Nekromanti Wizards of the Coast väntas annonsera D&D 4th E...

Dimfrost

Special Circumstances
Re: 4th Edition på väg! ...

Vad skulle ni vilja se för förändringar i D&D 4th Edition?
Jag vet att jag är lite sen, men det tog ett tag att läsa igenom boken, även om jag bara skummade stora delar (jag är ju inte så insatt sedan tidigare, så förändringarna i färdighetssystemet och så vidare är jag mindre intresserad av). Hur som helst har jag nu skrivit ned mina tankar om spelet. :gremgrin:

/Dimfrost

Necross

Swashbuckler

Som vanligt fattar jag inte ett skit av vad du pratar om. Vad är det för spel som INTE är nednötningsfokuserat då? Finns det nåt spel där man har full kapacitet efter varje strid eller?

Necross

Swashbuckler

Mmm. Som som sagt, inte för att jag är för realism i D&D, men då jag spelleder är det ganska jämt fördelat med löjligt enkla (men ändå intressanta), "jämna" och dödliga encounters. Det känns mest trovärdigt så.

Organ

Out of time, out of mind

men då jag spelleder är det ganska jämt fördelat med löjligt enkla (men ändå intressanta), "jämna" och dödliga encounters. Det känns mest trovärdigt så.
Det finns väl inget som säger att man inte kan ha enkla encounters ändå? Skillnaden blir bara att encounters som betraktas som medelsvåra helt plötsligt blir potentiellt livshotande, istället för att i praktiken bara blir det när man staplar ett par tre sådana i följd.

/Anders

Rising

Vila i frid

Det finns ett par sådana, när man tittar på moderna spel som fokuserar på spelmässighet, och framförallt finns det många som spelar på det här viset (eller vill göra det, åtminstone) - ty det är något som har diskuterats ganska mycket här på wrnu och det har även skrivits bloggar om det, både svenska och engelska.

Å så finns det ett gäng spel in the making som förväntas fungera på detta sätt, såsom Marco Behrmanns agentspel, till exempel.

Å så kan man enkelt räkna upp flera homebrew-regler som fungerar på detta sätt eller som åtminstone blandar någon form av stridshälsa/läge (som sjunker snabbt för en när det går dåligt i striden, men som också återställs väldigt snabbt) ihop med någon hälsoresurs som nöts ned i långsammare tempo och som inte helas lika snabbt. Så att när man får en riktigt hård smäll så kan man börja fasa för ens liv (stridshälsan sjunker nästan till noll) samtidigt som man ändå bara tar en förhållandevis liten nednötningsskada.

Å så finns det förstås en massa spel där risken för misslyckande alltid ligger nära, medan skador hanteras på helt andra sätt och ibland till och med kan vara en fördel, såsom DitV.

Så tankarna i sig är inte särskilt rollspelsfrämmande.

Necross

Swashbuckler

Mmm, jag vill minnas att Bill King hade nån houserule för quick healing (http://www.swordandsorcery.org/toolkit.asp), så att "Conan-typer" bara skakar av sig skadorna. Det var ganska trevligt, men andra liknande försök jag sett känns obekväma och tv-spelsaktiga (som "extraliv" alltså). Jag tror inte det är en slump att typ inga spel har såna regler.

Necross

Swashbuckler

Men spelarna vet ju inte om vilka encounters som är "medelsvåra" eller "dödliga eller "enkla"! Det är ju liksom hela grejen.

Rising

Vila i frid

Så... ökad dödlighetsrisk = extraliv?
Riskhantering = TV-spel? (när alla dator-RPGn är just utpräglat nednötningsbaserade)

Hmm... Nä, jag lägger nog ner diskussionen. Du bemöter ju inga argument utan repeterar bara dina egna.

G

Guest

Guest

Jag kör med en liknande regel till Conan. Alla nötningsskador läker med hälften direkt efter striden. Crits och skador från Massive Damage läker dock precis som vanligt. Skillnaden är att man måste hålla reda på de två olika skadetyperna.

Observera att HP i D20 systemet inte bara är stryktålighet. Så jag gillar den idén...

Staffan

Myrmidon

Vad är det för spel som INTE är nednötningsfokuserat då? Finns det nåt spel där man har full kapacitet efter varje strid eller?
Det finns i alla fall varianter som är mindre nernötningsfokuserade.

I Iron Heroes, till exempel, har man något som heter "reserve points", en backup-pool av hp. Dessa kan ganska snabbt omvandlas till hp, men tar ett bra tag att fås tillbaka. Iron Heroes går även i stort ifrån "X/dag"-mekaniken i D&D, genom att ge de olika klasserna förmågor som baseras på "tokens" som de får genom att göra olika saker. Till exempel får klassen Berserker tokens genom att få stryk, se vänner falla, eller genom att spendera handlingar på att bygga upp sitt raseri. Dessa tokens kan sedan spenderas på att bli snabbare, starkare, stridsgalen, och liknande. På liknande sätt finns klassen Weapon Master, som får tokens genom att träffa sin motståndare. Dessa tokens kan sedan användas på olika manövrer som t ex en virvel av attacker, slå om en attack, ignorera rustning, och liknande.

Även inom D&D finns en del klasser och förmågor som gör saker mindre utnötningsfokuserade. HP-utnötning mildras av klassen Dragon Shaman, som bl a kan ge hela partyt en liten släng Fast Healing som stoppar när man kommer upp till halva sina hp. Det finns även ett Reserve Feat i Complete Champion som låter folk med helar-spells läka upp folk till halva hp utan att det kostar något annat än tid. Sedan sabbas ju hela utnötningstanken gällande hp i D&D av att det finns wands of cure light wounds som kan pinga upp ens hp till en löjligt låg kostnad (ca 3 gp per hp).

Vad gäller andra förmågor så har Tome of Battle presenterats som en titt in i D&Ds framtid. Klasserna där har ett antal manövrer (beroende på klass och level) som kan användas en gång per encounter (med vissa möjligheter att "ladda om"). En warblade på level 5 kan t ex ha: Emerald Razor (gör en attack som en touch-attack), Insightful Strike (ersätt skadan för en attack med resultatet av ett Concentration-slag), Moment of Perfect Mind (immediate action, slå en Concentration i stället för ett Will save), och Steel Wind (slå på två motståndare med en attack).

Andra exempel på klasser som undviker X/dag-mekaniken är Incarnum-klasserna (som väljer ett antal förmågor varje dag, och som har en pool "essentia"-poäng som de kan flytta runt mellan förmågorna för att få mer bonus av dem) och Bindern från Tome of Magic (som väljer ett antal grupper av förmågor varje dag, som ger någon kombination av "permanenta" bonusar och förmågor som kan användas var femte runda, vilket i princip innebär 1/fight).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Snabbåterställnings-D&D-regelvarianter ...

I Unearthed Arcana finns ju varianterna Reserve points och Vitality and Wound points. Båda är olika sätt att se till att rollpersonerna återställs snabbare efter en strid, men ändå inte kan tåla hur mycket däng som helst.

Necross

Swashbuckler

Jag tycker att om all kapacitet ställs tillbaka till max efter varje encounter (eller innan varje ny encounter) är det att jämföra med extraliv i tv-spel. Fattar du?

Rising

Vila i frid

Jag tycker att om all kapacitet ställs tillbaka till max efter varje encounter (eller innan varje ny encounter) är det att jämföra med extraliv i tv-spel. Fattar du?
Jo, jag förstår att du tycker det. Men det makes no sense att tycka det, vilket jag har visat genom argument som du inte bemött på annat sätt än att repetera sånt du redan sagt tidigare och hoppas att jag ska ge vika på ren utmattning.

Det känns därför ganska meningslöst att vidare diskutera den här saken med dig. Du har inga belägg för din sak (såsom att du inte kunnat peka på ett enda datorspel som fungerar på det här sättet) och varje gång jag visar hur fel ute du är så kommer du bara att börja repetera som en papegoja de långsökta meningslösheter du sagt från början.

Alltså, jag påstår inte att den här metoden skulle vara absolut bäst. Tvärtom finns det flera relevanta och vettiga argument mot att tänka på det här sättet. Vi hade kunnat diskutera dessa nackdelar eller tittat på vilka speltilar och encounters som särskilt skulle vara drabbade, och sedan fråga oss själva om vi tycker att sådana situationer är de vi tycker är roliga och vill ha i vårt rollspel. Vi hade kunnat diskutera sådana saker.

Men du försökte vara mer övertygande och tog därför till överdrivna och långsökta argument, som är mer retoriskt slagkraftiga än relevanta. Och nu tror jag inte att du är redo att överge dem, för att det skulle ses som en prestigeförlust. Därav detta dödläge.

Och därför anser jag det bäst att bara ge upp diskussionen.

Sodivra

Champion

Jo, jag förstår att du tycker det. Men det makes no sense att tycka det, vilket jag har visat genom argument som du inte bemött på annat sätt än att repetera sånt du redan sagt tidigare och hoppas att jag ska ge vika på ren utmattning.

Om man ser HP som en skademätare så blir det ju väldigt abstrakt och speligt om alla skador plötsligt läks efter en strid. TV-spel är en liknelse som ligger nära till hands.

Om man däremot ser HP som en mätare på hur nära man är att förlora så fungerar ju Risings resonemang utmärkt, och då slipper man alla andra stora "TV-spelsorimligheter" i systemet, som erfarna personer kan ta mångdubbelt mer trauma till kroppen. (?!?)

Tyvärr så stödjer ju inte direkt spelet detta synsättet, eftersom det heter Cure Light Wounds och Potion of Healing, inte Reduce Light Fatigue eller Potion of Advantage.

Det är inte många system som mäter läge i striden istället för/jämte med skador, men de finns. Och de äger!

Rising

Vila i frid

Om man ser HP som en skademätare så blir det ju väldigt abstrakt och speligt om alla skador plötsligt läks efter en strid. TV-spel är en liknelse som ligger nära till hands.
Men Players Handbook säger uttryckligen att HP inte representerar det.

Så hela det argumentet är ungefär som att säga "om man tolkar HP som rollpersonens finnar i ansiktet, då ter sig det här förslaget som en dålig reklamfilm för Acnekräm."

Liksom, visst, men... det är ju pudas. Om man bara har grundläggande koll på reglerna så vet man vad HP representerar, och då är hela det här argumentet off.

---

Men det är ett bra inlägg du skrivit, Arvidos. Det slog mig faktiskt inte att Necross kunde ha tolkad det så här ytligt, utan jag var inställd på att han försökte göra en jämförelse mellan hur olika vilosystem påverkade spelet och rollpersonerna.

Necross

Swashbuckler

OK. Det var inte meningen att du skulle bli arg, eller "ge vika".

Jag trodde extraliv var vanligt i tv-spel (dock inte dator-RPGs, som du pratar om). Men jag har säkert fel.

Att det är en "långsökt meningslöshet" att påstå det jag påstått fattar jag inte alls. Men du behöver inte förklara, om du nu tycker jag argumenterar så illa att jag inte är värd att diskutera med.

Necross

Swashbuckler

Mmm, jag har försökt säga detta, men det går liksom inte fram riktigt. Är väl för oakademisk i mitt språk antar jag.

Om man däremot ser HP som en mätare på hur nära man är att förlora så fungerar ju Risings resonemang utmärkt, och då slipper man alla andra stora "TV-spelsorimligheter" i systemet, som erfarna personer kan ta mångdubbelt mer trauma till kroppen. (?!?)
Jag trodde att alla som spelar D&D (och spel med liknande system) för länge sedan insett och funnit sig till freds med att hp inte är = fysisk skada, utan en abstraktion av allt möjligt elände. TROTS att det heter t.ex. "Cure light wounds".

Det är inte många system som mäter läge i striden istället för/jämte med skador, men de finns. Och de äger!
Ok, jag tycker det låter bökigt. Och framförallt ovant.