Re: Kulturbarbar!
"Fast jag kanske inte är tillräckligt vampyrindoktrinerad."
Vad vet jag. Det är också möjligt att jag själv inte är tillräckligt intresserad, då jag ser V:tR som mer eller mindre dömt. Dessutom är jag ju trött som ett svin (disclaimer: jag vet inte om svin generellt sett är trötta, men vi antar det av smidighetsskäl), så man vet aldrig.
"Dåså. Då är det ju ingen skillnad på Frenzy då och nu. Vad är problemet?"
För det första så uppstod det där bara om man hårddrog tabellen. Vilket man alltså inte alls behövde göra. Och även om man gjorde det så är det en väldig skillnad på att bli topp tunnor rasande över att någon tittar snett på en, och att bli ilsken över att ett annat 'djur' hotar ens revir. Det första ger den där sköna osäkerheten du snackade om, medan det senare bara känns fånigt och B-filmsartat.
"Jag behöver bara hänvisa till alla de gamla "Vampire är inte skräck"-debatterna för att hävda att alla inte håller med dig."
Och jag behöver väl i så fall bara peka på White Wolf's försäljningssiffror (som jag förvisso inte har, men du hajar poängen), eller den uppsjö andra webfora och -sites som inte verkar ha några som helst problem med att se det som skräck. Vilket ju också är spelets uttryckliga syfte. Jag tycker inte att en missnöjd minoritet bör få utgöra något slags norm.
"Å, det är så synd om mig, jag kan flyga, klättra på väggarna och hiva bilar... snyft."
Du missade det där om bloddrickandet, 'förbannad av Gud', bortdomnandet av känslor, osv, eller hur? Och för all del, för att kunna göra allt det där behöver du Thaumaturgy 3 (än mer om vi snackar 2nd Edition), Protean 2 och Potence...er...ja, en hel del. Man kan ju förvisso höja sin Strength via Blood Potency, men det är bara bekvämt om man är av hyfsat kraftig generation. Om du tycker att makt förstör, spela på en lägre maktnivå. T.ex den som står i grundreglerna. Eventuellt kan man också anstränga sig lite för att
inte maximera Willpower och Disciplines. Det behövs inga regelmoddar. Allt som krävs är att spelledaren håller lite koll och att spelarna tar lite ansvar. Bing, klart.
"Nej, bara superhjältebjäfs är superhjältebjäfs. Om man genom att byta ut gåff-kläderna mot fyrfärgstrikåer kan få in en rollperson i ett nummer av Stålmannen utan att någon skulle märka skillnaden så har man superhjältebjäfs."
Det är med andra ord så att dina medspelare du hade när du spelade Vampire gjorde ofattbart larviga och opassande karaktärer? Mer spelgruppsspecifikt än sådär blir det liksom inte. Jag ser inga som helst sådana tendenser i Vampire, utom möjligen i undantagsfall (t.ex avskyr jag vissa av deras signature characters, men med tanke på vilken ändlös uppsjö av sådana de har producerat så utgör den ogillade delen ändå en minoritet).
"Har de kladdat över Celerity, Potence, Obfuscate, Thaumaturgy och Fortitude i dina regelböcker?"
Se min föregående punkt om huruvida allt övernaturligt är superhjältebjäfs eller ej. Synd att du inte tog Auspex som exempel, för då hade jag ju direkt återvänt till telepaterna. Men jag antar att du räknade ut det. För övrigt så skulle den genomsnittlige vampyren bli en ganska kass superhjälte.
"Kulturbarbar!"