Ja.Arfert;n243514 said:För originalframställning finns det bara ett kompetent gratis layoutprogrammet, och det är Scribus.
Gör dig själv en tjänst och börja med Google Doc. Tabeller gör du genom en enkel tab. Detta underlättar när du/någon sedan lyfter in tabeller i Indesign, då det går att säga åt Indesign "Detta är en tabell där varje kolumn är en tab och varje radbrytning är en ny rad". Var också noga med att använda rubriknivåerna på ett korrekt sätt och använd specifika rubriker för bildtexter, exempel och tabelltext. Skit i layout tills vidare för det kräver massor av extra timmar av inlärning. Ta det i ett separat block istället. Fokusera först på att få fram ord digitalt.JagGillarSaker;n228856 said:Hellu?
Jag håller på att skapa mitt eget rollspel, och har skrivit ner alla bra idéer på papper, osv.
Och nu kände jag att jag ska börja skriva ner det på dator!
Finns det något bra program till det, eller är det Word som gäller? Jag vill ju fixa tabeller, men samtidigt skriva långa texter. Och Word är inget bra tabell program!
Medhåll!Rickard;n243602 said:Gör dig själv en tjänst och börja med Google Doc. Tabeller gör du genom en enkel tab. Detta underlättar när du/någon sedan lyfter in tabeller i Indesign, då det går att säga åt Indesign "Detta är en tabell där varje kolumn är en tab och varje radbrytning är en ny rad". Var också noga med att använda rubriknivåerna på ett korrekt sätt och använd specifika rubriker för bildtexter, exempel och tabelltext. Skit i layout tills vidare för det kräver massor av extra timmar av inlärning. Ta det i ett separat block istället. Fokusera först på att få fram ord digitalt.
Varför du ska börja med Google Doc är för att du kan få rättstavningslista gratis (eller installera en om du har en vettig webbläsare - Firefox eller Chrome) men framförallt så kan du dela vad du skriver på ett enkelt sätt så att folk enkelt kan lämna kommentarer eller skriva om stycken direkt i dokumentet. Du måste dela ditt arbete för andra att ta del av!
Det är det enklaste alternativet, helt enkelt, för en spelmakare. Jag har haft otroligt mycket nytta av detta i mina fem publicerade spel.
Är det svårare om du använder tabeller? På vilket sätt? (När jag lyfter in från google docs till InDesign har jag inte märkt några problem nämligen, så jag är nyfiken på vilka problem som, kan dyka upp - så att jag kan vara beredd på dem isf)Rickard;n243717 said:Det är enkelt att lyfta in tabellerna i layout-program om jag använder tabbar som tabellkolumner.
Yup. Tabbstoppar är bra grejer om man ska bygga tabeller av tabbar.Rickard;n243717 said:Det ska vara enkelt-tabbar dessutom, inte "ibland två" för att få saker att linjera.