Nekromanti Woah! That's a LOTTA nothing!

Man Mountainman

Storsvagåret
Fick min fina världskarta av Neo idag. Oj. Mundana är verkligen ÖDE. Man kan fråga sig vad det är som gör att ett mänskligt folk som gett upphov till avancerade kulturer som finns i Ebhron och Menon Aun, de två civilisationer som ligger längst till öster respektive väster i den mänskliga kultursfären, och så framstående sjöfartsnationer som Consaber och det cirefaliska samväldet, för att inte tala om alla deras föregångare (can u say Colonan?), trots att de haft 10 000 år på sig inte lyckats kolonisera större bit av Mundana än de faktiskt har. Vad FINNS det på alla de där landmassorna? Kryllar de av onda insektoidimperier? Kokar de av demoner och onda andar? Flyter de samman med skuggriket? Är de helt enkelt väldigt slemmiga?

Come on! Work with me, here!

On an unrelated note: är det ingen som tycker det är konstigt att Menon-Aun bara har 20 mille invånare? Till och med Jargien är större, ffs!

Ymir

Liten kantbaron
On an unrelated note: är det ingen som tycker det är konstigt att Menon-Aun bara har 20 mille invånare? Till och med Jargien är större, ffs!
Jo. Mundanas knarkade demografi är rätt ökänd vid det här laget. Drunok och Soldarn är värst, men nästan alla länder lider av löjligt låga befolkningstal, eller löjligt låg urbanisering (*hostMûhadhost*). Som jämförelse kan man ta Kina, som hade 100 miljoner invånare och flera miljonstäder redan på 1100-talet.

- Ymir, ska SL:a nu, får svara mer senare

Tell

Hero
För min del har jag plaserat en massa raunlänningar, sabriska kolonier och Ebronitiska d:o längs kusten mellan alarinn och Ebron. Längre innåt land... Ett barbarfolk raunerna refererar till som "de svarta". om du vill veta mer ring mig.

Man Mountainman

Storsvagåret
*rodnar våldsamt*

Jag vet inte var jag fick siffran 20 miljoner ifrån. 5,5 miljoner ska det såklart vara.

Några fakta, för jämförelsens skull:

Menon-Auns yta: 1 460 000 kvkm
Jargiens invånarantal: 6 miljoner
Jargiens yta: 490 000 kvkm
Ebhrons invånarantal: 9,5 miljoner
Ebhrons yta: 1 080 000 kvkm

Detta ska dessutom sättas i relation till det faktum att Ebhron nästan uteslutande består av grönt (alltså "bördig mark", enligt kartans teckenförklaring), och citatet i början av "fjärran riken"

<blockquote><font class="small">Citat Fjärran riken:</font><hr />
Mundanas kanske största rike heter Menon-Aun (kejsarriket) och ligger långt väster om Mundanas 'centrum'. /.../Menon-Aun är en storslagen högkultur som inte är jämförbar med någon annat [sic] i Mundanas historia [/quote]

Hall-ÅÅÅÅ?!!

Till Neo-folkets fördel ska sägas att Sverige har en areal på 410 934 kvkm. Vi talar rätt små länder här, alltså. Dagens Kina har en yta på 9,6 miljoner kvkm, men jag vet inte hur stor del av den ytan som utgörs av det historiska Kina, alltså den region du snackar om när du nämner siffran 100 miljoner, och f.ö. så består väl större delen av Kina av berg och öknar medan Menon-Aun är nästan uteslutande bördigt slättland.

Man Mountainman

Storsvagåret
om du vill veta mer ring mig.

Jag hade gärna gjort det, sötnos, men jag fick ju aldrig ditt nummer. :gremsmirk:

Tills vidare kan du kanske berätta mer i ett svar till det här inlägget.

Tell

Hero
första gången jag har blivit kallad "söt"! Men ok!

Min tanke är att låta detta folk inspireras av en kombination av Picter och Samer. Kort sagt ett folk som dyrkar andarna, bär målning à henea, har en mycket hierakisk, teokratisk samhällstruktur, och ett stockkonservativt beteende. De är i grund och botten en stam tokon som flydde vid mörkret och ännu inte förstått att det är slut, vilket leder till att de isolerar sig.

Utopi

Warrior
Re: *rodnar våldsamt*

Historieforskningen har oftast väldigt svårt att förklara uppkomsten av koloniseringen, eftersom inte enbart det demografiska har ett finger med i spelet. Det är flera faktorer som spelar in, bland annat ekonomiska, politska, tekniska och agrara. Eftersom jag inte har en enda bok eller karta över mundana, och rätt bristande kunskaper är det svårt att säga något konstruktivt :gremlaugh: Det är svårt att förklara eftersom det oftast inte finns någon genrell förklaring utan är beroende på vilket "stadie" kulturen befinner sig i. Till exempel romarriket som kontrollerade enorma landytor hade inte direkt ett demografiskt tryck, utan snarare att dess ekonomiska och agrara system var beroende av ett ständigt införande av slavar som ledde till forcerad expansion.

Att sedan Mûhad är ruralt är inte direkt troligt (ifall det är så alltså, har inga böcker :gremsmile:, de afrikanska kultererna var väldigt urbana eftersom levnadsförhållandena krävde det (sahara). Men en sak jag funderar på när jag läser detta är varför Jargien är så stort, eftersom riket bara har en endaste kuststräcka. De nordiska staterna (Sve Nor Dan) hade knappt expanderat innåt land alls, utan hade snarare expanderat utöver östersjön mot de baltiska länderna. I medeltida kulturer där jordbruksmöjligheter var dåliga, blev handel en ersättning och det ledde i sig delvis till en viss koloniseringen, men endast för att kontrollera handelsvägarna.

Kolonisering har dessutom inte så mycket att göra med uppkomsten av en civilisation. För att än en gång jämföra med våran egen historia, har det alltid funnits en inhemsk befolkning på de flesta områdena i världen. Till exempel jordbruksrevolutionen tog vid "samtidigt" i helt spridda delar av världen utan att de hade någon kontakt direkt med varandra (amerika, asien, afrika), och många forskare försöker förklara vår världs jordbruksrevolution med en plötsligt klimatförändring. Det påvisar att det har funnits olika kulturer över jorden redan innan man ens hade ett uns vad ett hjul var. Jag tycker inte man ska försöka leta så pass realistiska grunder i Mundana, det är trots allt inte en riktig värld :gremlaugh: Dessutom borde man räkna med att det är ett helt annat samhälle med andra möjligheter (typ magi). Sen det faktumet att de senaste 10000 åren av våran miljonåriga historia har människan varit vad vi kallar för civiliserade. Sen att Kina på 1100-talet hade en stor befolkning är bevisat (den sjönk dock med 2/3 efter digerdöden), men samtidigt hade amerika knappt en befolkning man kunde räkna.

Jag vet att jag pratar VÄLDIGT osammanhängande, är lite stressad och har lite svårt att få ihop inlägget.. jag kan inte så mycket om varken Mundana eller Eons historia eftersom jag bara är en ex-spelare. Men jag försöker bara påpeka att en befolkningsutveckling är sporrad av enormt många olika faktorer, och att medeltida kolonisering (ägde egentligen knappt rum, man talar med om expansion) oftast berodde på handelsekonomiska faktorer. Sen att jag drar paralleller till till våran värld borde kanske vara dödsstraff, men det får jag ta. :gremgrin:

Man Mountainman

Storsvagåret

Öhm, vilket inlägg svarar du på nu, egentligen. Mitt ursprungsinlägg eller mitt "rodnar våldsamt"-inlägg?

Om det är det tidigare: Du har inte sett kartan. Visst, det som vi kallar "kolonisering" då ett stort rike befolkar mindre utvecklade regioner är kanske beroende av många faktorer, men det är inte det jag snackar om. Jag snackar om att lejonparten av Mundanas ganska omfattande landmassa inte är befolkad överhuvudtaget! (eller så finns det människor där som inte skapat några riken, men det ter sig rätt osannolikt; de har ju haft 10 000 år på sig). Du kan inte förneka att även om "kolonisation" inte är något fenomen som låter sig beskrivas så lätt, så har mänskligheten i alla fall lyckats BOSÄTTA hela jordklotet. På Mundana befolkar de dock bara en liten del, drygt en tredjedel av planetens omkrets och ännu mindre av ytan. DET är KONSTIGT.

Min misstanke är att förklaringen stavas I N S E K T O I D E R, och i sådana fall lär vi ju få svaret i den kommande "humanoida folkslag" eller vafan den nu heter, modulfan.

Medicineman

Veteran
Hmmm en fundering.... har du sett hur kartan såg ut på planeten jorden under medeltiden eller tidigare.... det var en J***a massa områden under ingen härskare... lite stammar här och var... varför ska världen vara helt utforskad med länder överallt? Use your imagination....
Kanske inte onskefulla insektoid imperier men stammar med barbarer, nomader och andra ociviliserade varelser...

Utopi

Warrior

Om man inte har något demografiskt, ekonomiskt, agrart eller politiskt tryck. VARFÖR ska man då kolonisera en slätt på ena karthörnet? Det finns inget tvång att expandera ditåt. 10000 år är ingenting i tidsmått. Spottstyvel faktiskt. Det tog oss 10000 år att slå upp ett jordbrukssamhälle i Mesopotamien, och då hade vi inte ens nått år 0. Jag förstår inte vad du letar, men bara så du vet, dina argument håller inte. Fast du har helt säkert rätt, jag är bombis på att 1/3 av Mundanas yta är befolkat av 42 miljader jättemygg.

Man Mountainman

Storsvagåret
har du sett hur kartan såg ut på planeten jorden under medeltiden eller tidigare.... det var en J***a massa områden under ingen härskare...

Nä, det var det inte.

Iaf inte så kompromisslöst och fullständigt som den gigantiska landmassa som ligger mellan Ebhron och Menon-Aun.

Ursäkta mig för att jag tycker att det är konstigt, liksom! :gremtongue: Jag menar ju inte att det inte finns en förklaring, men om du tänker efter så inser du nog att förklaringen måste vara bättre än "där bor det bara vildar". Speciellt som det funnits civiliserade högkulturer i Mundana i 10 000 år, varibland åtminstone NÅGON borde ha ansett det mödan värt att kolonisera lite.

ripperdoc

Myrmidon

Som det påpekats så betyder inte de tomma områdena att inga människor bor där. Hela stora slätterna och norrut är ju människobebodda. Sedan finns det ju många mer än insektoider att fylla övriga områden. Jag tror dock inte att det är där du ska leta.

På Tellus härstammar människan med största sannolikhet från Afrika och har vandrat ut därifrån. Det har tagit många, mååånga år att sprida sig över hela världen. För 10 000 år sedan fanns människan redan över hela världen (även om många områden var extremt glesbefolkade). Det finns dock inget som säger att samma gäller i Mundana, snarare det motsatta. Om människofolken fanns samlade på en plats för 10 000 år sedan i Mundana för att sedan sprida sig ska de istället ha beröm för hur långt de tagit sig. Nu är inte det fallet, men min poäng är att du inte vet hur lång tid människan i Mundana haft på sig att sprida sig, och inte heller vad som hindrat människan att utöka sig, exempelvis andra intelligenta folkslag (som som bekant saknas på Tellus :gremlaugh: )

/RipperDoc - ser inte en gnutta konstigt i det, dock är det tämligen "ojordiskt"

Man Mountainman

Storsvagåret

Men äh! Vi snackar inte 1/3 här. Vi snackar 3/4. Vi snackar enorma, vidsträckta områden av jungfrulig mark.

Om man inte har något demografiskt, ekonomiskt, agrart eller politiskt tryck. VARFÖR ska man då kolonisera en slätt på ena karthörnet?

Liksom, förlåt om jag tycker att det är konstigt att det passerat 10 000 år av mundansk civilisation utan att det uppståt något demografiskt, ekonomiskt, agrart eller politiskt tryck. Det är inte realistiskt!

Det tog oss 10000 år att slå upp ett jordbrukssamhälle i Mesopotamien

Du glömmer en sak. När Mörkret tog slut så HADE människorna redan fungerande civilisationer. Under dom där 10 000 åren har det hela tiden funnits välutvecklade människosamhällen med fungerande samhällsstrukturer.

dina argument håller inte.

JOHO!

Man Mountainman

Storsvagåret
your arguments are boring

Det finns dock inget som säger att samma gäller i Mundana

Du får ursäkta mig, men det där låter för mycket som fanboy-retorik för min smak. :gremtongue:

Okej, du kanske inte tycker att det är lika orealistiskt som jag, men jag hoppas att jag gjorde det tydligt från inlägg 1 att mitt ändamål inte är att kasta skit på hur Mundana är konstruerat (utom när det gäller Menon-Aun-grejen. Det var skitkastning), utan snarare att uppmuntra till spekulation.

Nåja, "insektoider-och-annat-tjofräs"-teorin är faktiskt en jag är väldigt villig att acceptera. Nu blir det spännande att se om den stämmer.

Medicineman

Veteran
visst kolonisation i all ära men sen får man tänka på att människan kanske inte är den enda varelsen... det kan ju finnas relativt civiliserade stammar med arachnoider som människorna inte så enkelt rår på.
Och medeltiden 12-14-hundratalen så var stora delar av jorden ociviliserade (dvs utan riken av någon som helst betydelse.... med inga diplomatiska kontakter eller mindre....
Sen ser jag gärna att det är tomt för då finns det möjligheter för mig som spelledare att lägga till egna länder, städer o kulturer....
Sen som en annan skrev så var den demografiska världen i mundana lite underliga... kan det inte vara så att människan egentligen inte är tillräckligt många för att åstadkomma någon större kolonisation?

Man Mountainman

Storsvagåret
det kan ju finnas relativt civiliserade stammar med arachnoider som människorna inte så enkelt rår på.

Tja, det var ju min ursprungliga teori :gremtongue:

Medicineman

Veteran
Granted när du tar enbart en mening..... men finns så många andra teorier... sen vill jag personligen ha lite frihet i min spelvärld... okej jag kan iofs gå in o ändra på allt om jag vill eller helt enkelt skapa en egen spelvärld... men det är jag på tok för lat för.... räcker med att skapa mina egna äventyr.... :gremlaugh:

ripperdoc

Myrmidon
Re: your arguments are boring

Jag försöker bara påpeka, vilket nog du också gör, att det viktiga är att ge en förklaring till varför det är på ett visst sätt. Om man tänker bortom det jordiska finns det miljontals möjligheter att förklara varför Mundana är som det är. Att detta i själva verket är att efterkonstruera förklaringar till en ihoplappad och smått inkonsekvent värld är en helt annan sak, men allt för realismen, inte sant?

Människospridningen lär ju sannolikt inte bero på en sak (läs "insektoider"), utan på så där femhundra saker (ex. var och när människorna "startade", klimatförändringar och det faktum att vi faktiskt inte vet hur befolkade de övriga delarna av kartan är...).

/RD

Master Pelle

Warrior
Anledning varför det finns få befolkning

Jag misstänker mig att anledning det är inte så befolkat I Mundana, är ju nog sjukdomen och pest som görs att det bli få befolkning i Mundana. Jag vill inte säga min teori är rätt men bara en tanke.

Ymir

Liten kantbaron
Kina och digerdöden...ehrm?

Sen det faktumet att de senaste 10000 åren av våran miljonåriga historia har människan varit vad vi kallar för civiliserade.
Jo, på ett fåtal begränsade platser utmed Nilen, Tvåflodslandet, Kappadocien, Indus, Changjiang och Huang He, etc. Att säga att hela människosläktet varit 'civiliserat' i 10 000 år att definitivt att ta i, tycker jag.

Sen att Kina på 1100-talet hade en stor befolkning är bevisat (den sjönk dock med 2/3 efter digerdöden), men samtidigt hade amerika knappt en befolkning man kunde räkna.
Kina har alltid haft en stor befolkning, Song-dynastin markerade bara en jordbruksexpansion och kraftigt ökade befolkningssiffror. Var ifrån du har fått påståendet att två tredjedelar av kineserna dog i digerdöden är jag oerhört nyfiken på - mig veterligen drabbade den aldrig Kina, och hela den sino-mongoliska folkstammen misstänks ha varit immun mot pestviruset. Att digerdödens ens skulle ha nått Indien är fortfarande föremål för historikernas spekulationer.

Lösningen på problemet Mûhad lyckades jag få till efter mycket om och men, även om jag borde sett den direkt. Merparten av befolkningen är helt enkelt nomader. Jag skulle fortfarande velat ha fler och större städer, och lär gnälla om det i evighet, men det är liksom Neogames som bestämmer så länge jag skriver å deras vägnar.

- Ymir, blott en liten frilansare