Jag har alltid bara antagit att det är en Earthbound från Demon och då borde den frisläppt vara mäktig som en ängel ungefär.
Som disciplinen är formulerad antyder den snarare så som jag tolkar den att The Great Beast i sig är mäktig nog att orsaka jordens undergång. Givet att disciplinkraften kräver att methuselan offrar sitt liv vore det rätt jävla antiklimaktiskt om det 'bara' var en Earthbound som åkallas. Also, det finns antagligen bara en snubbe i hela WoD som har disciplindutten ifråga...
Grejen med Yamakungarna är att de inte är en sorts varelse utan flera varelser som har gemensamt att de styr de 10.000 helvetena eller vad deras dimension nu heter igen. Vissa av dem är väldigt mäktiga andar, några av dem är brukade vara människor och den mäktigaste av dem är antagligen Saulot, eller inte.
Jovisst, men en av dem är ju tex Enma, dvs en fucking dödsgud. Förmodligen rätt badass.
Dessutom är Lameth trots att han har true magic, är 4gen och mer blood sorcery än någon annan i världen fortfarande inte en match för en Antedeluvian.
Borde inte True Magic kunna spöa en antediluvian ganska hårt? Kan man inte typ Köra Sphere of Time, åka tillbaka i tiden till bronsåldern och gibba antediluvianen när den är en neonat? Eller åkalla en minisol som förföljer den vart den än går? För mig har det alltid kännts som att Mage som spel är orders of magnitude mer episkt än Vampajjer, och att True Magic borde kunna spöa alla vampyrer as written utan större problem. Men jag har aldrig faktiskt spelat Mage, annat än gång i en husreglad crossover, så jag vet inte säkert.