Nekromanti World of darkness frågesport!

God45

#PrayersForBahakan
Så här går det till: Jag ställer en trivia fråga relaterad till gammla world of darkness och den som svarar rätt på den ställer nästa fråga och så vidare. Är ni 100% säkra kan ni ställa er fråga direkt men om ni inte är det vänta tills ni fått bekräftat att ni har rätt.

Frågorna får gälla alla de gammla world of darkness spelen. Vampire, Mage, Werewolf, Wraith, Changeling, Hunter, Mummy, Demon, Orphius och så vidare. Även mer obskyra saker så som Kindred of the east är tillåtna.

Fråga: Vad är Kaymakli och vad har platsen med klan Cappadocian att göra?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Var det inte platsen där alla Cappadocian stängdes in (aka. blev levande begravda)? (Och sen ledde vidare ut Harbinger-röran?)

God45

#PrayersForBahakan
Robert Jonsson said:
Var det inte platsen där alla Cappadocian stängdes in (aka. blev levande begravda)? (Och sen ledde vidare ut Harbinger-röran?)
Absolut! :gremsmile: Du får ställa nästa fråga :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Robert Jonsson said:
Vilka var Aralu och var fanns de någonstans?
Det är de där tre eller fyra sakerna som ligger och sover i the true black hands flygande stad i dödsriket va? Jag minns inte vad staden heter eller vad de var för något men jag minns namnet. Jag tror att de försvan när sjätte malströmen förstörde dödsriket (spirit nukes for the win!) men jag är inte säker på det...

Så jag klarar inte av frågan men någon annan kanske blir hjälpt på traven av mitt babblande :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Jag har en fråga. Och skit i o svara på den om ni tycker att jag fuskar.

Hur skulle en rankad lista fallande för alla WoD-monster, spelbara som icke spelbara där 1 var bäst/starkast se ut?

Robert Jonsson

God45 said:
Det är de där tre eller fyra sakerna som ligger och sover i the true black hands flygande stad i dödsriket va? Jag minns inte vad staden heter eller vad de var för något men jag minns namnet. Jag tror att de försvan när sjätte malströmen förstörde dödsriket (spirit nukes for the win!) men jag är inte säker på det...

Så jag klarar inte av frågan men någon annan kanske blir hjälpt på traven av mitt babblande :gremsmile:
Alltså, var den här så svår att ingen kunde den? Eller är alla ute och spelar rollspel istället? :gremooo:

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Jag har en fråga. Och skit i o svara på den om ni tycker att jag fuskar.

Hur skulle en rankad lista fallande för alla WoD-monster, spelbara som icke spelbara där 1 var bäst/starkast se ut?

Jag har läst nästan allt från gamla wod men även med den bakgrunden är det omöjligt att ge en exakt lista. Men här är en lista över de allra mäktigaste varelserna i Wod, det är mycket möjligt att man kan byta plats på ett par av dem men alla de här bör vara på listan över de mäktigaste.

1. Gud

2. Grandmother

3. Triaten från Werewolf.

4. Cain.

5. Lucifer.

6. Antedeluvians (2 gen är inte starkare än 3gen eftersom försvagningen via Cains förbannelse börjar med 4generationen så om några 2gen finns kvar är de på samma kraftnivå som antedeluvians. Oh, och Giovanni och Tremere är svagare än resten, rejält svagare)

7. Änglar (här finns allt från Gaia till the messengers inräknade, dessa varierar vilt i kraftnivå dock)

8. Neverborn

9. Earthbound

10. Archmages

11. Onceborn

12. kuei-jin bodhisattva (Men de är dumma Mary sues av "Katanas är bättre än västerländska svärd" och "allt från Asien är bättre" eran och bör vara svagare än deras löjligt brutna system säger att de bör vara)

13. Edge 5 Hunters (Under 5 minuter innan deras kraft bränner dem till döds från insidan men ändå)

14. 4gen vampyrer.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror att folk förträngt Allt från Dirty secrets of the black hand :gremwink: Kan ingen den snart så ge oss svaret och ställ en ny fråga :gremsmile:

Robert Jonsson

Håller mer eller mindre med om listan, men jag skulle peta in Talons of the Wyrm ovanför Cain.

Robert Jonsson

God45 said:
Jag tror att folk förträngt Allt från Dirty secrets of the black hand :gremwink: Kan ingen den snart så ge oss svaret och ställ en ny fråga :gremsmile:
Jag ÄLSKADE Dirty Secrets. :gremsmile:

Har ingen svarat rätt till imorgon kväll får du ställa en fråga (du är på rätt spår).

God45

#PrayersForBahakan
Robert Jonsson said:
Håller mer eller mindre med om listan, men jag skulle peta in Talons of the Wyrm ovanför Cain.
Jag glömde talons of the wyrm, visste jag hade missat något från Werewolf. Jag vet inte om jag hade lagt dem riktigt så högt på listan men antingen precis över eller under Lucifer. De bör spöa en Antedeluvian i en fight i alla fall. :gremsmile:

Jag ÄLSKADE Dirty Secrets.
Jag kan inte tycka illa om Dirty secrets, det är en fantastisk bok. Men den är samtidigt så hel galen att jag inte kan använda något från den. Utom aliens som infekterat Tzimiche, det är awsome och canon i alla mina spel :gremlaugh:

Har ingen svarat rätt till imorgon kväll får du ställa en fråga (du är på rätt spår).
Jag vet att de ligger i sina gravar och kanske styr The Black Hand och att de har en mumie och några abominations som vaktar dem... (galet op mumie) men jag mins inte vad de är...

Ska jag gissa gissar jag på Vampyr methusalets eller super mumier men jag minns inte... Säger de vad de är i Dirty secrets eller kommer det i en senare bok?

God45

#PrayersForBahakan
Spelbara karaktärer är listade så här:

1. Mage.

2. Demon

3. Kindred of the east (men återigen, de bör inte vara så här högt)

4. Mummy

5. Werewolf

6. Vampire

7. Imbued hunter (Från Hunter: the reckoning)

8. Sorcerer

9. Task force Zero/De där chi karaktärerna från samma bok.

10. Changeling

11. Andra hunters (Society of leopold, Project: Twilight)

12. Halv-vampyrer av olika typer (Ja de bör vara spridda över lista. Men ingen kommer spela en. Erkän, inte ens när du körde en Pander körde du thin-blooded! Din powergamer!)

13. Orpheus agents

14. Wraith (allas bitch)

Anarchclown

Swashbuckler
Robert Jonsson said:
Ska jag ge svaret här eller i PM? Jag vet vilka de påstås vara. Men eftersom svaret är höljt i skuggor och endast Del'Roh kanske vet så är frågan lite fuzzy. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown said:
Robert Jonsson said:
Ska jag ge svaret här eller i PM? Jag vet vilka de påstås vara. Men eftersom svaret är höljt i skuggor och endast Del'Roh kanske vet så är frågan lite fuzzy. :gremsmile:
Du svarar här i tråden :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Ok. Ryktena säger att Aralu är Antediluvians som Tal Mae Rah jobbar för. Deras namn och vilka klaner de jobbar för är okänt. De vilar i Enoch, eller i alla fall minnet av Enoch i the lower umbra.

Ja, dirty secrets of the black hand var galet over the top. Så klart var lösningen att idioterna gick ännu mer over the top och sprängde atombomber och skit. Så jävla dumt var det.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Bodhisattvor

KotEs system är mycket riktigt brutet, liksom gamla WoD-regelsystemet i stort, men ska man vara petig är arhats en level högre än bodhisattvas; arhats är antediluvian-motsvarigheten, bodhisattvas är bara methuselor. Men det är oklart hur sällsynta arhats är, en enda finns beskriven, ingen annan har någonsin nämnts vid namn.

Vidare kan man fråga sig hur höga färdighets- och disciplinnivåer bodhisattvorna generellt har, då en modul (Blood & Silk) uttryckligen säger att de äldsta kuei-jin som var i livet -på medeltiden- härstammade från Vår och höst-perioden. Detta innebär rent konkret: det finns inga kuei-jin som är äldre än ~2500 år. Om man följer slp-genererings-riktlinjerna i Children of the Night (vilket man imo bör göra) finns det alltså få, om några, bodhisattvor som i antal duttar öht kan mäta sig med über-bodhisattvorna i The Masquerade, som i somliga fall (Japheth, Vasilisa, Baba Yaga, etc) är mer än 8000 år gamla. Därtill kan Kuei-jin-bodhisattvor aldrig ha mer än totalt 18 blodpoäng, förvisso kan de gå ned på negativa ett antal duttar, men de kommer aldrig ha i närheten av samma helningskapacitet (50 blodpoäng) som en fulltankad gen 4-metuselah. IIRC är deras Fortitude-motsvarighet också matematiskt sämre än kainiternas. Det enda de har att tävla med är således att deras discipliner är extremt kainit-mördande, och viss mån berör områden (tex shadowlands/mirrorlands eller vad det heter) som kainiterna har väldigt begränsade möjligheter att påverka. Kuei-jin har heller alls inte samma slags sinnespåverkande discipliner som kainiterna, och det finns inga kuei-jin som kan ligga gömda i något källarhål nånstans och utöva subtil psykisk påverkan på hela mänskliga samhällen, vilket är ganska standard vad gäller methuselor och i en mindre direkt konfrontation hade gett de senare en klar edge. Det här är dock förstås också symptomatiskt för hur KotEs regelsystem suger, även om tanken var god; disciplin-progressionen är keff och funkar i en helt annan (och mycket tråkigare) logik än i V:tM. I Masquerade gör högre disciplinnivåer dig i regel kapabel att göra -mer- med din disciplin, till obscena nivåer på höga duttar ('jag dödar en snubbe så dör alla som härstammar från honom', 'jag suddar ut mig själv ur alla levande varelsers minne'). KotEs disciplin-progression följer snarare mönstret 'nu kan jag göra exakt samma nischade grej fast ännu mäktigare', vilket är avsevärt mycket fattigare rent narrativt, även om det säkert var tänkt som en frisk fläkt från VtMs rätt uttjatade mystiska manipulatör-bodhisattvor.

Anyhow, jag tror alltså att du överskattar ganska grovt hur wankade bodhisattvorna är, och de är på inget sätt Mary Sue, de skildras på både stämningsfulla och balanserade vis i modulerna, och det finns verkligen ingen inflation på dem. Sen kan jag tänka mig att vissa stör sig på att en arhat finns beskriven och är aktiv i världen, men hon skildras på ett jättemystiskt vis och jag tycker det funkar fint.

Ymir

Liten kantbaron
Nej, en genomsnittlig rollperson-varulv gör rispudding av en Kuei-jin. Kuei-jin blir först tokoptade när de har dharma 6 eller högre och kan använda Internalize, Kiai, Ghost-Flame Shintai och Black Wind på nivå 6+. Innan dharma 6 är Kuei-jin bara bra på att döda kainiter, och inte jävla bra på det.

Ymir

Liten kantbaron
'The Great Beast' som åkallas med Daimoinon 9 borde vara ganska wankad, iochmed att det sägs utgöra slutet på jorden om den disciplinkraften framgångsrikt genomförs.

Also, finns det inte en slags Cthulhu-monster i rymden i Mage - The Sorcerer's Crusade?

Yamakungarna i KotE torde vara rätt jättemäktiga också, men det framgår att deras kraft är koncentrerad till deras egna världar, så de vore nog väldigt nerfade om de vandrade runt på jorden.

Also, Lameth. Methuselah/True Mage-Mary Sue i Golconda, 10000+ år gammal, förmodligen ganska optad.

God45

#PrayersForBahakan
'The Great Beast' som åkallas med Daimoinon 9 borde vara ganska wankad, iochmed att det sägs utgöra slutet på jorden om den disciplinkraften framgångsrikt genomförs.
Jag har alltid bara antagit att det är en Earthbound från Demon och då borde den frisläppt vara mäktig som en ängel ungefär.

Also, finns det inte en slags Cthulhu-monster i rymden i Mage - The Sorcerer's Crusade?
De finns i moderna mage också, det är de som The Void enginera håller borta från verkligheten eftersom de kommer från utsidan av verkligheten. Men grejen med dem är att de är Malfeans och annat skraffs och de allra mäktigaste antyds vara Neverborn.

Yamakungarna i KotE torde vara rätt jättemäktiga också, men det framgår att deras kraft är koncentrerad till deras egna världar, så de vore nog väldigt nerfade om de vandrade runt på jorden.
Grejen med Yamakungarna är att de inte är en sorts varelse utan flera varelser som har gemensamt att de styr de 10.000 helvetena eller vad deras dimension nu heter igen. Vissa av dem är väldigt mäktiga andar, några av dem är brukade vara människor och den mäktigaste av dem är antagligen Saulot, eller inte.

Also, Lameth. Methuselah/True Mage-Mary Sue i Golconda, 10000+ år gammal, förmodligen ganska optad.
Han är inte med av samma anledning som Sam Height inte är med. De är absolut bullshit Mary sue trams.

Dessutom är Lameth trots att han har true magic, är 4gen och mer blood sorcery än någon annan i världen fortfarande inte en match för en Antedeluvian. Plus, de antyder att ett gäng vanliga vampyrer fuckar upp honom Inherit the Earth hunter fiction boken.