Nekromanti Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th E...

Arfert

Facit
Re: Gillar ni omslagen?

Nja, är inte speciellt förtjust i de nya omslagen... kändes lite.. tråkiga. Hade väntat mig lite mer vulgo-attityd, kanske.

Och ska man gå den mer smakfulla vägen bör man göra det ordentligt... nya Star Wars är ju prydligt till exempel. Det här kändes mest halvdant...

Hoppas de gör lite förbättringar innan det skarpa trycket.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Nån ny spelvärld??

Så vitt jag hört kommer reglerna vara generiska till att börja med. Jag håller det för troligt att de kommer fortsätta satsa på Eberron, och även om Forgotten Realms inte fått allt för mycket nya supplement på sista tiden kommer säkert även denna värld hänga med.

Storuggla

Champion
Re: Så, vad blev det nu?

"Tieflings är töntiga och gnomer coola,"

Tieflings är fjortisrasen nummer ett, "höhöhö jag spelar en tiff-ling, det är värsta rasen, min pappa var typ en demon och jag är jätteelak och bryr mig inte om något eller någon och så har jag värsta balla svärdet som han i den där mangan du vet finns det mer chips mina flottiga fingrar börjar torka och jag vill flotta ner spelledarens tärningar mer glufs glufs" medan gnomer är mer sofistikerat. Så om de skippar gnomerna så förklarar jag jihad mot dem och gör min egen anti-4e hatt.

Storuggla, gnom power!

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Inget fel på tieflings, jag gillade dem i Planescape. Jag har också hört att den bortplockade rasen kommer dyka upp ganska snart efter grundboken, förmodligen i Monster Manual. Med tanke på att gnomer är en viktig del av deras stora settings (om de inte retconnar saker i stil med hus Sivis) lär de inte vara uträknade.

Pom

Swashbuckler

Färgskalan kändes lite som 1st ed AD&Ds uppdaterade prylar (med ultraskäggiga trollkarlen, gubben i tung kåpa som öppnar en dörr, samt röda draken som har luftstrid med pegaser). Håller med om att kvasiboklooken från 3E och röda lådans Basic Set var överlägsna.

Hm, har jag ingen egen åsikt? Nej, inte än. Jag är redan såld på paradigmet, så jag är mer intresserad av detaljerna inuti. Böckerna kommer ändå mest att ligga öppna under spelmötena... :gremsmirk:

Necross

Swashbuckler
Re: 4th Edition på väg! ...

Det har du alldeles rätt i. Men väldigt få officiella äventyr är skrivna så, och när svåra encounters väl kommit i rollpersonernas väg så erbjuds oftast vila efteråt.
Here we go again, denna sjukliga fixering vid att spela spelet som WotC vill att man ska spela - 95% av alla officiella produkter är ju skit! RP:na ska erbjudas vila när det verkar logiskt (ofta när de själva söker den).

Om du tänker dig idel sådana hårda encounters - med full vila emellanåt - då får du hur jag skulle vilja ha spelet.
LOL, så när du leder är alla encounters maxade?

Rising

Vila i frid

Here we go again, denna sjukliga fixering vid att spela spelet som WotC vill att man ska spela
Nej. Bara ren matematik. Om vi ponerar att en "boss" slukar 75% av rollpersonernas resurser, då måste ju rollpersonerna få vila/hela/återhämta sig mellan två bossar, eftersom 150% skulle innebära total party kill en och en halv gånger om.

så när du leder är alla encounters maxade?
Mina encounters innebär påtagliga risker för svåra nederlag, men inte någon sakta men säker nednötning av resurser. Jag gillar inte att köra encounters som inte innebär spännande risker i sig; då använder jag hellre något färre encounters men låter dem i gengäld bli mer utmanande.

Precis såsom Wizards resonerar med fällor nu för tiden. Istället för att man ska undersöka varenda trappsteg och leta efter fällor, som när de aktiveras bara gör lite småskada på en, så tycker jag det är mer spännande att köra med färre men i gengäld utmanande och avgörande fällor, samt skippa de tidsödande transportsträckorna mellan dem.

Flurtis

Hero
Re: FR uppdateras först

Känns ju naturligt, med tanke på antalet anhängare.

//Flurtis som fått uppfatningen om att FR är störst.

Hunk

Hero

Tieflings är fjortisrasen nummer ett, "höhöhö jag spelar en tiff-ling, det är värsta rasen, min pappa var typ en demon och jag är jätteelak och bryr mig inte om något eller någon och så har jag värsta balla svärdet som han i den där mangan du vet finns det mer chips mina flottiga fingrar börjar torka och jag vill flotta ner spelledarens tärningar mer glufs glufs"
Det här är det bästa jag har läst på forumet någonsin! Du har visat dig vara en mycket klok person och värdig medlem i min kommande tvåmannakampanj mot 4th Edition.

Flurtis

Hero
Källa???

Är det någon som har nån källa på att gnomes försvinner från 4th edition? Det enda som jag har sett angående raserna är att det kommer att bli någon form av race-feats och att detta skulle underlätta att justera övriga raser från lvl 1. Bland annat har drow nämnts. Detta skall dessutom göra så att "race" valet påvärkar ens karaktär även vid epic lvls.

Fast några ändringar angående gnomes vara eller icke vara har jag inte hört något om.

Källa: WotC hemsida
//Flurtis

Johan K

Gammal & dryg
Re: Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th E...

Well, lited nyfiken är man väll på va just D&D 4 ska inehålla. Det får jag ju erkänna, trotts att man inte spelqr så mycket D&D..
Känns om det inte var _så_ längesedan de släppte D&D 3.5...

Basenanji

Postd20modernist
Re: Yin och Yang

Fast jag tycker det är roligare och mer dramatiskt om en dålig planering innebär en hög risk än att man får betala ett högt pris.
Visst, det tycker jag också. Men när jag spelar menar jag att ett högt pris innebär att man tar en hög risk sas.
När vi spelar upplever jag att man kan dö ungefär när som helst, faktiskt. Att man har som flest potions och hp i början är ingen garant för att de första utmaningarna inte är dödliga.

Däremot är det nog enkelspårigt att använda sig av ständigt låga EL's i början och sedan öka dessa jämnt under spelets gång.

Alltså; idag funkar utmaningen i en dungeon ungefär som att börja med 25 poäng och sedan först förlora 2T6 poäng, därefter ytterligare 2T6+1 poäng, och sedan slutligen 2T6+2 poäng mot bossen, där man dör om poängen tar slut:
Med risk för att jag blir tjatig- men om man går in i en dungeon och offrar lite resurser på de första gobbosarna, så kan ju en belöning bli att man hittar/skaffar sig nya resurser (typ healing potions) inne i dungeonen. Och då blir det ju snarare så att utmaningen (i stort) kan se olika ut! Som du beskrev det- eller som jag är van från mina speltillfällen: olika poängförluster beroende på hur spelet utvecklar sig. Den utmaningen jag gärna ger mina spelare kan beskrivas så här (om jag följer ditt exempel):

"Ni har 20 poäng i början. Förmodligen kommer utmaningen kosta lite olika under spelets gång. Är ni säkra på att nästa motståndare bara kommer kosta 10-12 poäng? Dessutom; ni kanske får en belöning om ni klarar motståndaren! Frågan är bara, om motståndaren kommer kosta 10-12 poäng, hur mycket kommer ni då få i belöning?"

Då är det lite roligare om man istället skulle möta ovanstående tre encounters fast istället börja med 10 poäng i varje strid. Då blir varje encounter spännande.
Visst och det du beskriver uppfattar jag som ett spelledarproblem. Eventuellt kan det vara äventyrsförfattarens fel, men dessa problem går ju att rätta till.

Varför tar jag upp det här?
Jo, om man återställer automatiskt efter varje encounter, tja då tar man ju bort resurshanteringsutmaningen (typ "Borde vi gå längre in i dungeonen och dra fördel av att vi i så fall kommer överraska fienden, eller ska vi återvända till byn och hela upp oss?")
Man kanske inte gillar den utmaningen så mycket, men jag tycker inte att rollspel förlorar på att ha tillgång till många olika utmaningar. Gillar man inte en viss utmaning är det ju så lätt att avstå från den.

När magikern får slut på spells så ebbar dramatiken ut och spelarna får färre strategiska möjligheter. Det är typ raka motsatsen mot vad jag tycker ska hända när rollpersonerna närmar sig slutbossen i grottans mitt!
Men...måste det alltid bli så?
Jag upplever det som att det är en av de mest dynamiska utmaningarna öht! Alltså, jag tror att man som spelare borde ställa sig frågan: "Hur ska vi klara av det här uppdraget så att vi inte får slut på spells när vi stöter på slutbossen?"

Mina spelare tänker inte så ofta i de banorna, de använder sig inte skrytsamt ofta av divination magic, eller annan recon tex. De mosar på bara. Det fungerar, men de hamnar ofta i den typ av situation som du nämner. När det då väl gäller, då räcker deras resurser inte till.
Men det betyder väl egentligen bara att de måste utforska andra vägar runt problemet.

Liksom, hur ska man spela så att ens resurser räcker hela vägen? Och det tycker jag är en spännande fråga!

/Basse

Rising

Vila i frid
Re: Yin och Yang

När vi spelar upplever jag att man kan dö ungefär när som helst, faktiskt.
Vilken level är ni på? På låga levlar tycker jag systemet är rena rama CoC, medan det på höga levlar blir betydligt mer förutsägbart än några andra rollspel jag är van vid.

Alltså, jag tror att man som spelare borde ställa sig frågan: "Hur ska vi klara av det här uppdraget så att vi inte får slut på spells när vi stöter på slutbossen?"
Jag tycker att det tänket är roligt och stimulerande inom begränsade intervall. Såsom när stora monster skickar fram summonade varelser/henchmen mot en. Kan man bränna spelss för att slå ut dessa småkillar - eller skall man spara allt krut mot det stora monstret?

Så jag vill ha stora och komplexa encounters som erbjuder den utmaningen - men valet "Borde vi gå längre in i dungeonen och dra fördel av att vi i så fall kommer överraska fienden, eller ska vi återvända till byn och hela upp oss?" tycker inte jag är ett som främjar spelet, just eftersom det drar ner på intensiteten och dramatiken när rollpersonerna drar sig undan för att hela upp sig.

"Ni har 20 poäng i början. Förmodligen kommer utmaningen kosta lite olika under spelets gång. Är ni säkra på att nästa motståndare bara kommer kosta 10-12 poäng? Dessutom; ni kanske får en belöning om ni klarar motståndaren! Frågan är bara, om motståndaren kommer kosta 10-12 poäng, hur mycket kommer ni då få i belöning?"
Det är ingen dålig utmaning. Tvärtom så kan sådana här induktiva gissningsutmaningar ge en starkare känsla av inlevelse än de utmaningar som jag har pratat om; där spelledaren lägger korten på bordet och spelarna bara behöver göra kalkylerade analyser av omständigheterna. Särskilt skräckgenren tjänar på detta tänk - vilket jag länge har planerat att skriva ett inlägg om (synd bara att ingen bryr sig om skräckteoritrådar längre) - men det kan vara oerhört användbart i vilken form av problemlösning som helst.

Frågan är bara hur man vill att spelarna ska uppleva det när de fattat dåliga beslut. Och här tycker jag att den långsamma, utdragna bristen på resurser är för snöplig och frustrerande. Jag vill hellre bestraffa dem med en plötslig, omedelbar risk, och sedan låta spelarna få andas ut om de ändå klarar sig.

Alltså; för mig känns det bättre att planera begränsade encounters med osäkra faktorer. Såsom att planera att andra monster skall blanda sig in i striden efter X antal rundor. Sådana osäkra faktorer kan påverka spelarnas beslut på samma sätt som du beskriver, men skillnaden är att att jag vill hålla det väldigt begränsat inom just encounters, eftersom jag tycker det är så lätt att man blir trött och uppgiven när man inser att man helt enkelt inte kommer klara sig, när det ändå är lång speltid kvar innan man är död.

Men okej, om du inte upplever det som ett problem så är det väl lugna puckar.

Honken

Hero

Jag tillhör nog de få som gillar tredje utgåvans omslag, det kom som en frisk fläkt tyckte jag. De nya omslagen ser ut som billig fantasy...

/Honken

Staffan

Myrmidon
Re: Ingen konvertering

WotC har sagt på EN World att det inte blir konverteringsregler från dem.
I en av intervjuerna på YouTube så säger intervjuobjektet (tror det är Rob Heinsoo) något i stil med: "Vi hade inte tänkt ha någon konverteringsbok, men efter att ha pratat med en massa fans här som vill ha en så får vi kanske tänka om. Problemet med den som gjordes i samband med 3e var att den försökte konvertera allt exakt - har du den här grejen i gamla har du den här i nya. Så funkar det inte, men vad vi nog kommer att satsa på är en mer 'artistisk' konverteringsguide. Något i stil med 'Är du en fighter som satsar på att kunna slåss mot massa småttingar på en gång ska du titta på de här grejerna, medan om din grej är att maxa AC så är det mer de här som är relevanta.' "

Staffan

Myrmidon
Re: Vad WotC sa om D&D 4th Edition ...

Då WotC:s webbplats är överbelastad för tillfället kan jag inte bekräfta att uppgifterna stämmer.
Det verkar som om WOTC DDOSade sig själva. Nedräkningssidan innehöll tydligen ett script som laddade om när nedräkningen nådde 0...

Necross

Swashbuckler

Jag tycker fortfarande dina beskrivningar och kalkyleringar känns lite väl kallhamrade och fantasilösa. Alla de där formlerna ryker ju all världens väg om gruppen har tidspress (vilket de ofta har - typ rädda prinsessan innan ondingen offrar henne till demonen) eller när man låter deras handlingar få oanade konsekvenser (som när monstrena i dungeonen förföljer dem ut när de drar sig undan för att vila i sitt läger utanför). Etc, etc.

Eksem

Champion

Fast det här är inte en fråga om matematik under spelets gång, utan om att det är roligare med få maffiga encounters än många små. Varje encounter blir en fråga om liv eller död, istället för att var fjärde blir det.

Rising

Vila i frid

Alla de där formlerna ryker ju all världens väg om gruppen har tidspress (vilket de ofta har - typ rädda prinsessan innan ondingen offrar henne till demonen) eller när man låter deras handlingar få oanade konsekvenser (som när monstrena i dungeonen förföljer dem ut när de drar sig undan för att vila i sitt läger utanför). Etc, etc.
Hur menar du att dessa situationer skulle göra striderna mindre nednötningsfokuserade?

Tidspressen gör ju det mer till nednötning, just eftersom rollpersonerna inte hinner vila upp sig mellan encounterserna, så att de resurser de förlorar tidigt i grottan följer med dem hela vägen fram mot slutstriden.