Nekromanti Word eller icke Word, det är frågan!

Arfert

Facit
Jag skriver mina rollspel främst med Scrivener. Layouten/sättningen gör jag naturligtvis med Adobe InDesign.

Arfert

Facit
Vill man köra med gratisprogram tycker jag Google Docs funkar bra för skrivandet. Eller One Notes. För originalframställning finns det bara ett kompetent gratis layoutprogrammet, och det är Scribus.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert;n243514 said:
För originalframställning finns det bara ett kompetent gratis layoutprogrammet, och det är Scribus.
Ja.

Och då är Scribus bara det minst dåliga alternativet, i mina ögon. Det är till exempel rätt dåligt på tabeller, eller var det iaf senast jag tittade.

Men om man måste köra gratis och vill göra riktig layout (och inte orkar lära sig programmera TeX/LaTeX, som är kraftfullt men inte gjort för mer fantasifulla layouter) så är det bara Scribus som finns att tillgå.

Arfert

Facit
Glömde bort Lucid Press, för layout. Funkar oväntat bra. I alla fall för kortare publikationer.

Och PagePlus går fortfarande att köpa, för 230:-. Det är ett bra program, bättre än Scribus i alla fall. Även om det inte är InDesign eller Quark Express. Kan vara värt att kolla on till Serif släpper nya Affinity Publisher. (Deras Affinity Designer och Affinity Photo är löjligt billiga och minst lika bra som Adobes motsvarande program.)

Rickard

Urverk speldesign
JagGillarSaker;n228856 said:
Hellu?

Jag håller på att skapa mitt eget rollspel, och har skrivit ner alla bra idéer på papper, osv.

Och nu kände jag att jag ska börja skriva ner det på dator! :)

Finns det något bra program till det, eller är det Word som gäller? Jag vill ju fixa tabeller, men samtidigt skriva långa texter. Och Word är inget bra tabell program! :p
Gör dig själv en tjänst och börja med Google Doc. Tabeller gör du genom en enkel tab. Detta underlättar när du/någon sedan lyfter in tabeller i Indesign, då det går att säga åt Indesign "Detta är en tabell där varje kolumn är en tab och varje radbrytning är en ny rad". Var också noga med att använda rubriknivåerna på ett korrekt sätt och använd specifika rubriker för bildtexter, exempel och tabelltext. Skit i layout tills vidare för det kräver massor av extra timmar av inlärning. Ta det i ett separat block istället. Fokusera först på att få fram ord digitalt.

Varför du ska börja med Google Doc är för att du kan få rättstavningslista gratis (eller installera en om du har en vettig webbläsare - Firefox eller Chrome) men framförallt så kan du dela vad du skriver på ett enkelt sätt så att folk enkelt kan lämna kommentarer eller skriva om stycken direkt i dokumentet. Du måste dela ditt arbete för andra att ta del av!

Det är det enklaste alternativet, helt enkelt, för en spelmakare. Jag har haft otroligt mycket nytta av detta i mina fem publicerade spel.

2097

deleta mitt konto tack
Måste säga att min gamla dator blir seg som ass när nån skickar en google docs länk!

krank

Rickard;n243602 said:
Gör dig själv en tjänst och börja med Google Doc. Tabeller gör du genom en enkel tab. Detta underlättar när du/någon sedan lyfter in tabeller i Indesign, då det går att säga åt Indesign "Detta är en tabell där varje kolumn är en tab och varje radbrytning är en ny rad". Var också noga med att använda rubriknivåerna på ett korrekt sätt och använd specifika rubriker för bildtexter, exempel och tabelltext. Skit i layout tills vidare för det kräver massor av extra timmar av inlärning. Ta det i ett separat block istället. Fokusera först på att få fram ord digitalt.

Varför du ska börja med Google Doc är för att du kan få rättstavningslista gratis (eller installera en om du har en vettig webbläsare - Firefox eller Chrome) men framförallt så kan du dela vad du skriver på ett enkelt sätt så att folk enkelt kan lämna kommentarer eller skriva om stycken direkt i dokumentet. Du måste dela ditt arbete för andra att ta del av!

Det är det enklaste alternativet, helt enkelt, för en spelmakare. Jag har haft otroligt mycket nytta av detta i mina fem publicerade spel.
Medhåll!

Man kan behöva stycka upp längre texter i flera dokument - Umu: Ödesväktarna som jag skriver på just nu blir väldigt tungt och då är det bara på 45 sidor. Men delar man upp det lite är det awesome, framför allt just för feedback - korrläsare ser varandras kommentarer och kan fokusera på sånt de själva är ensamma eller först med att upptäcka etc.

Nyfikenhet: varför använder du tabbar/tabbstoppar istället för Google Docs egna tabeller? Har du upptäckt någon nackdel med de senare som jag inte sett ännu?

--

Jag har förstått att Microsoft börjat ha en onlinedel numera också. Jag har dock inte testat den speciellt mycket ännu. Är man väldigt van vid och bekväm i Word kanske det kan vara ett vettigt alternativ.

(Det bästa verktyget är ju det man är bekväm i, det är alltid en liten uppförsbacke att lära sig något nytt om man inte som jag är en sån som gillar att lära sig nya verktyg...)

Rickard

Urverk speldesign
Det är enkelt att lyfta in tabellerna i layout-program om jag använder tabbar som tabellkolumner. Det ska vara enkelt-tabbar dessutom, inte "ibland två" för att få saker att linjera. Google Doc ska vara första utkastet som är till för korrektur. Inga text-ändringar ska ske efter layouten är satt. Det är i så fall bortkastad tid på layout.

Bilder ska inte in, lek inte med fonter. Låt det vara råtext. Skriv gärna kommentarer som [här ska bild NNN vara] så att det är sökbart. Detta fixas senare när det kommer till att fixa till saker i layout.

krank

Rickard;n243717 said:
Det är enkelt att lyfta in tabellerna i layout-program om jag använder tabbar som tabellkolumner.
Är det svårare om du använder tabeller? På vilket sätt? (När jag lyfter in från google docs till InDesign har jag inte märkt några problem nämligen, så jag är nyfiken på vilka problem som, kan dyka upp - så att jag kan vara beredd på dem isf)

Rickard;n243717 said:
Det ska vara enkelt-tabbar dessutom, inte "ibland två" för att få saker att linjera.
Yup. Tabbstoppar är bra grejer om man ska bygga tabeller av tabbar.