Re: Selly gillar ST.
"
...rätta mig om jag har fel, men spelar inte du även Eon(!)? Om detta stämmer så är jag lite nyfiken på hur du kan tycka att ST är slött..."
Spel
ade Eon
Men jo visst, Eon är inte supersnabbt. Men när man ödslar tid med Eon känns det som att man får lön för mödan. Det där extraklyddet med tärningarna ger en känsla av kausalitet, realism (observera
känsla), som är helt frånvarande i WoD.
Saken är ju den att ST ofta tar nästan lika lång tid som Eon (iaf i strider), fast med en tråkigare och mer verklighetsfrånvänt resultat.
"
Allvarligt talat, 7-8 tärningar för en riktig skicklig typ. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: hur små händer har folk egentligen? Att det skulle räknas på ett opraktiskt eller flummigt sätt håller jag inte alls med om. Jag räknar successes bra mycket snabbare än jag adderar T6:or eller liknande. Och jo, snabbare än jag räknar differens i BRP-derivat också. Vad gäller värdenas definitioner så tycker jag att de är fullt tillräckliga."
Först en bunte tärningar för initiativ, sedan sju tärningar för att träffa, sex tärningar för dodge, fyra tärningar för skada, fem tärningar för soak... Och då har man ändå fått en högst rudimentär uppfattning om
vad som faktiskt hänt.
"Health levels" ger mig lika mycket inlevelse som Hemmets Journal. Vad innebär
egentligen "Bruised", eller "Crippled"? Om man går efter beskrivningen i boken blir man alltid skadad på exakt samma sätt, varje gång man blir skadad.
Sedan är attributen fåniga, skalan 1-2 medel och 3< bra ologisk, och alla frivilliga påbyggnadsregler som ofta gör ett bra jobb med att undergräva tidigare system och bete sig allmänt märkligt.
"
En grundmekanik kan typ aldrig vara dålig på att gestalta verkligheten, då den bara utgör en grund. Att systemet som helhet har en del buggar skrev jag ju själv, men jag har sett värre; Eon, t.ex, där erkända mästare slår ihjäl sig själva och ekorrar dagligen fumlar ner sig från sina träd och slår ihjäl sig."
Jo, ST:s
Jag har spelat alldeles för mycket WoD, och jag har alltid känt att regelsystemet bara varit i vägen. När jag tittar på mitt rollformulär får jag ingen bild av karaktären, gestaltad i regeltermer, när man slåss fattar jag inte vad som händer, när man använder färdigheter för att göra olika saker känns ofta sannolikheter och svårigheter så godtyckliga och slumpartade att regelsystemet verkar helt skilt från all kausalitet och verklighet.
Buggarna är väl inte lika illa som att hela systemet känns felriktad. Man lägger en en massa tid och tecken på att skapa ett regelverk som inte alls är särskilt lättviktigt, och som dessutom aldrig lyckas skapa en
känsla av situationerna man försöker gestalta.
Människor är ju olika, så är det bara... Även om jag fortfarande inte riktigt lyckats smälta det.