Nekromanti Word, layout och filstorleksfrustrering

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag sitter för första egentliga gången och pillar med layout till en In the Dark-modul (kallat för VAST - the Eternal City). Nu är det som så att jag har en bakgrundsbild som ligger i stämning med atmosfären i modulen och vill ha den som återkommande på samtliga sidor.

Nu vore det absolut mest idealiska om jag vore en skicklig layoutare (som typ Dante :gremtongue: ) och kunde göra arbetet i InDesign eller något liknande, men eftersom jag inte är det så saknar jag de möjligheterna.Jag brukar bara arbeta i Word och sedan låta det bli konverterat till PDF, vilket för mig till min fråga.

Finns det någon funktion i Word (använder mig av version 2000) som gör att man kan lägga in en bild i bakgrunden på en sida och låt dne automatiskt generas på de övriga utan att öka storleeken på dokumentet ohemuligt mycket?

Alltså, om jag vill ha en ram runt texten kan jag ju sätta mig och klistra in en bild, lägga den i bakgrunden och få den att ligga som ett underlägg itl ltexten. Därefter kan jag kopiera in den bilden på samtliga sidor. Problemet med den lösningen är att Word i sig inte gillar att man stoppar in bilde ri dokumentet (dvs. storleken blir riktigt hemsk om man ser till dess storlek). Visserligen sker en PDF-konvertering i senare skede och får då ner storleken ganska rejält.

Saken i detta fall gav den slutgiltiga resultatet en fil med en storlek på en halv GB. Mindre bra alltså. :gremfrown:

Så därför undrar jag om det finns någon som känneer till om det finns någon lösning så att man kan använda en bild och sedan låta dokumentet länka till den på samtliga sidorna? Någon som har kunskap att lössa mig ur min frustrering?

Illern

koppariller
Re:Minns inte exakt hur...

...men jag är rätt säker på att det finns (i alla fall funnits) så orkar du så leta vidare i virrvarret av menyer. Ett alternativ kan vara att testa emd Open Office som är gratis och wordkompatibelt (www.openoffice.org).

Troberg

Sinister eater
Finns det någon funktion i Word (använder mig av version 2000) som gör att man kan lägga in en bild i bakgrunden på en sida och låt dne automatiskt generas på de övriga utan att öka storleeken på dokumentet ohemuligt mycket?
Bara i webblayoutläge, gör du layout för pappersutskrift går det inte. Fråga mig inte vad Bill Gates tänkte på när han gjorde det...

Oldtimer

Slava Ukraini!
Bara i webblayoutläge, gör du layout för pappersutskrift går det inte.
Jodå, det går fint. Bara man vet att man skall söka efter "watermark" i hjälpen och inte "background". Givetvis är detta gjort så bara för att förvirra. :gremgrin:

I korthet utnytttjar man sidhuvudet till att lägga in en bild i. Därefter ändrar man i dialogboxen Format Picture:

Picture-fliken/Image Control/Color till Watermark (om man vill ha en lagom urblekt bild)
Layout-fliken/Wrapping Style till Behind Text (så att inte bilden tar plats från texten)
Layout-fliken/Advanced/Picture Position-fliken (så att bilden hamnar där man önskar på sidan)
Size-fliken efter behag (så att bilden får den storlek man vill ha)

Givetvis syns bara effekten vid utskrift, förhandsgranska eller i Print Layout View.

Sök i hjälpen på "watermark" om du vill ha fler tips. Ha det så kul.

/Mikael - har haft en äktenskaplig relation med Word sedan version 5.0 för DOS, stundom kärlek, stundom hat

Robert Jonsson

Ah, vad härligt! Nu blir jag lyrisk för det löser en stor del av mina problem. Tack :gremsmile:

Fråga nummer två blir ju då... Om dokumentet sedan konverteras till PDF, kommer då vattenmärket att följa med i konverteringen? Jag har ju för mig att konvertering till PDF brukar bli så som dokumentet egentligen ser ut vid utskrift, inte som det är på skärmen och enligt dne logiken borde ju fungera. Men det är lika bra att fråga :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Det kunde du väl sagt för en månad sedan...

Det verkar funka fint, bortsett från att min maskin tvärresettar några sekunder efter att jag testar det. Ska testa på en annan maskin senare, den här har en halvdålig fläkt och det är rätt så varmt nu.

Troberg

Sinister eater
Yepp, it works!

Det verkar funka fint, bortsett från att min maskin tvärresettar några sekunder efter att jag testar det. Ska testa på en annan maskin senare, den här har en halvdålig fläkt och det är rätt så varmt nu.
Japp, det funkade på min egen maskin (behändigt utrustad med en handfull extrafläktar). Snyggt, nu kan jag ha ett ljusgrått Generica-G som bakgrund!

I bow to your superior Word Fu.

Robert Jonsson

Nära målet nu, men inte riktigt ända fram...

Efter det mycket goda rådet kunde jag sätta mig ned och faktiskt få det precis som jag ville, vilket minskade filstorleken från 0,5 GB till 30-40 MB. En ganska markant skillnad. :gremlaugh:

Men efter att suttit och försökt få svar ur Offices hjälpfunktion känns det osm jag lärt mig allt - utom det jag just behöver veta. Finns det en funktion som gör att jag kan låsa bilden så att den täcker hela sidan, alltså den verkliga utskriftssidan (A4) och inte den på skärmen? Jag har suttit och vändit och vridit på detta dilemma nu så jag tänkte höra om någon (Oldtimer? troberg?) hade koll på hur man gör det?

Jag antar att det har något med fästpunkter att göra? Men jag har inte lyckats få något vettigt resultat utav att mikla med dem. :gremfrown:

Troberg

Sinister eater
Re: Nära målet nu, men inte riktigt ända fram...

Finns det en funktion som gör att jag kan låsa bilden så att den täcker hela sidan, alltså den verkliga utskriftssidan (A4) och inte den på skärmen?
Vet inte riktigt vad du menar där. Det är väl bara att dra ut den så att den täcker hela sidan?

Menar du att den ska täcka exakt hela pappret? De flesta skrivare kan inte skriva ända ut till papperskanten, så det kan bli svårt.

Troberg

Sinister eater
Ett litet tips till

Det går alldeles utmärkt att lägga den i sidfoten istället. Oftast har man olika sidhuvud i varje kapitel, men sidfoten är mer eller mindre konstant genom dokumentet, så man sparar lite jobb och lite filstorlek där.

Robert Jonsson

Det är inte så bara att dra ut den. På skärmen är det rätt enkelt, men då jag kollar i Förhandsgranskning så är det en vit ram runt allting. Alltså, där bilden inte syns helt tydligt. Dessutom verkar den beskuren i just Förhandsgranskningsläget, till skillnad mot vad den är på skärmen.

Men ja, jag vill att den skall täcka hela pappret. Går det att göra på ett enkelt sätt?

Och jo, jag vet att de flesta skrivare inte kan göra det.

Troberg

Sinister eater

Det är inte så bara att dra ut den. På skärmen är det rätt enkelt, men då jag kollar i Förhandsgranskning så är det en vit ram runt allting. Alltså, där bilden inte syns helt tydligt. Dessutom verkar den beskuren i just Förhandsgranskningsläget, till skillnad mot vad den är på skärmen.
Kan du posta ett screenshot? Jag hänger inte riktigt med i vad du menar.

Robert Jonsson

Okej, det är väl bäst antar jag. Blir enklare än när jag skal lförsöak förklara då jag sitter på ett modem och är stressad :gremfrown:

Screenshot finns på: http://www.inthedark.nu/vast.jpg

Troberg

Sinister eater

Hmm, är osäker. Har du provat att justera marginalerna på skrivaren (Word förhandsgranskar utifrån skrivaren (i de flesta avseenden))?

Illern

koppariller

Så länge man inte skriver ut tror jag man kan ha marginal=0 i Word. Dock kommer programmet antagligen protestera om man vill förhandsgranska men man kan väl använda sidlayoutläget i stället (brasklapp för att mina erfarenheter är versionen innan och Mac OS X-versionen Word X)?

En gång undervisade jag i Word, ¥@?v£@r vad snabbt man glömmer när man väl slipper ifrån ett program....

Oldtimer

Slava Ukraini!

Det där är ju Word som vet mer om din skrivare än du. :gremtongue:

Din skrivare kan helt enkelt inte skriva längre ut på pappret än så, och när du förhandsgranskar tar Word hänsyn till detta för att kunna visa dig så exakt som möjligt hur ditt alster kommer att se ut vid utskrift på vald skrivare.

Om du inte skaffar dig en skrivare som klarar A4+ och beskär pappret efteråt, kommer du aldrig att få det bättre än så.

/Mikael

Troberg

Sinister eater

Om du inte skaffar dig en skrivare som klarar A4+ och beskär pappret efteråt, kommer du aldrig att få det bättre än så.
Eller en skrivare som skriver ända ut i kanten (det finns, men de är få). Ett alternativ som borde funka är att välja Acrobat Destiller som skrivare, då borde du kunna förhandsgranska hela ytan (även om jag inte testat än).

Robert Jonsson

Tackar för alla svar

Jag har nu suttit och trixat efter alla tips som jag fått i den här tråden. Det är inte mycket som går att göra åt tekniska begränsningar. Lyckligtvis så följer inte skrivarens begränsningar med då man PDF-konverterar det, vilket löser mina orosmoment. Till på köpet blev det inte så hemskt med den vita randen runt dokumentet heller. :gremtongue:

Så jag tänkte passa på att tacka samtliga i tråden som gett mig råd och tips! :gremsmile: