Nekromanti Wordpress + egen sida + teman Osv.

solvebring

Superhero
Ja, snart börjat det bli dags för att lägga solvebring.se på ett webhotell. Just nu ligger domänen hos Binero och jag hostar skiten direkt på Wordpress. Inte ett vinnande koncept direkt. Simpelt och bra ja, men jag vill kunna styra sidan lite bättre. Det är bara ett problem, jag kan inte sånt... Inte från scratch iaf.

Jag har tänkt att lägga sidan på One.com. Ja, jag vet att One.com + Wordpress kan tendera att vara lite buggigt ibland men det får jag ta. Det är det alternativ jag känner att jag har råd med. Så på den fronten finns inga vidare diskussioner om det nu inte skulle finnas ett bättre och billigare webhotell, vilket jag betvivlar för jag har i alla fall inte funnit något.

Men det är hur som haver inte webhotell som är mitt problem. Det är det här med att själv, mer eller mindre, ta hand om sidan efter att jag lagt den på hotell. Att installera Wordpress hos One osv lär inte bli några problem. Har kollat hur man gör och det verkar ju relativt enkelt.

Fast teman och det. Jag skulle ju vilja ha ett eget tema, så att jag kan få sidan att se ut som jag vill - med egen färgsättning, logos osv. Jag har kollat runt lite och man kan ju köpa teman, ladda ned och installera mot sitt hotell. Fast det är just det att få tag i teman som man gillar, som man enkelt kan göra ändringar i - helst via Wordpress adminpanel - och som jag då själv kan bestämma typsnitt, logotyp osv för. Det är ju inte alla themes som till exempel har så att man kan lägga in logo utan att själv koda lite först osv.

Kort sagt, vad har ni för designtips och enkla lösningar a la Wordpress till en noob? Jag missstänker att det finns bra teman man kan plocka hem och enkelt sätta egen prägel på... Eller?

Nu är förövrigt inte flytten av domänen, sidan osv aktuellt riktigt än, men jag vill vara lite förberedd så att sidan slipper bli inaktiv under en längre tid.

solvebring

Superhero
Ingen webdesign kunnig, helst med just erfarenhet av Wordpress, som kan säga någonting matnyttigt till en amatör som tänkt börja köra sin blogg "manuellt"?

Dilandau

Myrmidon
Börja smått. Välj ett tema som du tycker ser fint ut, och anpassa det sedan pö om pö. Allt behöver inte vara klart från dag 1. Många teman gör det lätt att lägga in sin egen logotyp, eller göra andra enklare ändringar, nu för tiden, så det behöver du nog inte oroa dig för.

Ett bra tips är att söka över "theme frameworks", en sorts teman som är gjorda för att modifieras och mixtras med. Sandbox är ett vanligt sådant, liksom Thematic, men det finns många fler.

solvebring

Superhero
Magnus Edlund said:
Börja smått. Välj ett tema som du tycker ser fint ut, och anpassa det sedan pö om pö. Allt behöver inte vara klart från dag 1. Många teman gör det lätt att lägga in sin egen logotyp, eller göra andra enklare ändringar, nu för tiden, så det behöver du nog inte oroa dig för.

Ett bra tips är att söka över "theme frameworks", en sorts teman som är gjorda för att modifieras och mixtras med. Sandbox är ett vanligt sådant, liksom Thematic, men det finns många fler.
Suveränt. Det är precis sådana tips jag behöver ha i bakfickan. Tackar och bockar!