Nekromanti [WoD]Regaining Willpower

Recca

Femme Fatale
Jag upplever det som att mina spelare har svårt med willpower-resursen. Hur får man på ett bra sätt igen Willpower som inte tvingar spelaren att försöka uppnå sina karaktärsdrag (nature/demeanor), helst något de själva kan husa med utan att jag lägger mig i och måste vara domare i saken?

Till saken bör sägas att jag gjort om Willpower och gjort så att Humanity ÄR willpower. Så hela attributen willpower är ersatt av Humanity, men "regaining willpower" sker just nu på samma sätt som vanligt, genom att en spelar sin karaktär med nature/demeanor i fokus.

Med ett undantag, ska sägas. Eftersom humanity minskar med tiden, spelet är designat så att det är lätt att bryta mot Humanity's principer varpå det finns en risk att personen förlorar humanity permanent så har jag gjort så att hela skalan, dvs alla 10 stegen som kan has i Willpower finns som resurs för personen, så en kan kryssa både på den positiva skalan av humanity och den negativa, och detta kallas för Beast Willpower. Beast Willpower återfås direkt efter att en vampyr lämnat frenzy.

Så ser alltså designen ut; åter till frågan om hur återfå humanity på ett bättre sätt än genom Nature/Demeanor?

Ett alternativ som slår mig i skrivande stund skulle kunna vara att alla Willpower i den "positiva humanityn" som spenderats återfås på en gång när en person uppnår endera av sina Nature/Demeanors. Alternativt att personen erhåller något av Demeanor och något av Nature?

Vad tror ni?

cogitare

Swashbuckler
Att få för Nature/Demeanor är i sin natur väldigt subjektivt. Svårt att komma undan från det...

Vill man få det lite mer mekaniskt så skulle man kunna säga att vissa färdigheter är kopplade till varje Nature/Demeanor (bestäms mellan SL och spelare, säg 2 st vill Nature/Demeanor respektive). En spelare kan välja att få tillbaka ett WP för att skifta ett lyckande i en sådan färdighet till ett misslyckande, får tillbaka alla WP om man tar en Botch istället för ett lyckande, slutligen får man ALLTID ett WP om man får 5+ lyckade i ett slag för dessa färdigheter.

Cog.

Recca

Femme Fatale
Cogitare said:
Att få för Nature/Demeanor är i sin natur väldigt subjektivt. Svårt att komma undan från det...

Vill man få det lite mer mekaniskt så skulle man kunna säga att vissa färdigheter är kopplade till varje Nature/Demeanor (bestäms mellan SL och spelare, säg 2 st vill Nature/Demeanor respektive). En spelare kan välja att få tillbaka ett WP för att skifta ett lyckande i en sådan färdighet till ett misslyckande, får tillbaka alla WP om man tar en Botch istället för ett lyckande, slutligen får man ALLTID ett WP om man får 5+ lyckade i ett slag för dessa färdigheter.

Cog.
Bra idéer.

Hur tror du det skulle gå att byta ut Nature/demeanor mot systemet i nWoD där man har typ Vice och nåt mer? Vi har pratat om hur det där funkar i nån annan tråd för rätt länge sen.

cogitare

Swashbuckler
Recca said:
Hur tror du det skulle gå att byta ut Nature/demeanor mot systemet i nWoD där man har typ Vice och nåt mer? Vi har pratat om hur det där funkar i nån annan tråd för rätt länge sen.
Tror inte det skulle göra någon skillnad. Vice/Virtue är Nature/Demeanor men med annat namn och pre-GMC är det även begränsat till de judeo-kristna sju dödssynderna och dygderna. I GMC har man tagit bort detta och man kan välja sina Vice/Virtue friare.

Man får 1 WP om man spelar ut sin Vice och alla sina WP om man spelar ut sin Virtue (och de har någon effekt/behållning i spelet) men detta är max 1 gång per story (också detta är ändrat i GMC där det är 2 ggr per session/chapter, alltså vill de antagligen har mer ruljans på WP som att de spenderas oftare och återfås snabbare). Sen finns det ett gäng andra faktorer som att man kan får WP per dag (när man vaknar, så natt för vampyr antar jag).

Exempel på virtues i GMC: hopeful, loving, honest, humble.
Exempel på vices i GMC: pessimistic, hateful, deceitful, arrogant.

Men jag tror inte att bara skifta från N/D till V/V kommer ge några större förändringar i spelet om du vill ha in lite mer "speliga" skäl till att återfå WP.

Cog.

Recca

Femme Fatale
Cogitare said:
Recca said:
Tror inte det skulle göra någon skillnad. Vice/Virtue är Nature/Demeanor men med annat namn och pre-GMC är det även begränsat till de judeo-kristna sju dödssynderna och dygderna. I GMC har man tagit bort detta och man kan välja sina Vice/Virtue friare.

Man får 1 WP om man spelar ut sin Vice och alla sina WP om man spelar ut sin Virtue (och de har någon effekt/behållning i spelet) men detta är max 1 gång per story (också detta är ändrat i GMC där det är 2 ggr per session/chapter, alltså vill de antagligen har mer ruljans på WP som att de spenderas oftare och återfås snabbare). Sen finns det ett gäng andra faktorer som att man kan får WP per dag (när man vaknar, så natt för vampyr antar jag).

Exempel på virtues i GMC: hopeful, loving, honest, humble.
Exempel på vices i GMC: pessimistic, hateful, deceitful, arrogant.

Men jag tror inte att bara skifta från N/D till V/V kommer ge några större förändringar i spelet om du vill ha in lite mer "speliga" skäl till att återfå WP.

Cog.
Jag vet inte om jag använt just termen "spelig" utan jag vill väl mest av allt att det ska bli lite lättare att få tillbaks WP.

cogitare

Swashbuckler
Recca said:
Jag vet inte om jag använt just termen "spelig" utan jag vill väl mest av allt att det ska bli lite lättare att få tillbaks WP.
Då tolkade jag säkert ditt första inlägg lite fel (eller läste inte tillräckligt noga). Vill du att det skall bli enklare så borde det väl räcka med att vara lite mer "förlåtande" som SL i hur du tolkar hur väl spelarna spelar ut sina Nature/Demeanor och kanske låter folk få tillbaka WP för Nature mer än en gång per story.

Cog.