Nekromanti Word, InDesign och PDF

Targon

Hero
Hur gör man om man vill binda samman ett Word-dokument med ett InDesign-dokument i ett enda sammanhängdande PDF-dokument? Har hört att man behöver ett speciellt program för att lösa detta.

Quadrante

Grisbonde
Ett alternativ är att omvandla worddokumentet och indesigndokumentet var för sig till PDF och sen foga samman dem, till exempel med Akrobat. I Akrobat så importerar du det ena dokumentet i det andra (när du öppnat det i Akrobat) och sparar om dokumentet.

Jarl

Hero
Hur menar du bind samman? Ska de ligga efter varandra i en pdf? Rent spontant så borde det vara enklast att helt enkelt importera Word -texten till InDesign-dokumentet. Isåfall "räcker" det ju med InDesign.

Targon

Hero
Rent spontant så borde det vara enklast att helt enkelt importera Word -texten till InDesign-dokumentet. Isåfall "räcker" det ju med InDesign.
Tro mig, jag har försökt, men det krävs en hel del kunskaper i InDesign som jag tyvärr inte har.

Jarl

Hero
Så svårt är det väl inte? Först skapar man plats för word-texten, dvs tomma sidor. Sedan är det väl bara att ta "place...", välja word-filen och importera. Möjligtvis behöver man inte ens skapa nya sidor om man shift-placerar texten, men det minns jag inte så här.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Montera Wordfiler såhär!

Montera ett Word-dokument genom att

1. gå till Arkiv-menyn och klicka på "Montera..."

2. Bläddra fram rätt Word-fil och klicka på öppna.

3. Håll nere skift-tangenten, placera markören på startpunkten för monteringen och klicka på musens vänsterknapp.

Montering sker.

Targon

Hero
Jag trodde heller inte att det skulle bli så svårt. Men det blev ett jäkla meck att klippa ut lagom stora textsnuttar ur word och foga in dem i InDesign. Till slut förlorade jag tålamodet och beslutade mig att gå över till mitt gamla hederliga kära Word.

Radagast

Swordsman
Vaddå klippa ut?

Man monterar hela dokumentet, gäller både PageMaker, InDesign och liknande program.

// Radagast

Krille

Super Moderator
Arbetsflöde Word, InDesign och PDF

Det viktiga här är ett bra arbetsflöde, och det kräver att man är lite restriktiv.

Till att börja med, Word suger när det gäller layout. Gör därför ingen layout i Word, punkt! Arbeta med Word som en textbehandlare, inte som ett utseendehanteringsprogram. För min del så innebär det till exempel endast rubriker, brödtext, punktlista, nummerlista och tabeller, och aldrigaldrigaldrig någon som helst layout.

Vidare, förbered dig väl, så går arbetet mycket snabbare. Definierar du formatmallar i Word, så definiera samma formatmallar i InDesign. På så sätt så kan du importera en header 1 och den blir automatiskt rätt sorts rubrik i InDesign.

För det tredje... varför klipper du ut lagom stora textsnuttar? Den minsta lagoma textsnutten är en artikel, det vill säga oftast ett hel kapitel, vilket i sin tur bör hållas som en separat Word-fil. Möjligen flyttar man saker därefter från artikeln till separata boxar, men håll textflödet helt och obrutet. Sköt resten med figursättning istället.

Targon

Hero
Schysst!!!

Det där visste jag inte om att man kunde göra. Jag har nu testat och det funkar skitbra! Jag tackar för tipset.

Jag antar att man, innan man gör denna infogning av text så att det på en gång löper över flera InDesign-sidor, bör fastlägga layouten genom en master så att det blir som man vill ha det redan från början utan att behöva strula.

Ok, jag får väl ägna julafton fram till julklappsutdelningen åt att experimentera med InDesign.

Targon

Hero
Re: Arbetsflöde Word, InDesign och PDF

För det tredje... varför klipper du ut lagom stora textsnuttar?
Mekanurg har varit snäll och informerat mig om hur man infogar större mängd text så att det omedelbart löper över flera InDesign-sidor. Så är det, man lär sig något nytt varje dag. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Nu har jag förstått att du redan fått den lösning du vill ha, men ett vanligt problem är att man måste införa saker gjorda i Word i ett InDesign-dokument på det sätt som det ser ut i just Word. Alltså; tabeller, figurer och liknande. Man bör egentligen inte göra sånt i Word öht, men ibland så styr man inte själv över arbetsprocessen och man tvingas lägga in sådana här grejer i InDesign vare sig man vill eller inte.

Då är det bäst att göra en PDF från Word över just de sidor man vill lägga in i sitt InDesign-dokument, och sedan monstera in dessa PDF-er i InDesign-dokumentet. I InDesign kan man sedan skala om dessa och beskära dem så att man bara tar med de grejer man vill ha in. Man behåller paginering och den formatmall som man har på ens alla andra sidor i InDesign-dokumentet. PDF-en blir som att hantera vilken bild som helst i ens dokument.

När man sedan exporterar hela dokumentet till en PDF så gör man alltså en PDF av ett dokument som redan från början har inbäddade PDFer, vilket kan ge upphov till olika filosofiska funderingar om man är på det humöret. InDesign hanterar PDFer jättebra och det är ett praktiskt sätt att arbeta på. Så... kom ihåg det, om ni någonsin skulle behöva göra ngt sådant.

Targon

Hero
InDesign och wordtabeller

Speciellt tabeller verkar vara jobbigt att importera från Word till InDesign. Prövat nu i skrivande stund att importera en tabell från Word till InDesign med dåligt resultat. Den importerade tabellen lyckas helt enkelt inte behålla formateringen, framför allt vad det gäller radavstånd. Det ser helt enkelt helt wacko och sammanpressat ut. Kanske är det en lösning att omvandla tabeller till pdf:er och därefter transportera in dem i InDesign som bilddokument att placera var man än behagar. Hela texter tror jag dock inte är nödvändigt att limma in som pdf. Fast det återstår att se. Jag har hela julhelgen på mig att pilla och experimentera.

Grog

Swordsman
ett svar du inte vill ha - latex

själv har jag aldrig tagit i indesign sà jag tror er när ni säger att det är guds lilla gàva för rollspelsmakaren.

själv använder jag ett helt annat program för att göra allt i. det är 100% gratis och alltsà helt lagligt att ladda ned. du skriver allting i kod, ungefär som en html-sida. sedan kompilerar du och dà fàr du en fil som visar hur dokumentet kommer att se ut. sedan kan du konvertera den till pdf, ps, html eller vad du nu önskar.

nu kan man ju tycka att det är trist att skriva kod. dà finns det editorer som har en massa fiffiga knappar och dylikt som gör just det där du vill men inte minns vad kommandot var, inte helt olikt word. min favoriteditor är kile vilket distubueras av kde3 till linux (100% gratis). tycker man att windows är bättre kan man använda winedt, vilket är en helt ok shareware.

den största fördelen med att jag föredrar latex framför wysiwyg-program som word är att allt blir mycket snyggare utan att du behöver bekymmra dig om nàgot. faktum är att ju mer du anger exakt hur du vill ha ditt dokument ju mindre proffsigt ser det ut och mer svàrläst blir det. i princip allt jag gör är att säga att jag vill ha tvà spalter, ge kommandot \section{En fàning rubrik} och fylla utrymmet mellan sektionerna med text. sedan fixar latex resten. du slipper med andra ord spendera timmar pà design och kan ägna dig àt innehàllet istället.

när jag är börjar bli klar med mitt spel kommer jag klicka pà en knapp i kile som inom 10 sekunder skapar ett helt träd med alla html-sidor, länkade till varandra etc. allt innehàll kommer alltsà att mycket enkelt publiseras bàde som html och pdf.

latex är inbyggt i de flesta linux distributioner, medan windows-versionen heter miktex och kan laddas ned fràn nätet gratis.

word-anhängare, flama denna kättare!

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: ett svar du inte vill ha - latex

Jag tror inte du lyckas övertala Targon eller någon annan här att gå över till Latex. Varför skulle Targon t.ex gå över till ett annat program när han redan har ett program som används professionellt för layout? Adobe InDesigns inlärningströskel är heller inte särskilt hög, inte alls som t.ex Adobe Photoshop.

wysiwyg-program som word
Word är lika mycket wysiwyg som... nä jag kommer inte på någon liknelse. Men wysiswyg är det i alla fall inte.

i princip allt jag gör är att säga att jag vill ha tvà spalter, ge kommandot \section{En fàning rubrik} och fylla utrymmet mellan sektionerna med text. sedan fixar latex resten.
Men, men... vad gör du med avstavningar, ordmellanrum om man har en justerad högermarginal osv? Blir inte resultatet, rent ut sagt, skit om man inte har kontroll över sådant?

du slipper med andra ord spendera timmar pà design och kan ägna dig àt innehàllet istället
Jag _vill_ lägga ner timmar på design. Jag tycker det är kul :)

word-anhängare, flama denna kättare!
Flame on!

Grog

Swordsman

Jag tror inte du lyckas övertala Targon eller någon annan här att gå över till Latex.
det trodde jag aldrig heller. därav titeln. det är newtons tröghetslag som än en gàng gör sig gällande. jag vill göra folk uppmärksamma pà att de har ett val, även om de i praktiken redan gjort det. màngfald och konkurrens ger bättre produkt helt enkelt, och pyttemjuk och adobe är inte Sanningen.

Word är lika mycket wysiwyg som... nä jag kommer inte på någon liknelse. Men wysiswyg är det i alla fall inte.
nu känner jag mig förvirrad. what you see is what you get, och det trodde jag man fick i word ocksà. rätta mig om jag har fel.

Men, men... vad gör du med avstavningar, ordmellanrum om man har en justerad högermarginal osv? Blir inte resultatet, rent ut sagt, skit om man inte har kontroll över sådant?
äh, du laddar bara in ett spràkpaket (\usepackage{swedish} om jag minns rätt) sà avstavar den allt. vill du kan du föreslà hur saker skall avstavas om du inte är nöjd, eller markera att vissa ord inte alls fàr avstavas. med andra ord, du har kontroll över sàdant men du gör dig själv en otjänst om du börjar pilla med dem eftersom standardvärdena är typografiskt "rätt".

jag tror faktiskt redan nu att jag pillat lite för mycket i mitt spel med detta, men jag gav till exempel alla exempel kommandot \exempel{some text} sà jag behöver bara ändra tillbaka kommandoraden där \exempel är definierat.

jag ska nog ta mig en titt pà indesign om ett àr eller sà för att se om jag kan piffa upp mina pdf filer med nàgon bord eller sà. fast det kan jag iofs ganska garanterat göra i latex iaf.

Krille

Super Moderator

"what you see is what you get, och det trodde jag man fick i word ocksà. rätta mig om jag har fel."

Word är inte wysiwyg. Möjligen är det wysinwyw (what you see is not what you wanted). Det är en textbehandlare med tillagda grafiska funktioner, och den uppför sig som en sådan.