se för förändringar i D&D 4th Edition?

Eksem

Champion
Re: 4th Edition på väg! ...

Återuppladdande HP och spellslots efter varje encounter.

Färre skills.

Bättre feat-balans.

Mer träd-upplägg på feats.

Strömlinjeforma genom att ta bort klassförmågor och förvandla dem till feats.

Färre spells.

Bort med grundegenskaperna och använd modifikationerna direkt.

Storuggla

Champion

"Vad skulle ni vilja se för förändringar i D&D 4th Edition?"

Bort med klasserna till förmån för de klaser som återfinns i d20 Modern (Fast Hero, Strong Hero, Though Hero etc etc) - fast fan vet om jag inte vill se True20s lösning istället: Det finns tre klasser (Han som använder magi, Han som Slåss och han som använder färdigheter). Bort med Hit Points och ersätt med Saving Throw.

Detta kommer dock inte ske. För mina idéer suger.

Storuggla, jag stjäl din kattbur nu

Storuggla

Champion

Och så ska defaultsettingen bytas ut till Bysantium. Då köper jag på direkten.

Storuggla, realist

Organ

Out of time, out of mind

Att det blir ett krav att alla spelar halfling-palladiner. :gremelak:

/Anders

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag gillar att ha många olika klasser med specifika nischer och förmågor, så det vill jag gärna ha kvar. Jag hoppas också att de tagit några av de intressantare regelmässiga inovationerna på denna front (Marshal, Warlock, med flera) och placerat dem i grundreglerna.

Jag ser gärna att färdigheterna breddas, som i Star Wars Saga Edition eller Iron Heroes' färdighetsgrupper. Jag skulle över huvud taget inte ha något mot ifall de plockade Saga Editions färdighetssytem rakt av.

Fokus på miniatyrer lär det bli, oavsett jag vill det eller inte. De vet ju vad som säljer, så även här lär de gå samma väg som Saga Edition.

Organ

Out of time, out of mind

Jag skulle vilja något av följande:

Genomgång av klasserna med den stora skoningslösa saxen. Bl.a. skulle barden, monken och druiden kastas på sophögen. Barbaren kunde få ryka den med då den bara är en fighter med höftskynke. Wizard- och sorcererklasserna skulle bakas ihop till en. Den skulle i praktiken vara som en wizard (dvs vara INT-baserad och utan krav på medfödd förmåga) men med sorcererns spell-slotsystem.

Väck med grundegenskaperna. Som andra påpekat borde man använda samma system som True20 använder, dvs med grundegenskaperna utbytta mot de modifikationsvärden de generar. "Cut out the useless middleman!"

Alla förmågor som inte är skills ska vara feats. Det är bökigt nog med två sorters förmågor. Banta ytterligare!

Färre men bredare skills Samma sak gäller för spells.

/Anders

Gurgeh

The Player of Games
Staff member

Att spelet består av EN grundbok som verkligen är allt man behöver för att spela. Man kan slänga bort ett par hundra sidor med besvärjelser och feats (sådana kommer man ändå få så man kräks i alla tilläggsböcker) och ersätta dem med spelledartips, erfarenhetsregler och tillräckligt många monster för att man ska kunna spela ett tag innan man blir uttråkad. Världens största rollspel borde vara mer lättillgängligt för nybörjare, och det skulle det bli om de bara behövde köpa en tjock bok istället för tre.

Sedan ska den ha samma format som Star Wars Saga Edition, för det är häftigt.

/tobias

Necross

Swashbuckler

Alla förmågor som inte är skills ska vara feats. Det är bökigt nog med två sorters förmågor. Banta ytterligare!
Håller typ med här. Skulle vara kul om inte alla i en viss klass på en viss level har kan exakt samma klassgrejer. Typ göra alla class abilities till class-restricted feats med vissa levelbegränsningar på när man får välja dem. Fast det är ju tveksamt om kidsen kan klara hantera så mycket options.

Saga Edition verkar sweet. Hoppas det blir mer så.

Och "The 4th Edition rules emphasize faster game play, offer exciting new character options, and reduce the amount of "prep time" needed to run the game." låter mycket lovande. Jag vill kunna lägga ned mer tid på att skriva plot till äventyren, inte mixtra med det speltekniska.

Eksem

Champion

Precis som det låter, att HP och spellslots återställs efter varje encounter. Jag är inte helt övertygad om att det är en bra idé, jag gillar utnötningsstuket också, men jag har i alla fall roligare spelmöten där varje encounter är dödligt. Så att man har färre och större encounters än många små. Jag tror att en sådan regelförändring skulle uppmuntra till sådant spel.

Fast jag gillar resurshantering också. Frågan är ju om HP verkligen är bra resurshantering.

Hunk

Hero

Till skillnad från många andra här så skulle jag inte vilja se så jättestora förändringar av D&D:s grunder. Klasser, levlar, 6 abilities med normalskala 3-18 etc är något som jag starkt förknippar med spelet och jag ser inte något direkt skäl för att de skall försvinna. Vad jag däremot skulle önska är en regelrevision som gör det smidigare att spelleda D&D. Eftersom jag inte är någon regelkung och inte heller har spellett på något år, så skulle det ta alldeles för lång tid för mig att förbereda ett äventyr på lvl 4 och uppåt (för att inte tala om lvl 9+). Jag vet inte exakt vad man borde förenkla (just eftersom jag inte är någon regelkung), så jag hoppas att "proffsen" sköter det på ett bra sätt.

Flurtis

Hero
*öppnar champizzen*

Mer grottröj :gremgrin:

Nej, seriöst. Jag skulle vilja se ett bredare system som även öppnar upp för mer rollgestaltande. Samt förbättringslag istället för EXP.

//Flurtis som dagdrömmer

Gordeg

Hero
Re: *öppnar champizzen*

förbättringslag istället för EXP
I så fall skulle jag inte ens röra vid 4th Ed, varken med tång eller min pålitliga 10-foot pole. Slumpmässig förbättring medelst tärningsslag hör hemma i BRP och det funkar inte ens bra där.

Gordeg

kängtrollson

Veteran
Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th Edition

Vad jag vill se är ett enklare D&D med färre böcker att köpa, samt lite mindre valmöjligheter gällande klasser och skills + feats. Det finns andra lir att spela om man gillar färdigheter till förbannelse. Tvärr är det ju så att man tjänar pengar på feta, inbundna böcker. Wizard vill nog tjäna pengar...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Håller med rörande "D&Ds grunder". Jag har en massa andra spel som inte är D&D, så då är det bättre att låta Wizards göra sin grej och inte försöka sig på en imitation av något annat. Vill jag spela Eon har jag liksom Eon.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th

Eftersom jag själv inte lyckats sätta tänderna i D20-systemen ännu så blir min stilla undran om ni insatta själar nu kommer konvertera till den nya leveln av visdom?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vi får se

Om mitt 3.5 material kan användas med viss konvertering till 4:an, så switchar jag om ett år eller så. Kanske. Eller så gör jag tvärtom, kör 3.5 och konverterar 4:an till 3:an.

Troligtvis det sista för en överskådlig framtid. Jag kommer med all sannolikhet att köpa de tre gundböckerna av ren nyfikenhet, men sen får vi se. Andra utgifter är på gång i livet, som har mer prio.

/M