Nekromanti [WoD]Homosex/kärlek i rollspel

Recca

Femme Fatale
Den här frågan ploppade upp lite i mitt huvud. Jag tänkte höra med er om ni som spelat WoD har nån aning om ration mellan lesbiska vampyrer och umm bögvampyrer. Frågeställningen är öppen på så vis att jag frågar både om WoD's officiella material samt erfarenheter från spelgrupper som kört WoD.

Saken är att jag inte kan komma på att jag nånsin läst om några lesbiska vampyrer men väl att det finns gott om manlig homoerotik i Vampire. Jag hade en tanke om att det kunde bero på att Anne Rice i sina böcker En vampyrs bekännelse och The vampire Lestat inspirerat WoD och typ gjort att just lesbiska vampyrer inte tas upp där så mycket?

Själv har jag inte stött på några exempel, men gott om just manlig homoerotik, som sagt. Jag tycker det är roligt att läsa om det och ha med det i spel men undrar samtidigt varför inte kvinnlig homoerotik riktigt får plats i spelet.

Ibland får jag intrycket att den kvinnliga erotiken mer är sexuell medan den manliga är mer kärleksfull och eftersom den kvinnliga är sexuell så blir den inte så intressant för storybuilding och för sagan som en manliga kärleksrelation skulle vara...

Det kanske inte blev mycket till frågeställning men om ni orkar läsa hela inlägget så kanske ni har nån tanke om det här.

------------------------
Obs. hoppas diskussionen nu håller sig till rollspel och endast som mest kan tänkas dra paralleller till IRL-världen för att beskriva relation mellan IRL och den fiktiva världen i syfte att understryka vårt diskussionsämnes uttryck i den fiktiva världen.

Mvh
//Becka

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Är du ute efter ration i källmaterialet från WW? Eller hur det sett ut vid spelbordet?

Recca

Femme Fatale
wilper said:
Är du ute efter ration i källmaterialet från WW? Eller hur det sett ut vid spelbordet?
Hmmm... Både och vore ju skitintressant. Jag ska editera ursprungsinlägget så det framkommer att frågan är öppen för både och.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag har väl inte fokuserat så mycket på sex när jag varit spelare i vampire. Däremot brukar det förekomma både manliga och kvinnliga homosexuella. Ska dock sägas att en hel del av mina vampyr-SLP är switch hitters. DVS att de kanske har en preferens men definitivt kan tänkas befinna sig i en sexuell eller emotionell situation med någon av det kön de inte vanligtvis föredrar helt plötsligt. Detta PGA ålder, ointresse av de sociala regler som reglerar vanliga människor eller att de egentligen bara är ute efter blod i alla fall.

Jag ska dock tillägga att mitt Vampire oftare har varit fokuserat på politik och action snarare än känslor och sex och när relationer har figurerat har det ofta varit mer som politiska faktorer än att fokus legat på hur de fungerade.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det är ett rätt bra tag sedan jag spelade Vampire, men lesbian-stripper-ninja-vampire-arketypen var rätt poppis när det begav sig. Några homosexuella herrvampyrer kan jag inte dra mig till minnes öht.

Recca

Femme Fatale
I grundstoryn av WoD så kommer jag ju att tänka på Triumviratet i Constantinople, bestående av tre generation 4'a vampyrer, Dracon, Mikael och va hette han Antonius? Tre olika klaner som var involverade i en kärleksrelation med varandra. Mikael var väl den de andra två samsades om på något vis. Det var jättesnyggt gjort hela den grejen. Jag lät mig inspireras av det när jag skrev min egen kampanjvärld ett par år senare.

Sen är det Troile och Moloch har jag för mig det är i Carthage. Brujah antedeluvianen som sjunker under marken i armarna på sin Baali lover (iaf enligt Baali-boken). Har för mig det är Moloch iaf. Troile kan möjligtvis vara kvinna iofs.

Jag kan inte komma på att jag läst om nån liknande lesbisk relation... Däremot finns det gott om Mor/dotter-relationer... Men det är inte intressant för diskussionen.

Sen så är jag ju inte alls inläst på WoD om man jämför med t.ex. God45 som tyvärr är bannad. Antar att den här diskussionen i värsta fall får ligga o dra sig ett tag.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag har läst jävligt mycket av WoDs story. Tyvärr kan jag inte minnas så mycket av den här detaljen. Jag är säker på att det förekommer dock.

Zorbeltuss

Hero
Det mesta jag varit med om är att andra tolkat min och en annan spelarkaraktärs relation som romantisk och även tolkat den andra karaktären som kvinnlig. Med tanke på att min karaktär inte brydde sig om vad folk tykte (och därmed aldrig rättade dem när de hade fel) och att den andra älskade all typ av uppmärksamhet oavsett om den var felriktad så är jag lite besviken att inte blev en större grej av det hela, vi hade ju förutsättningarna för mer intressant spelande.

/Zorbeltuss

Cybot

Mest spelbar
Recca said:
Sen är det Troile och Moloch har jag för mig det är i Carthage. Brujah antedeluvianen som sjunker under marken i armarna på sin Baali lover (iaf enligt Baali-boken). Har för mig det är Moloch iaf. Troile kan möjligtvis vara kvinna iofs.
Troile beskrivs som (alternerande per bok) som man eller kvinna.

Först som man, sen kvinna, sen man, och slutligen som kvinna igen i Gehenna.

solvebring

Superhero
Jag har ingen koll på hur det är med fluffböckerna från WW, men själv brukar jag som vampyr vara ganska queer. Tja, nu har jag inte lirat överdjävligt med vampire, men då jag gjort det har jag varit mer queer än straight eller gay, och har därav inte brytt mig så mycket om det här med normer och förväntningar kring kön, sexualitet och kärlek. Det kan iof ha att göra med att jag använt de här sakerna för att uppnå helt andra saker; då är det ju bara trist att låta banaliteter som kön och läggning stå i vägen. =)

Tja, jag vet inte vad det tillförde tråden, egentligen, men tja ... Jag ser inget hinder med att man, oavsett spel, experimenterar med olika sexualiteter om man får tillfälle. Dock håller jag med dig om den homoerotiska traditionen, och så är det överlag tycker jag, det är sällan kvinnlig homoerotik tar lika mycket plats som manlig.

Cybot

Mest spelbar
Det kan ju också vara så att manlig homoerotik är vanliga för att vampyrrelationen (generationer, sire/childe) ofta passar som handsken in i antika föreställningar om manlig homosexualitet.

Recca

Femme Fatale
Cybot said:
Det kan ju också vara så att manlig homoerotik är vanliga för att vampyrrelationen (generationer, sire/childe) ofta passar som handsken in i antika föreställningar om manlig homosexualitet.
Ja, kanske det... Men just Anne Rice är det väl ingen tvekan om har influerat White-Wolf till sin vampyrversion, så däri lär ju finnas en del referenspunkter iaf.

Björn den gode

Swashbuckler
Jag tror en förklaring nog ligger i vad som anses vara ok att leva sig in i. Jag är rätt säker på att om jag skulle prata om ett äventyr där jag spelade en manlig vampyr som hade erotiska eskapader med en annan man så skulle nog ingen i min umgängeskrets tycka att det vore speciellt uppseendeväckande (eller tja, erotiken kanske skulle vara det men inte kärleken i sig), några kanske inte skulle ha velat spela det men det skulle passa bra i en lite queer image.

Om jag skulle prata om ett äventyr där jag spelade en kvinnlig vampyr som hade erotiska eskapder med en annan kvinna, så skulle jag nog få ungefär samma blickar som om jag skulle föreslå att vi spelade ett spel om japanska skolflickor som heter "Panty explosion". Och för mig så är det säkert en av anledningarna till att jag har spelat det första men inte gjort något av de två senare, även om det inte är ovanligt att jag spelar en kvinnlig karaktär.

Cybot

Mest spelbar
Ymir said:
De är signaturkaraktärerna för Lasombra och Assamiterna, respektive. Googla 'Lucita y Aragon' och 'Fatima al-Faqadi'.
Fast Lucita är/var ju fan anti-tribu. Så lite mystifierad blir jag över att hon skulle vara signaturkaraktär åt Lasombra (istället för figurer som Moncada)

Däremot så känner jag igen henne från Beckett/Lucita/Anatole och deras trevligheter.