Nekromanti Woah! That's a LOTTA nothing!

Ymir

Liten kantbaron
Kolonisationsbrist?

...tja, som Västlandens historiekapitel ser ut nu koloniserade zhanerna både Tarhai och Miam under sin expansion för omkring 7000 år sedan. Och de nuvarande Västlanden, förstås.

- Ymir, historierevisionist?

Minimoni

Homelander
Sen ser jag gärna att det är tomt för då finns det möjligheter för mig som spelledare att lägga till egna länder, städer o kulturer....
Den möjligheten hade väl även funnits OM hela Mundana varit full med civilizationer. Bara för att Jargien ligger där det gör i Neos version betyder ju knappast att det måste göra det i den... Lägg vilket land som helst var som helst.

Min åsikt är att det är bättre om NeoGames beskriver lite för mycket än lite för lite.

Tzimisce

Utopi

Warrior
Re: Kina och digerdöden...ehrm?

Var ifrån du har fått påståendet att två tredjedelar av kineserna dog i digerdöden är jag oerhört nyfiken på - mig veterligen drabbade den aldrig Kina, och hela den sino-mongoliska folkstammen misstänks ha varit immun mot pestviruset. Att digerdödens ens skulle ha nått Indien är fortfarande föremål för historikernas spekulationer.
Från de muntliga källorna jag har hört (föreläsning idag faktiskt), härstammade pestviruset från centralasien, Kina. Där den skördade stora offer innan den spred sig väster ut mot den europeiska kontinenten. Det debatteras däremot om digerdöden verkligen var en "pest" i form av böldpest eller lungpest, utan i själva verkar kan ha varit en ebolaliknande virussjukdom. Detta grundar man tydligen på att den svarta råttan som klassats som smittbärare, nämligen också borde ha avlidit av den pest den själv spred (eftersom pesterna orsakade svullnader i halsområdet och "kvävde" råttan till döds - vilket i sin tur orsakade att råttan borde blivit extremt aggressiv), och inga skrifter är funna som beskriv massråttdöd. Dessutom är det inte helt logiskt att en råttburen pest (loppa) sprider sig över hela norden på några månader från och med 1349 (typ har inte siffran). Man pekar alltså istället på ett luftburet virus med ebolaliknande form, som spreds via handelsvägarna. Vilket ledde till att den handel som ökat under medeltiden (ej senmedeltid, utan mellan 1000-1300), och bidragit till välstånd i många handelsamhällen, till slut också blev orsaken till deras stagnation. Lite lustigt är dock att det skrivs städer som Milano som var en handelsstad inte alls blev drabbade av digerdöden - i någon större utsträckning i alla fall.

Ordet civilisation kanske ledde till ett smärre syftningsfel - jag menade jordbrukskulturer. Jag har för mig att jag uppsappat att man funnit arkeologiska fynd i mexico-området som kan tyda på en samtida jordbruksutveckling (grova drag förstås - kan skilja så mycket som 1000 år). Vars har du hört om att den inte alls existerade i Asien? :zeppelinare:

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kina och digerdöden...ehrm?

Från de muntliga källorna jag har hört (föreläsning idag faktiskt), härstammade pestviruset från centralasien, Kina. Där den skördade stora offer innan den spred sig väster ut mot den europeiska kontinenten.
Ehrm...avsaknaden av just en dylik epidemi som löste upp den utvecklingsmässiga kork högmedeltidens befolkningsexplosion utgjorde brukar framhållas som en av förklaringarna på att världens utveckling från senmedeltiden och framåt mot alla odds inte kom att domineras av Kina, som istället stagnerade något både utvecklingsmässigt och kulturellt. (Jfr Europa fram till digerdödens antågande). En omfattande massdöd under slutet av Song-dynastin, annat än mongolernas folkmord, skulle med viss sannolikhet ha förändrat utvecklingen i det dåtida Kina på sätt som kunnat leda världshistorien i helt andra riktningar. Något sådant har jag aldrig hört talas om trots alla mina kunskaper om Kinas historia, och eftersom ödmjukhet inte är min starka sida kan jag försäkra dig att de är rätt omfattande. Tills vidare måste jag ifrågasätta dina källor - vem var din föreläsare?

(Justja, personuppgiftslagen :gremsmirk:)

...well, en viss professor som skrivit en hyllad bok om digerdöden arbetar på min institution. Jag antar att jag får fråga honom om detta.

Teorierna om ebola var intressanta, däremot. En dokumentär på UR om HIV lät påskinna att en viss procent av alla européer av en anledning jag inte riktigt begrep var immuna mot HIV-viruset. Senare visade det sig att denna immunitet var starkast i områden som varit hårt plågade av digerdöden, var mycket sällsynt i Kina (där digerdöden alltså inte härjade till min övertygelse) och inte alls förekom i Afrika söder om Sahara. Och då började nån förståsigpåare dra en teori om att digerdödens överlevare utvecklat något som århundraden senare gör deras ättlingar immuna mot HIV. Inte för att medicin är min grej eller nåt, men det var ganska intressant iallafall...och hör inte alls till det här forumet, förresten. *klippa*

- Ymir, självutnämnd sinolog

Utopi

Warrior
Re: Kina och digerdöden...ehrm? ot

Som sagt jag har bara hört inte läst detta och är fullt öppen för andra förklaringar. När jag bläddrar genom mina anteckningar har jag inte noterat någon dödssiffra, jag pratar kanske skit - men det ekar i bakhuvudet något om att det slog hårt på Kinas befolkning. Säkert felaktigt eftersom du är lite mer insatt i det.

Kenzui

Warrior
kommer ju massa wyrds och käkar och så e det ju så jäv*a instängt! om typ min magiker skulle bo där hade det inte vart några 5,5 mille inte =)! HA DET BRA!!!

Blasphemy

Swashbuckler
Kartan är delvis öde för att spelledaren skall kunna skapa sina egna länder och slänga in dem där det passar. Annars får man betrakta de öde områderna som relativt ogästvänliga med oländig terräng och farliga varelser.

När det gäller Menon-Aun och deras stora yta så beror den på att de säger sig kontrollera allt inom blå bergen - istopparna och askbegen. Och då ingen säger emot dem så är det så. Landet är föga urbaniserat och de norra delarna är nästintill helt öde.

vandraren

Swordsman
Re: *rodnar våldsamt*

Stora delar av världen var inte befolkade under medeltiden. Tänk bara på alla öknar, tundror,skogar, taigan, stäpper med vilda djur, djungler, bergsmassiv, högländer. I alla dessa områden bodde det högst några få icke bofasta stammar. Den del av världen som var någorlunda bördig vara inte heller särskilt tätt befolkad. Det fanns stora områden i Europa, ett av de mest tätbefolkade områden på jorden, som var totalt obebodda. Ta Sverige som exempel. De småländska skogarna skilde svear från götar och Sverige som stat existerade ej. De småländska skogarna är än idag inte särskilt befolkade. Storstäder som Stockholm fanns inte ens i Sverige. Om du tycker Sverige är ett dåligt exempel, ta då Tyskland och Frankrike under medeltid. Dessa båda länder har idag 60 och 80 miljoner invånare, men bestod under medeltiden fortfarande av mycket skog. En stor stad hade under denna tid kanske tiotusen invånare, om den låg utefter en betydande handelsled. Så det är väl inte så konstigt att stora delar av Mundana är obefolkade.

Man Mountainman

Storsvagåret
När det gäller Menon-Aun och deras stora yta så beror den på att de säger sig kontrollera allt inom blå bergen - istopparna och askbegen. Och då ingen säger emot dem så är det så.

Inte enligt kartan. Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när det är såhär?

Landet är föga urbaniserat och de norra delarna är nästintill helt öde.

...fast att det finns en förklaring betyder ju inte att det är realistiskt :gremsmirk:

Man Mountainman

Storsvagåret

Face it: du kommer inte att kunna övertyga mig om att det är trovärdigt att större delen av Mundana är helt obefolkad. Okej för att det inte bor några människor i de otillgängliga vildmarkerna: bergen, skogarna och träsken, men ta en titt på världskartan igen. Enorma landytor är faktiskt beskrivna som "bördig mark". Platt, varmt, lagom fuktigt, mysigt lågland.

Blasphemy

Swashbuckler
Kartan ljuger inte. Dessa områden tillhör Menon-Aun. Det bor bara nästintill inte några där.

Blasphemy

Swashbuckler

*klappar tröstande på Dnalor*

Såja såja... Det blir nog bra skall du se...

Kinapuffen

Veteran
Re: Kina och digerdöden...ehrm? ot

Angående om kina drabbats av digerdöden slog jag snabbt upp det i NE och enligt dem drabbades Kina om än lätt. Ifall den drabbade Indien är okänt, nedan följer några väl valda citat:

Ur NE:
Pandemins förlopp är bäst studerat för Europa och Västasien /.../ Ursprungsområdet var Centralasien eller Kina. I Kina härjade pesten sannolikt ca 1331-34. Den är säkert belagd från ett område söder om Balchasjsjön 1338-39. Därefter utbredde sig pandemin västerut längs norra sidenvägen och nådde Krimhalvön 1347, varifrån den spreds över Medelhavet. /.../

Här framgår tydligt handelsvägarnas betydelse för överförandet av sjukdomen: Alexandria, Genua och Venedig drabbades ungefär samtidigt i slutet av 1347. /.../ För Indien finns inga säkra uppgifter. Möjligen har digerdöden drabbat detta område lättare. Kina drabbades av pesten i början av 1330-talet, och epidemin ingick där i en allmän befolkningsnedgång under den mongoliska epoken. /.../

Digerdöden härjade från ett halvår till över ett år på varje plats. I de drabbade delarna av Europa har dödligheten beräknats till mellan en tredjedel och hälften av befolkningen. Pesten återkom 1361-62, 1369 och därefter flera gånger under senmedeltiden. Ingen av dessa senare epidemier hade dock samma geografiska omfattning och höga dödlighet som digerdöden.
Nu vet jag inte exakt vilka NEs källor är, men de brukar ofta vara på rätt spår i alla fall.

walium

Ganska töntig, faktiskt
You go girl!

Jag håller med dig. Stora delar av Mundana är pinsamt obefolkade trots att de består av bördig och lättodlad jord. Gör som jag biffa upp befolkningssiffrorna ordentligt. Jag tror inte att du ska förvänta dig särskilt övertygande förklaringar ifrån människor som inte ser ditt problem. För övrigt är det föga troligt att någon rollperson vet särskilt mycket om sitt lands invånartal om han inte råkar vara jargisk byråkrat.

Zishan

Veteran
Tja faktumet kvarstår, vad vi än gör, Världen Mundana står lika öde som Sahara, Kanske dags att förstora lite riken eller fylla ut de tomma utrymmerna mer...

Eller så kan avstånden stå som svar för de obefolkade markerna. Eller så är naturkraften en bidragande faktor. Vilket fall som helst så är det dags för lite förtydligande från Neo, så vi kan komma till ro..

Silvervarg

Warrior
Hmm

Mundana är öde. För öde.

Men det ska hysa plats för andra intelligenta (de kan iofs diskuterars men) varelser än människor. Och om man åker ut till ödemarkerna så lär det finnas hur mycket ruiner efter gammla civilisationer som helst. Nåja, det är för öde.

Silvervarg säger mera befolkning åt mundana

eoz

Veteran
Okej, alla ni har bortsett från en sak, eller så har jag som vanligt missupfattat någonting (Krille har klagat varje inlägg eller nåt). Står det inte att civilisationen skulle kunnat vara mycket mer välutvecklad föut än nu? Tänk dig den stora insektoidstaden insektoipa! 1000000000000 insekter, som lever och frodas i en enda otroligt stor stad! skyskrapor byggda av silkes väv, förstärkta med magi för att kunna hålla. Betalsystem med mat, kongelerade filament, och kanske en och en annan ädelsten. Andra städer fulla med ödlemen. Ödlemen som har vapen som skjuter ljudvågor, i kriget mot insektoiderna, och som har spjut som avger elektriska stötar. kanske bor de under vattnet i stora städer. Dvärgarna som bor under jorden, i otroligt stora dvärgafesten, och alver som åker med sina stjärnfarare överallt. Drakar, och stora monster kan fritt röra sig över Mundana. Ta sedan den sista, och mest obetydliga Rasen. människan, som nyss har lärt sig att hantera magi, och är fysiskt underlägsna alla andra. Den ras som är minst utsatt av krig. Den rasen som gömde sig undan den första delen av mörktet, och kalrade sig? Eller hur var det egentligen? Kan den som skrivit Legender och hemligheter berätta det för mig?