Några svar...
Ok, lite svar på frågor/påståenden... Jag har inte mycket koll på nya Mummy, men jag antar/hoppas att de inte ändrar på saker och ting från andra upplagan (som jag har).
Allmänt om mumierna kan man säga att de, under Horus ledning, för ett krig mot Sets anhängare. Det ligger naturligtvis mycket mer bakom det hela, och det finns en riktigt fin bakgrundshistoria i boken. En mumie skapas genom att man utför en ritual över en död persons kropp (inom en kort tid efter att personen dött). Därefter kan den dödes själ stanna i dödsriket och samla kraft för att hela kroppen. Därefter återvänder själen till kroppen. Varje gång denne person dödas kommer själen att kunna göra samma sak igen... Och därmed har man en (nästan) odödlig varelse; en som ser helt mänsklig ut, men som kan återvända från de döda.
Har aldrig haft rollpersoner som mumier, utan använt dessa som SLP ibland. Tror faktiskt att de passar bäst så..
Oswald Cobblepot
Så mumier är helt goda? Alltid?
Eh... Nope. Däremot väljer Cult of Isis ut människor som, enligt dem, är goda. Sen har det hänt ibland att en mumies själ förenats med en bane-spirit, vilket lett till en av de mumier som kallas Children of Apophis.. De är riktigt elaka... Sen spreds ritualen ut till andra (magiker utanför Cult of Isis). Minns inte hur det gick till, men även om Horus försökt förstöra alla ex. av ritualen som spridits ut, så finns den garanterat hos någon lite omoralisk magiker...
SleazeRat
Det är "Cult of Isis" som lägger en besvärjelse över den döde och rensar bort allt dåligt
Rensar bort allt dåligt? Det tror jag inte besvärjelsen gör... Rätt säker på det faktiskt; däremot så väljer de, som sagt, ut personer som besitter egenskaper de finner önskvärda.
PS. Isis är en gudinna, tror jag =)
Jo, egentligen... Fast i WOD brukar ju många gudar egentligen vara vampyrer eller magiker... Isis var en magiker har jag för mig.
NightFang
Mummy går inte ut på att du spelar en bandagerad gammal kung utan du är en person som dog förtidigt eller orättvist.
Dör man i förtid eller orättvist kanske man blir en Wraith (ett spöke). Det har inget med mumier att göra..
Jahapp. Det här blev ju en del text. Och jag har säkert uttryckt mig så att ingen förstår... /images/icons/wink.gif
/Raistlin