Krille
Super Moderator
Jag körde en liten dungeon skirmish igår med den bit CaveWorks som jag hade byggt ihop. Jag menar, har man Dungeons&Dragons Miniatures så måste man för sjutton ha en dungeon. Bifogade bild visar vår dungeon i sin helhet.
Spelarna fick pussla ihop 75-100 poäng hjältar (LG och CG) och ställa upp dem i rummet längst bort. På en dold karta (den kan faktiskt ses i övre högra hörnet på bilden, vid bortre sidan av dungeonen) hade jag sedan tidigare ploppat ut två stycken grupper med kräk. Precis vid första kröken så fanns en Timber Wolf, en Taer och två Fiendish Dire Weasels, totalt 29 poäng. I det mittersta stora rummet så fanns en Dekanter Goblin, en Mountain Orc, en Orc Sergeant och en Orc Wolf Shaman, totalt 91 poäng, så i sin helhet så fick de möta 120 poäng ondingar.
Rummet hitåt hade en djup ravin. Den hade en specialregel: antingen så fick man slå en DC 10 + antal rutor som man måste hoppa för att få fast mark under fötterna igen (misslyckades man så ramlade man ner och dog), eller så kunde en flygande varelse lyfta över en annan varelse av lika level eller lägre med en fjärdedels speed.
En specialregel till fanns: figurer kräver hela rutor. Får inte figuren plats på rutorna så kan den inte stå där. Däremot är det inte säkert att rutan blockar line of sight.
Dungeonen plockades fram bit för bit. Det av dungeonen som figurerna inte såg eller hade sett visades inte för spelarna.
Spelarna plockade ut två Halfling Sneaks, en Caravan Guard, en Xorn, en Cleric of St Cuthbert och en Justice Archon, jämt 100 poäng. De gjorde slarvsylta av de stackars bestarna runt om hörnet, och mosade orchbunten i nästa rum. Flawless victory, helt enkelt - speciellt xornen var hejdlöst ohejdbar.
Det andra gänget tog också Cleric of St Cuthbert, eftersom det var den enda commandern som fanns. Sedan hade de en Catfolk Wilder. Utöver det så körde de en zergling-taktik: så mycket småskräp som möjligt i form av två Celestial Blackbears, en Xeph warrior, en Man at arms, en Ibixian, en Elf Warrior och en Wild Elf Raider. Totalt var den här bunten värd 99 poäng. Det var segare för dem att göra sig av med de första småmonstren. Småmonstren blev inte spontandödade som i första matchen, utan mest routade. Ett par av dem kunde dessutom rallyas senare i matchen och kom tillbaka.
Sen gick det sämre. Clericen fick springa som en skottspole för att hålla sin lilla hord in command och rusa tillbaka för att rallya de som flydde raka vägen mot utgången, men till slut var det totalt hopplöst. Han var den sista som föll för orcherna och slutade sina dagar som grillspett. Orcherna tyckte inte om honom - den gamle gubben var allt för seg.
---
Summan av kardemumman är att CaveWorks kräver lite pill för att sömlöst passa in i DDM. Eftersom det inte finns någon officiell terrängmarkering på CaveWorks så får man hitta på specialregler (som med klyftan) eller helt enkelt rita dit det själv.
Det sagt så funkade CaveWorks jävligt bra som DDM-terräng i största allmänhet - line of sight var en dröm att hantera, till exempel, och alla spelare var överens om att det var faen så mycket mer stämning i dungarna än med tiles på rutnätet. Jag kan tänka mig att det blir uselt i turneringsspel, men det är inte därför som jag spelar.
Nästa vecka så blir det mer dunge.
Spelarna fick pussla ihop 75-100 poäng hjältar (LG och CG) och ställa upp dem i rummet längst bort. På en dold karta (den kan faktiskt ses i övre högra hörnet på bilden, vid bortre sidan av dungeonen) hade jag sedan tidigare ploppat ut två stycken grupper med kräk. Precis vid första kröken så fanns en Timber Wolf, en Taer och två Fiendish Dire Weasels, totalt 29 poäng. I det mittersta stora rummet så fanns en Dekanter Goblin, en Mountain Orc, en Orc Sergeant och en Orc Wolf Shaman, totalt 91 poäng, så i sin helhet så fick de möta 120 poäng ondingar.
Rummet hitåt hade en djup ravin. Den hade en specialregel: antingen så fick man slå en DC 10 + antal rutor som man måste hoppa för att få fast mark under fötterna igen (misslyckades man så ramlade man ner och dog), eller så kunde en flygande varelse lyfta över en annan varelse av lika level eller lägre med en fjärdedels speed.
En specialregel till fanns: figurer kräver hela rutor. Får inte figuren plats på rutorna så kan den inte stå där. Däremot är det inte säkert att rutan blockar line of sight.
Dungeonen plockades fram bit för bit. Det av dungeonen som figurerna inte såg eller hade sett visades inte för spelarna.
Spelarna plockade ut två Halfling Sneaks, en Caravan Guard, en Xorn, en Cleric of St Cuthbert och en Justice Archon, jämt 100 poäng. De gjorde slarvsylta av de stackars bestarna runt om hörnet, och mosade orchbunten i nästa rum. Flawless victory, helt enkelt - speciellt xornen var hejdlöst ohejdbar.
Det andra gänget tog också Cleric of St Cuthbert, eftersom det var den enda commandern som fanns. Sedan hade de en Catfolk Wilder. Utöver det så körde de en zergling-taktik: så mycket småskräp som möjligt i form av två Celestial Blackbears, en Xeph warrior, en Man at arms, en Ibixian, en Elf Warrior och en Wild Elf Raider. Totalt var den här bunten värd 99 poäng. Det var segare för dem att göra sig av med de första småmonstren. Småmonstren blev inte spontandödade som i första matchen, utan mest routade. Ett par av dem kunde dessutom rallyas senare i matchen och kom tillbaka.
Sen gick det sämre. Clericen fick springa som en skottspole för att hålla sin lilla hord in command och rusa tillbaka för att rallya de som flydde raka vägen mot utgången, men till slut var det totalt hopplöst. Han var den sista som föll för orcherna och slutade sina dagar som grillspett. Orcherna tyckte inte om honom - den gamle gubben var allt för seg.
---
Summan av kardemumman är att CaveWorks kräver lite pill för att sömlöst passa in i DDM. Eftersom det inte finns någon officiell terrängmarkering på CaveWorks så får man hitta på specialregler (som med klyftan) eller helt enkelt rita dit det själv.
Det sagt så funkade CaveWorks jävligt bra som DDM-terräng i största allmänhet - line of sight var en dröm att hantera, till exempel, och alla spelare var överens om att det var faen så mycket mer stämning i dungarna än med tiles på rutnätet. Jag kan tänka mig att det blir uselt i turneringsspel, men det är inte därför som jag spelar.
Nästa vecka så blir det mer dunge.