Nekromanti Word --> PDF

Pale Imp

Swordsman
Jag ämnar deltaga i Trobergs dogmautmaning i år. Jag har däremot lite problem med just pdf:andet. Själva konverterandet som sådant är inget problem, men hur läser akrobat-skrivaren av formatmallar, listor etc. i microsoft word ? (blir det som word dokumentet exakt ser ut?)

Några tips om hur man kan förbättra själva layouten från word (eller annan textfil) till pdf-fil ?

Krille

Super Moderator
"Själva konverterandet som sådant är inget problem, men hur läser akrobat-skrivaren av formatmallar, listor etc. i microsoft word ? (blir det som word dokumentet exakt ser ut?)"

Acrobat gör PDFer som ser exakt ut som Words utskrifter - det vill säga inte alls nödvändigtvis så som det ser ut på skärmen.

"Några tips om hur man kan förbättra själva layouten från word (eller annan textfil) till pdf-fil ?"

Med lämpligt sättningsprogram, som till exempel InDesign, PageMaker eller Quaerk XPress.

Pale Imp

Swordsman
Med lämpligt sättningsprogram, som till exempel InDesign, PageMaker eller Quaerk XPress

Är någon av dessa freeware ? och isåfall var kan man få tag på dem enklast ?

//tack för hjälpen

Illern

koppariller
Re: Är du så lycklig att...

...du sitter med en linuxdator så är Scribus ett gratis lay-outprogram som skall ha bra typsnittshantering, PDF-kompabilitet med mera.

Har du en Macintosh med Mac OS X så kan du via skrivardrivrutinerna göra en PDF utan några extraprogram om du tål att slåss med t.ex. Word eller nöjer dig med en annan ordbehandlare av enklare eller emr gratis slag, texthanteraren, Open Office (som finns till Mac, Windows och Linux).

Tyvärr säger statistiken att du har en windowsmaskin... :gremfrown:

Pale Imp

Swordsman

Statestiken ljuger inte :gremtongue:.

Men i mitt försvar vill jag konstatera att jag inte tycker om windows.. jag bara har det för att jag är lat.

Grog

Swordsman

skriver allt själv i olika tex. kör jag linux använder jag latex och till windows miktex. det är gratis och gott! du kan tjonga ut det i pdf- eller ps- format direct om sâ önskas. har dock inte brytt mig om att gâ in i en piffauppfrenzy som mânga rollspel verkar tycka man ska ha. men det gâr säkert det med.

Haplo

Veteran

För Windows finns t.ex. Pdf995 (gratis), som går att använda för enklare saker. Man installerar en virtuell pdf-skrivare, som man sen print:ar till från vilket program som helst.