Re: 4th Edition på väg! ...
Attrition. Nednötning. Så här skriver DMG:
"An encounter with an Encounter Level (EL) equal to the PCs' level is one that should expend about 20% of their resources - hit points, spells, magic item uses, and so on."
Resurshantering. Det är hur dator-rpg's oftast (alltid? Jag känner inte till något undantag, men det kanske finns) hanterar utmaningar. Man nöts sakta ner, ens resurser tar sakta men säkert slut.
Men vi som förespråkar att HP skall återställas efter varje strid vill snarare åt
Riskhantering, alltså att en encounter på samma EL som rollpersonernas level skall innebära 20% risk att man måste fly, samt att några i gänget kan dö.
Alltså: Inte ett långsamt men säkert nednötande där man måste hela och vila upp sig med jämna mellanrum för att kunna fortsätta orka med encounters på ens nivå, utan ständigt en strid på kniven med en högst påtaglig risk för att man ska lida ett stort nederlag, samtidigt som man tar bort de obligatoriska pauserna för vila.
Så fungerar inget dator-rpg jag känner till. I FF och liknande dator-RPGer så är det så att om en strid slukar en tredjedel av ens resurser, då kan man vara säker på att man klarar ytterligare en sådan strid, men förmodligen inte två. Alltså precis såsom D&D är idag.
Det är väl inget som hindrar att "bossen" står i entrén?
Det har du alldeles rätt i. Men väldigt få officiella äventyr är skrivna så, och när svåra encounters väl kommit i rollpersonernas väg så erbjuds oftast vila efteråt. Om du tänker dig idel sådana hårda encounters - med full vila emellanåt - då får du hur jag skulle vilja ha spelet.
Till viss del kommer Wizards tydligen att gå mig till mötes. Förmodligen inte när det gäller HP (det skulle förvåna mig mycket) men väl när det gäller spells - vilka man till stor del kommer att förflytta från att ha varit resurser till att bli abilities som kan användas varje runda.