Nu har jag rest mig ut min ofrivilliga torpor och dragit bannings pålen ur hjärtat och tänker därför skriva 3000 ord om lesbiska vampyrer
Ni har redan tagit upp några exempel men nu måste jag tyvärr leka lore-master och tillrättavissa er lite
Vad gäller titelen prins som gäller för vampyrer av båda könen så är den titlen uppkommen i och med camarillans uppkomst och var då just som ni sagt mest använd för att de flesta vampyr ledare var män och att de kvinnor som höll titlen var så gamla att kön inte längre var viktigt för dem. Titeln lever dock kvar till de moderna nätterna mer på grund av machiavellis bok som många vampyr ledare ansåg beskrev det perfekta sättet att styra en domän på.
Troile var en kvinna som dödlig men hon refereras till som en man eftersom traditionen hos delar av Sabbaten (Lasombra delarana), Clan Tremere och vissa Nodist historiker är att man refererar till antidiulvianen och andra elders hos en klan som antingen män eller kvinnor beroende på klan och inte personens kön som dödlig. Detta eftersom vampyr elders efter tillräckligt lång tid ofta tappar både genus och köns atribut. Notera att klanerna som gör detta är av typen som ofta tappar även fysiska sexuella atribut med tiden så som Lasombra som blir skuggvarelser och Tremere som ofta genomgår metamorphis på grund av sitt stulna Tzimisce och Salubri blod. Klan Tzimisce föredrar intressant nog att kalla antidiulvianer och metusalets för den/det eftersom de annser att dessa uråldriga vampyrer inte ses som tillräckligt främande om man ger dem ett kön/genus. Vill ni läsa mer om detta rekomenerar jag Clan book Tremere.
Lucita och Fatima har som nämndes av Slanfan en lesbisk romans som mestadels utspelar sig i Clan novel böckerna och i The Lasombra trilogy. En intressant aspekt av den romansen som man kan se eftersom vi får den berättad till oss ur båda karaktärernas synvinkel är att Lucita tänker på dem som två kvinnor medan Fatima tänker på dem som två vampyrer och på något sätt avkönar dem. Fatimas synvinkel är nästan som i Brokeback mountain där de båda huvudkaraktärerna inte ens riktigt erkänner för varandra att de är homosexuella utan det handlar om den andra personen. Lucita å sin sida lägger vikt vid att det är en kvinna hon är förälskad i.
Jag finner det också intressant att Lucitas fall från the road of humanity börjar på riktigt när hennes relation med Fatima avslutas medan Fatima tar relationens slut mycket bättre. För Lucita så är det att förlora ett av de sista ankare som hon har till sin mänsklighet och hon slutar till en stor del bry sig efter hon förlorat Fatima och börjar inte egentligen bry sig om någonting igen fören efter hon börjat följa the road of night, blivit en ärkebiskop i Sabbaten och slutat bry sig om sin mänsklighet. Fatima "gör slut" med Lucita för att mer kunna koncentrera sig på sitt jobb och sina skyldigheter till sin klan vilket gör att hennes val av klan före individualitet speglar en återgång till hennes grundpersonlighet och på många sätt för henne närmare vem hon var som en människa. Detta förstärks av att vi i böckerna får ledtrådar om att Lucita var homosexuell även som dödlig medan vi inte får några sådana ledtrådar från Fatima.
Sidospår för Werewolf dags
i Werewolf berörs homosexualitet i Rage across Australia boken eftersom den innehåller en ritual som kräver sex mellan varulvar vilket i werewolf är förbjudet eftersom varulvs barn blir missbildade och sterila. En debatt mellan varulvarna rörande om ett homosexuellt par kan genomföra riten utan att bryta mot förbudet väcks i boken med förespråkare på båda sidorna.
Kan jag skämta om att The Black Furies är gay utan att vara homofobisk? Nej, tror inte det så jag håller mig borta från det. The Black Furies är mer eller mindre varulvs-amazoner som bara tillåter kvinnliga medlemare förutom några enstaka manliga enucker.
I Clan Novel Giovanni finns det en karaktär som bara är med under ett eller kanske två kapitel som träffar huvudpersonen Isabel Giovanni. De båda har ett sätt att skaffa blod på som är att låtsas vara ett lesbiskt par som raggar upp män för trekanter. De gör detta i boken och raggar upp en man som de sedan dödar och suger blodet från under sadomasochistiska/tortyr liknande former (Giovanni bettet är inte att leka med och här apliceras det både på... familjejuvelerna och... vad är en bra metaor för penisen?) de fortsätter sedan att utföra sexuella handlingar på varandra efter att offret är dött. Den här karaktären tar dock livet av sig i nästa scen i boken genom att gå ut i solen eftersom hon inte kan leva med vad hon har blivit. Hela den här biten av boken hade vagt homofobiska och misogyna övertoner men å andra sidan var alla i den här boken fruktansvärda monster så jag kanske läser in saker som inte finns där. Isabel gillar ju att suga blod ur avslitna huvuden med ett sugrör så...
Sidospår med Mage dags
Penny Dreadful, exempel karaktär för the Hollow ones och huvud person i novelen döpt efter henne antyds vara bisexuell i the hollow ones boken. Har inte läst Penny dreadful novellen så vet inte vidare där. Yukio Ishida som var den ledande kritikern mot könsroller och sexism innom den teknokratiska unionen och en medlem av NWO antydes mycket svagt vara homosexuell/bisexuell men eftersom jag hade henne som en av skurkarna i en mage mini-kampanj så är det nu fastslagi i min personliga canon att hon är lyckligt gift med en kvinna och har två klonade barn. Det är också i min personliga kanon att hon bär runt på en miniatyr rail-gun ifall hon träffar på spelarnas karaktärer igen
Det har också i tråden tagits upp funderingar om att vissa vampyrer skulle ha "hjälpt till" med att skapa ett patriarkalt samhälle genom bland annat kyrkan. Jag tror inte det är troligt eftersom vampyrerna faktiskt har väldigt lite kontroll över sådant eller egentligen intresse för sådant vilket tas upp i Clan book Lasombra. Detta måste nog annses vara rätt hård canon eftersom detta är klanen som haft mest inflyttande innom kyrkan. Men har någon annan organisation av övernaturliga arbetat på det här sättet? Absolut. I den tidiga Order of reason som sedan blev Teknokratin fanns organisationen Gabrieliterna. Detta var när the order of reason fortfarande trodde på Gud men deras vision av religon var att det skulle enbart finnas en enda kyrka och en enda canon. Med Gabrieliterna i spetsen tryckte de därför extremt hårt på saker som korståg för att kristna hedningar och att upprätthålla könsroller. Gabrieliterna dog ut på det tidiga 1830-talet eftersom deras tro på att de fick kraft från Gud inte längre gick ihop med Teknokratins värderingar. De ersattes av The Cabal of pure thought som trodde att logik och slutledningsförmåga var gåvor från Gud till hela männskligheten. Cabalen var fortfarande så sexistiska och misogyna som du kan tänka dig. Detta ändrades senare under århundradet när the Order of reason omorganiserades till att bli den teknokratiska unionen och Cabalen blev omförvandlad till the Lightkeepers som var en helt sekulär organisation. The Lightkeepers omförvandlades sedan antagligen till the NWO. NWO tror officielt inte på könsroller och så vidare och skall jobba emot dem men faktum är att de gamla mästarna innom organisationen är födda på 1600 och 1700 talet och fortfarande håller kvar vid sina gammla attityder om många saker. Detta har skapat ett klart glastak innom organisationen för bland annat kvinnor, homosexuella och icke-europer vilket vidare leder till att NWO genom sitt arbete många gånger stärker könmaktsordningen snarare än jobbar emot den.
Tillbaka till Vampire och Sascha Vykos från klan Tzimisce. Vykos hette Myca som dödlig och var då en man. Efter han blivit en vampyr flyde han från sin klan med sin älskare och mentor Symeon (också en man) från klan Ventrue. Shit goes down och Symeon dör medan Vykos ger sig iväg och jobbar vidare på att uppfylla hans dröm om himmelriket... Vilket är en lång historia som vi inte behöver gå in på här. I alla fall, Myca experimenterar sedan med vicissitude och sin egen form. Han kastrerar sig själv, antar en androgyn och monstruös form och bytar namn till Vykos. Hen (man använder innom klan Tzimisce “det” som könsneutral pronomen, antagligen för att markera att de inte är människor och inte har en dödligs genus identitet. Men jag tänker använda “hen” här eftersom att böja “det” är jobbigt
) tar sedan och experimenterar med olika fysiska former genom århundradena. Grejen är den att när händelserna i Clan novellerna rullar igång i de moderna nätterna har hen antagit en kvinnlig form och refererar till sig själv som hon. Medan hen är en hon så inträffar en rad incidenter mellan Vykos och Victoria Ash där Vykos uttrycker sexuellt intresser för Victoria. Detta kan dock bara vara en del av klan Tzimisce obehaglighetsfaktor eftersom Vykos samtidigt uttrycker intresse för att torterar och omforma Victoria. Menningar som att det inte egentligen finns någon skillnad mellan tortyr och våldtäckt när vicissitude används kastas runt rätt fritt.
Sedan har vi några allmäna wod sidospår om noveller
Pomegranates Full and Fine har det värsta namnet på en WOD bok sen Truth until paradox. Boken rör också en särskilt osanolik cross over, Changling och Sabbat vampyrer. Boken i sig ska inte resenceras av mig eftersom jag avskyr gammla Changeling men den innehåller flera homosexuella relationer inklusive en lesbisk relation mellan en vampyr och en changeling. Boken innehåller också en homosexuell relation mellan en mage och en vampyre som är... Dåligt skriven och osanolik och får mig att heja ännu mer på teknokraterna eftersom jag personligen avskyr “vi är så missförstånda” vinklen. Anyway, vill du ha queer relationer i gammla world of darkness så är den här boken en guld gruva.
Such pain (Villken har en om möjligt ännu sämre titel) är skriven av samma författare, den här gången handlar den om mage och... Jag kan inte. Boken är mjuk porr av den värsta sorten. Alla manlig karaktärer är gay. Jag har för mig att det finns en lesbisk relation någonstans men min hjärna har stängt ner traumat. Mage är en fantastisk setting för att utforska teman om allternativa sexualiteter, det skall bara göras bra också.
Breathe Deeply är återigen skriven av samma författare, Don Bassingthwaite, och handlar om homosexuella varulvar och mer eller mindre samma konflikt som var i Rage across australia. Jag har inte läst den för det är en Werewolf: the Forsaken novell och jag har en själ.
Blood Relations av Doug Murray handlar om BDSM och vampyrer. Den kvinliga huvudpersonen dejtar en kvinna i början tills den manliga huvudpersonen kommer och hon faller för honom. Du vet alla de där stereotypa sex fantasierna män har där de kan "bota" lesbiska och sedan ha trekanter med dem? Jupp, undvik den här boken.
Det finns så vit jag vet två kortare historier som berör lesbiska vampyrer i gammla WOD. Den ena heter Tools of Empowerment som finns i Dark Destiny antologi boken och handlar om en kvinnlig Toreador som blir besatt av en kvinnlig människa och måste ha henne. Den andra är Beloved Disciple som finns i uppföljaren till Dark Destiny, Proprietors of Fate. Den handlar om en männsklig kvinna och en vampyr som blir kära och försöker leva ett normalt liv. Den är nästan lite för ljus för att vara en WOD historia men är faktiskt riktigt bra
Föresten, vet du var namnet Camarilla kommer från? Visst Camarilla är det engelska ordet för ett hovparti som stödjer en furste, prins eller annan härskare. Men varför valde White Wolf den här väldigt obskyra termen som namn på deras huvud faction i vampire? Jo, pågrund av den gothiska boken Carmilla skriven 1872 av Joseph Sheridan Le Fanu. Vad handlar den om? Om en kvinna som förförs och blir utnyttjad av en kvinnlig vampyr vid namn Carmilla. Hela boken är en enda stor metafor för ett lesbiskt förhållande. Boken har inte åldrats särskilt bra men den som är läsvärd om man är intresserad av ämnet. (Om någon här rekomenderar the Moth diaries som är vagt baserade på boken så kommer diablerisera er!)
Personligen har jag haft en hel del bisexuella vampyrer i mina spel. Jag skyller på att mina spelare är munchkins som gillar att min/maxa vem de kan förföra för blod
Jag har inte sett så mycket stripper-ninja-lesbian vampyrer men det kan vara för att jag har reglen att män spelare manliga karaktärerer och kvinnor spelara kvinnliga karaktärer. Jag hade en kvinnlig spelare som ville spela vampyr Conan och där jag övertrygade henne om att spela en kvinnlig karaktär för att undvika förvirring. Så hon spelada vampyr Conina istället men körde vidare på hela dra med sig kvinnliga offer i håret för att suga blod från dem och så vidare.
Jag har som sagt haft med ett gift lesbisk par teknokrater i mitt mage spel där spelaran spelade medlemar av traditionerna. Spelarna hade haft en fight med teknokraterna där de vann och dödade alla teknokraterna utom en av dem som gav sig. Eftersom polisen var på väg knockar de henne och kidnappar med sig henne medan de flyr. De flyr rakt till högkvarteret för the Celesial chorus eftersom en av spelarna tillhörde den factionen. Teknokraten de kidnappade var Yukio Ishidas fru. Spelarna tänkte förhöra henne (kanske med lite tortyr men hej, teknokraterna förtjänar det) för att få reda på teknokraternas onda planer och sedan släppa henne. NPC Celestial Chorus medlemarna var inte med på det. De ville bränna henne eftersom hon var lesbisk och därför uppenbarligen ond. Shit got real och en fight bryter ut mellan celestial chorus fanatikerna och spelarna. En av spelaran tror de kommer förlora och ringer till Ishida och berättar vad som pågår. De andra spelaran inser vilken dålig, dålig ide detta är och försöker stoppa samtalet men misslyckas. Ett par rundor senare dyker Ishida upp med en attack styrka av men in blacks med railguns samt två hitmarks och börjar mörda de celestial chorus idioter som inte flyr.
Efter slakten av de religösa fanatikerna sticker spelaren som ringde till Ishida upp huvudet från sin skyddade position och väntar någon sorts tack för att ha hjälpt till att "rädda" Ishidas fru. Hon får istället en kula i bröstet medan Ishada skriker någonting om att "Det är vad ni får när ni jävlas med min familj". Spelarna flyr och Ishidas är sedan skurken under resten av kampanjen. Spelarna hävdar fortfarande att det var orealistiskt för henne att inte vara tacksam för att de hjälpte henne "rädda" frugan
Det kanske inte hjälpte att jag baserade henne på Liam Neeson i Taken där han är riktigt mjuk och trevlig med familjen men psykopatiskt effektiv när han mördar eller jagar folk }:-D
Det här är vad jag kommer ihåg utan att egentligen kolla upp någonting förutom boktittlarna på mina verkliga och virituella bokhyllor. Wow, jag hade kunnat lära mig tala ett nytt språk istället för att ingående studera klasiska world of darkness tills jag kan 90% av settingen i huvudet. I alla fall, skönt att kunna dela med mig av mina genus analyser av homosexuellitet i Wod till någon annan än mina spelare som vid det här laget vill strypa mig
Här är för övrig några icke world of darkness källor med lesbiska vampyrer som inte bara är porriga sexfantasier:
The hunger. Jätte pretantiös 80-tals film med bland annat Bon jovi och Susan Sarandon. Den handlar om en kvinlig vampyrliknande varelse som tar en männsklig kvinna som älskare och mer eller mindre försöker göra henne till en wod ghoul. Lyssna gärna på den väldigt underhållande analysen av filmen som THACO podcasten gör här:
http://www.thacopodcast.com/?p=124
Blood and Roses från 1960 som är baserad på Carmilla men som enligt mig är bättre än de direkta adaptionerna.
Eternal från 2004 som... Va? Nej den här filmen är inte bara sex och gore den har också... Fine den är bara sex och gore. Men det är bra sex och gore. Jag kan inte sätta fingret på varför men det här är en bra film som jag verkligen tyckte fick till vampyrism som metafor... Jag skäms inte, ni kan inte få mig att skämmas
Death Valley tv-serien från 2011 som verkligen rekomenderas på grund av humorn men som också har ett förhållande mellan en av huvudpersonerna som är en lesbisk kvinna och hennes bisexuell flickvänn som en sub-plot.
Okej, så Supernatural slutade vara bra vid slutet av säsong fem. Och ja, Supernatural är löjligt sexistiskt. Kolla bara in den här videon om ni inte tror mig, oh men trigger varningar för sexualliserat våld, våld mot kvinnor, våld mot barn, mm:
http://videos.nymag.com/video/VioletSupernatural#c=H50HRRDN7X642VWH&t=Violet/Supernatural
Men... Avsnittet The Girl with the dungeons & dragon tatoo från säsong 7 är riktigt bra och har en cool Lesbisk huvudperson spelad av Felicia Day.
Filmen The Countess från 2009 som handlar om Elizabeth Báthory. Inte egentligen en vampyr film men har både lesbiska teman och teman som kan tillämpas i Vampire: the masquerade. Filmen har också löjligt snygga miljöer och kostymer och sådant är alltid trevligt
Visste du att det finns riktigt dåliga Ravenloft D&D böcker? En av dem är Dance of the dead där huvudpersonnen Larissa träffar en magisk varelse kallade the Maiden som sakll lära henne dans magi. Sedan: “To Larissa's annoyance, the Maiden made the dancer remove her clothes and tear them into pieces for new garments. Larissa bound her breasts with a halter made of the skirt's material and fashioned a skirt of the lighter-weight chemise. She fastened the skirt about her slender waist and glanced at the Maiden for approval. 'No,' the Maiden chided. She tugged the skirt from Larissa's waist and retied it so it hugged her hips. 'The only time I've ever worn this little is when I was bathing,' Larissa muttered.” Ja, de är inte precis stor literatur...
/God45 som borde vara med i klan Tremeres studiegrupp vid det här laget...