Nightowl brukar t.ex ta upp mängden specialiseringar bland färdigheterna (typ, Förfalskning/ID-kort) som gör att de bara kan användas inom rätt smala områden.
Jo, det är en av mina pet peeves; jag hatar "splitting". Det kan vara befogat på grund av ett visst mått av realism, visst, men ibland är det icke fallet (ett flertal bergsklättrande vänner har förtalt mig det fullständigt
moroniska i att ha Bergsklättring och Klättra som separata färdigheter, jag vet inte hur man bär sig åt för att bli bra på att Gömma Sig utan att kunna Smyga alls, etc., och eftersom värdet i grejer MÄTS i varor vet jag inte riktigt hur man kan ha Värdesätta i en varugrupp utan att ha det i flera). Sedan är en del splittande bara dumt därför att det rör sig om färdigheter man använder så sällan att de är onyttiga, så man kan lika gärna slå ihop dem. Det stör inte mitt sinne för realism för fem öre att alla i spelet som kan förfalska enkronor kan förfalska ID-kort också, även om det inte direkt är fallet i verkligheten.
Splittande har två värdefulla effekter: det kan i viss mån vara realistiskt, och, framförallt, det uppmuntrar till att särskilja karaktärer speltekniskt. Lägg märke till att det sista blir viktigast när det gäller grejer alla kan. I WL kan det kännas motiverat att inte ha färdigheten Skjutvapen, för det särskiljer en kille med pickadoll från en kille med hagelbrakare att det är separata färdigheter. Mitt favoritexempel på god splitting är Pendragon; där särskiljer man på en hel hög färdigheter som andra spel skulle sammanfatta som "Etikett", för att skilja tornernings-fanatikern från den trånande romantikern och den intrigerande hovskvallraren. Däremot är alla färdigheter bonnjävlar skall syssla med sammanslagna till EN färdighet. Ingen skall spela bonnjävel ändå.
Wastelands är ett mycket mindre nischat spel, men jag tycker ändå det är VANSINNIGT onödigt att splitta de färdigheter som inte har med överlevnad, strid och förhandling - de tre prylar man gör mest i Wastelands. Det gäller bland annat akademiska färdigheter.
Erik