Nu är jag ingen expert på Kindred of the East (jag äger endast grundboken och det var länge sedan jag glodde på den), men Wind from the East äger jag.
De är helt klart Kainiter, ättlingar av Saulot men med ett asiatiskt ursprung - Saulot omfamnade de första Wu Zao i asien innan han drevs därifrån. Till skillnad från Kuei-Jins övertygelse att Saulot var en förrädare så vänder Wu Zao på steken - det är Kuei-Jin som är förrädarna, och drev ut Saulot av misstänksamhet och fördomar mot västerlänningar. Förutom under mongol-tiden, då de färdas med den gyllene horden och ett par anländer till Europa, så är de alltså helt baserade i Asien och därför inte hotade av Tremere. De kallar Saulot för Zao-Lat, strider mot Yama-kungarna och tror på tidernas fortgång, precis som Kuei-Jin. Anledningen att de involverat sig med mongolerna är att de tror att deras framgångar är ett tecken på det stora hjulets vändpunkt och ett inträde i den nya eran.
Wu Zao är en rätt "renrasig" blodslinje, och besitter samma discipliner som vanliga Salubri, dvs. Auspex, Fortitude och Valeren. Men istället för uppdelningen krigare-helare hos Europeiska Salubri så består de av två kast: lärda män och tjuvar, ättlingar till de två första Wu Zao. Kasten har samma discipliner och förmågor, med skillnaden att lärda män använder helar-förmågorna av Valeren och tjuvarna använder krigar-förmågorna. Tjuvarna är blodslinjens "fältagenter", som söker upp ockulta skrifter och artefakter som de tar med till de lärde för att tolka. De är alltså ingen särskilt agressiv blodslinje, utan förlitar sig för det mesta på sina kontakter bland Kuei-Jin för att ta hand om rent fysiska hot.
Jag hoppas att det där hjälper... fråga på om det är något som är oklart. Någon nytta ska jag väl ha av de här jäkla böckerna.
Class dismissed.