Jag antar att reglerna följer Vampire Revised. Initiativet slås som du skrivit.
De förändringar jag tänkt göra i stridssystemet är bland annat följande:
Skador - varje vapen får en grundskada som är fast. Till denna läggs antalet lyckade tärningar som slås i färdighetsslaget för att träffa motståndaren. En träfftabell används och den slutliga skadan matchas mot rollpersonens Stamina. Ur tabellen ges den skadenivå som rollpersonen hamnar på.
Skadenivåerna - man utökar antalet rutor för de olika nivåerna. Detta gör att RP kan ta flera Bruised, Hurt, Injured osv. innan RPn går över i nästa nivå. Påminner om Kults system.
Vapens skador - jag vill själv att skadorna skall skall nå från 1-30 ungefär. I stället för nu där intervallet är 1-10. Få se om detta fungerar.
Skydd versus Penetration - något i stil med Neotechs regler.
Stridsrundan - delans in i tre moment. Avsikt, genomförande och resultat/avslut.
Handlingar - olika typer av handlingar som beskrivs i reglerna kommer jag ändra tärningsslagen för. Exempelvis automateld.
Anledningen till att jag gör detta är att jag själv vill ha in lite mer detaljrikedom än vad som ges i WoD-grundregler och att jag är van vid att spela strider efter ett visst regelverk. Jag ville dock inte ge avkall på WoDs enkla färdighetssystem. Hunter har också ett mycket smart sätt för RPna att avancera inom sina övernaturliga förmågor.
Reglerna jag skriver ihop kommer jag att lägga upp på min hemsida,
http://home6.swipnet.se/paax/ vilket förhoppningsvis kan ske inom kort.
/PAX