Innehållsbeskrivning...
Av de alternativ du ger i din fråga, så ställ dig frågan vilket är viktigast: Skräck eller nutid?
Ja det går att få skräck i nutid med, men det blir ofta ganska splattrigt. =^_^=
Och sedan är det frågan vilken typ av skräck du vill ha. Är det onämnbara fasor från bortom tid och rum, eller är det levande döda som är ute efter hjärnor du vill åt eller är det de mörka sidorna där rollpersonerna är monstren som du vill ha?
Snabbt om de olika spelen som nämts i den här tråden.
Call of Cthulhu - Främst gjort för 1920-talet. Finns supplement för nutid med (Delta green). Här är det fasansfulla monster från bortom tid och rum som gör folk galna bara man ser dem. Oftast är enda sättet att stoppa dem genom att utföra en magisk ritual du hittar i en bok så hemsk att du blir galen när du läser den... Även lämpligt att köra i säg 1890-talets London. Skulle personligen avråda från D20-version men det är ju en smaksak. Det vanliga systemet är mycket enklare och smidigare.
World of Darkness - Rollpersonerna är vampyrer, varulvar, magiker, spöken eller changelings. Här är mer monstret inombords, vilket tyvärr oftast slarvas bort känns det som när man ser White Wolfs produkter. Se till att du har tonvis med D10'or.
Kult - Världen är en illusion och bakom den finns varelser hämtade ur Clive Barkers värsta mardrömmar, vilka gör att allt för att hålla människan fången.
GURPS horrors - Här kan du slänga in psykotiska massmördare, voodokulter eller vad du nu känner för. Ta en titt på sourceböckerna om du får möjligt då de är välskrivna och innehåller bra ideer. Lär även exempelvis ge förklaringar till hur det kommer sig att figurer som Jason och liknande kan komma tillbaks igen och igen när du har dödat dem.
Andra spel:
All Flesh must be eaten - Om jag förstått det rätt så zombier i mängder.
Chill - Även här konstiga monster som vill skada människorna. Tror de är inne på version tre nu, men lär vara svårt att få tag i. Version 1 var ospelbart.
In Nomine - Om jag förstått det rätt så är det kampen mellan änglar och demoner.
Övriga spel som nämdes vet jag inte tillräckligt mycket om för att kunna ge en vettig beskrivning av. Men det finns fler skräckspel än dessa.
/Ulfgeir
edit: bland annat stavning.