Nekromanti World of darkness frågesport!

Ymir

Liten kantbaron
Jag har alltid bara antagit att det är en Earthbound från Demon och då borde den frisläppt vara mäktig som en ängel ungefär.
Som disciplinen är formulerad antyder den snarare så som jag tolkar den att The Great Beast i sig är mäktig nog att orsaka jordens undergång. Givet att disciplinkraften kräver att methuselan offrar sitt liv vore det rätt jävla antiklimaktiskt om det 'bara' var en Earthbound som åkallas. Also, det finns antagligen bara en snubbe i hela WoD som har disciplindutten ifråga...

Grejen med Yamakungarna är att de inte är en sorts varelse utan flera varelser som har gemensamt att de styr de 10.000 helvetena eller vad deras dimension nu heter igen. Vissa av dem är väldigt mäktiga andar, några av dem är brukade vara människor och den mäktigaste av dem är antagligen Saulot, eller inte.
Jovisst, men en av dem är ju tex Enma, dvs en fucking dödsgud. Förmodligen rätt badass.

Dessutom är Lameth trots att han har true magic, är 4gen och mer blood sorcery än någon annan i världen fortfarande inte en match för en Antedeluvian.
Borde inte True Magic kunna spöa en antediluvian ganska hårt? Kan man inte typ Köra Sphere of Time, åka tillbaka i tiden till bronsåldern och gibba antediluvianen när den är en neonat? Eller åkalla en minisol som förföljer den vart den än går? För mig har det alltid kännts som att Mage som spel är orders of magnitude mer episkt än Vampajjer, och att True Magic borde kunna spöa alla vampyrer as written utan större problem. Men jag har aldrig faktiskt spelat Mage, annat än gång i en husreglad crossover, så jag vet inte säkert.

God45

#PrayersForBahakan
Borde inte True Magic kunna spöa en antediluvian ganska hårt? Kan man inte typ Köra Sphere of Time, åka tillbaka i tiden till bronsåldern och gibba antediluvianen när den är en neonat? Eller åkalla en minisol som förföljer den vart den än går? För mig har det alltid kännts som att Mage som spel är orders of magnitude mer episkt än Vampajjer, och att True Magic borde kunna spöa alla vampyrer as written utan större problem. Men jag har aldrig faktiskt spelat Mage, annat än gång i en husreglad crossover, så jag vet inte säkert.
Det korta svaret är att medan True Magic är mäktigt nog att göra Mages de lätt mäktigaste av de spelbara karaktärerna så är det inte antedeluvian mäktigt. För det mesta, hela the Technocracy klarar av att fucka up en ante. En enda.

Men du kommer inte kunna åka tillbaks i tiden eller trolla fram mini solar utan att explodera av paradoxen. Nu vet jag att någon kommer hoppa in med en bruten build som låter dem göra det men det är bullshit och de vet.

Så kort, true magic är the shit, men inte så mycket the shit, Och vill du kunna använda det fullt ut behöver du vara en technocrat med back-up av andra technocrater.

.113

Swashbuckler
Alltså, en mage är ju så klart mäktigast på det sättet att regelmässigt kan du göra vad som helst. Beskrivningen på level 5 säger t.ex. att du kan flytta berg.

Med andra ord, en mage kan förstöra jorden på en rond. Men om man nu bortser från själva förstörelsen av jorden så skulle magikern dö ändå av att den brutit mot verkligheten så mycket.

det blir lite på samma nivå som att en självmordsbombare kan räknas som mäktigare än en 13th generation vampyr bara för att den kan spränga flera vampyrer och människor på samma gång.

Det är liksom inte mäktigt på samma sätt. Så jag tänker iaf att det är därför mages inte räknas in. Men ja i teorin så kan mages göra sånt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Anarchclown said:
Ok. Ryktena säger att Aralu är Antediluvians som Tal Mae Rah jobbar för. Deras namn och vilka klaner de jobbar för är okänt. De vilar i Enoch, eller i alla fall minnet av Enoch i the lower umbra.

Ja, dirty secrets of the black hand var galet over the top. Så klart var lösningen att idioterna gick ännu mer over the top och sprängde atombomber och skit. Så jävla dumt var det.
Helt rätt svar! Din tur att ställa en fråga.

Recca

Femme Fatale
Anarchclown said:
Varför jagar setiterna Enkidu?
Han har ätit upp typ Apep eller något, visst är det så?

Enkidu tar ju mytologiska väsen och stoppar in i sin mage och det ryktas väl att han slukat nån totem-varelse som Setiterna har, typ en ormgud eller nåt shit. Jag gissar på att de tror det är typ Apep. Men annars skulle det kunna vara så att Enkidu har en torporad methuselah i magen, t.ex. Antedeluvian låter lite för mäktigt att ha i magen. Jag gissar ju bara nu utefter vad jag vet om Enkidu, vore coolt att ha rätt eller ens va inne på rätt spår. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown said:
Varför jagar setiterna Enkidu?
Den här kan jag! Enkidu är en 4gen gangrel som nu delat upp sig i ett enorm monster som heter Noah och en annan form. Noah heter Noah eftersom han är Noahs ark, hans grej är att han räddar utrotningshotade djur genom att göra dem till ghuls. Ett av djuren han har räddat är Seth djuret från egyptisk mytologi och settiterna vill ha tag i det eftersom de dyrkar Set och de tror Set djuret har något att göra med Set. Så de försöker fucka upp Enkidu.

Och detta vet jag eftersom jag läste upp på The Red list inför en one-shot jag körde för ett tag sedan innan jag bestämde mig för att använda Hunters som skurkarna istället :gremsmile:

Jag är 98% säker på att jag har rätt så jag ställer nästa fråga direkt :gremsmile: Har jag fel så skäll på mig och så drar jag tillbaks frågan.

Fråga: Vad är tecknet som Lucifer ser på en bensinmack som får honom att inse att världens undergång har startat?

EDIT: Recca han före. Jag måste bli snabbare :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Ja. Fast nej. Den heter faktiskt något annat. Det är inte heller Apep. Ledtråd, det finns en Path döpt efter den.

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown said:
Ja. Fast nej. Den heter faktiskt något annat. Det är inte heller Apep. Ledtråd, det finns en Path döpt efter den.
Är det Typhon den heter då?

Anarchclown

Swashbuckler
Ja. Den heter Typhon. Och nej. Den var inte så bra med flit. För att vara mer exakt har jag för mig att den heter "The Typhonian Beast" som han har absorberat på något sätt.

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown said:
Ja. Den heter Typhon. Och nej. Den var inte så bra med flit. För att vara mer exakt har jag för mig att den heter "The Typhonian Beast" som han har absorberat på något sätt.
Ok, då kör jag nästa fråga.

Fråga: Vad är tecknet som Lucifer ser på en bensinmack som får honom att inse att världens undergång har startat?

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
Anarchclown said:
Ok, då kör jag nästa fråga.

Nu skojjar ni va? Det här är inte på riktigt en fråga man kan svara på genom att läsa officiellt material till vampire?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
弾幕 said:
Nu skojjar ni va? Det här är inte på riktigt en fråga man kan svara på genom att läsa officiellt material till vampire?
Tur att det INTE heter Vampire-frågesport då. :gremwink:

chrull

Stockholm Kartell
Robert Jonsson said:
弾幕 said:
Nu skojjar ni va? Det här är inte på riktigt en fråga man kan svara på genom att läsa officiellt material till WoD?
fixat. Är det på riktigt? Lucifer själv står på en bensinmack och får syn på något och han ba "Shit, nu är undergången snart här!"

God45

#PrayersForBahakan
弾幕 said:
Robert Jonsson said:
弾幕 said:
Nu skojjar ni va? Det här är inte på riktigt en fråga man kan svara på genom att läsa officiellt material till WoD?
fixat. Är det på riktigt? Lucifer själv står på en bensinmack och får syn på något och han ba "Shit, nu är undergången snart här!"
Det här är absolut en riktigt grej och det är den allra första grejen i Time of Judgement bokens intro fiction. Lucifer står på en bensinmack ser över på tidningsstället och när han ser att Penthouse har en snyggare tjej på framsidan än Playboy inser han att världens undergång har börjat. Jag bara älskar den biten :gremlaugh:

Efter som ingen kunde svaret kommer här en ny fråga:

Vem kom på sättet som de första medlemmarna av clan Tremere använde för att bli vampyrer?

chrull

Stockholm Kartell
Anarchclown said:
Demon: The Fallen. Har inte läst mer än delar av grundboken. Inte direkt min kopp te.
Men nu vill jag ju veta svaret!

Jag gissar på "Varmkorv 10kr"!

chrull

Stockholm Kartell
God45 said:
弾幕 said:
Robert Jonsson said:
弾幕 said:
Det här är absolut en riktigt grej och det är den allra första grejen i Time of Judgement bokens intro fiction. Lucifer står på en bensinmack ser över på tidningsstället och när han ser att Penthouse har en snyggare tjej på framsidan än Playboy inser han att världens undergång har börjat. Jag bara älskar den biten :gremlaugh:
DET HÄR VAR DUMMARE ÄN MITT VARMKORVSFÖRSLAG!

Anarchclown

Swashbuckler
Det var lätt. Det var Goratrix som gjorde.

*Anarch är betydligt bättre på Vampire än resten av WoD.*