Nekromanti World of Darkness: Sverige

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Har ni spelat classic eller current World of Darkness spel som utspelas i Sverige?

Själv spelade jag under ett flertal år vampire-lajv som utspelades här, men ofta var städerna och deras uppbyggnad väldigt likt hur domänerna beskrevs i USA och det förekom många karaktär som hade utländska namn snarare än svenska i lajvsverige. En annan fråga till er är hur ni särskilt gjort spelet präglat av att det utspelas i Sverige?

Jag ser stor potential för Vampire-spel i Sverige, bland annat med dess beskrivning av Sabbat-reträtten till Skandinavien under 1600-talet och dess beskrivning av en sorts samlevnad mellan Camarillamedlemmar och mer konservativa Sabbat-äldre som finns kvar i området. Väldigt annorlunda från den Nya Världen, den primära krigsskådeplatsen mellan sekterna.

Changeling the Lost ser jag en särskilt stor plats för i Sverige med dess stora mörka skogar och bekanta sägner för många av oss :gremsmile: Jag hade planer på att spelleda en liten minikampanj i Stockholm med en Goblin Market vid Hötorget eller Gärdet och massa annat skoj, men det ligger lite på is nu.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Har vid två tillfällen spelat två stora Changling the Lost kampanjer som utspelt sig på ett blåsligt och avfolkat Öland som blivit väldigt lyckade och spännande (var med samma SL båda gångerna).

Vår spelledare hade gjort om bakgrundsvärlden väldigt mycket så att den byggde på svenska folksagor och myter. Till exempel så istället för att det fina folket följde CtL generella anglo-saxiska/keltiska syn på älvor så hade han gjort om det så att de istället var svenska sagoväsen så som exempelsvis Näcken, Kyrkogrimmen, Maran, Skogrået och Hustomten som hade rövat bort rollpersonerna.

Han försvenskade även mycket av terminologin från spelet så som jordagodset istället för freehold och och titlarna inom hovet till att motsvara svenska 1600 tals titlar så som ståhållar, hovmarskalk och ridmästare.

Själva det svenska samhället var i stort sett oförändrat men med en stor portion diskbänksrealism.
Så världen blev dystrare, gråare och mörkare utan mycket av den färgsprakande prakt som orginalspelet har.

Det hela påminnde mycket om filmen/boken Låt den rätta komma in.

Det blev riktigt riktigt bra. Och jag tror att om man ska spela changeling i Sverige så är det den inriktningen man bör ta, att göra om mycket av bakgrunden så de följer svenska sagor istället för den amerikanska Hollywood värld som CtL har.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Jag skrev med hjälp av forumet upp Lund som en stad för Mage: The ascension. Den fulla writte up:en kan du hitta här:

https://www.rollspel.nu/threads/57270Intressetråd Mage: The Techno.html


Jag har också kört Vampire i Skåne med Malmö som ett Sabbat näste. Det var mer eller mindre bara att skruva upp all skit som hänt i Malmö de senaste åren ett enda snäpp. Där är ännu mer våld på gatorna, mer racism, mer gäng och motorcykel klubbar sammtidigt som segegationen och fattigdomen är ännu värre. Spelarna var Camarilla och Followers of the Midgard Serpent som försökte underminera Sabbatens makt position.

Vi spelade bara två sessioner eftersom en av mina spelare fann det löjligt att det utspelade sig i Sverige. Det var någonting om att när jag beskrev att någonting utspelade sig vid en korvkiosk som fanns där på riktigt kunde han inte visuaisera det. Han tyckte det kändes tramsigt att blanda det han kände igen med vampyrer.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,395
Location
Örebro
För många år sen, nu talar vi över 15 år sen, spelade vi en varulvskrönika i Örebro. Visst översattes namnen på stammarna och så, men jag kan säga att det egentligen inte var någon anpassning det handlade om. Jag tog inte tillvara på möjligheterna en lokalisering gav tyvärr, eftersom jag vid det tillfället var mer intresserad av att amerikansera Sverige egentligen. Tror dock på att det kan bli intressant att spela i miljön om man verkligen fokuserar på att ta tillvara på den.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
chryckan said:
Har vid två tillfällen spelat två stora Changling the Lost kampanjer som utspelt sig på ett blåsligt och avfolkat Öland som blivit väldigt lyckade och spännande (var med samma SL båda gångerna).

Vår spelledare hade gjort om bakgrundsvärlden väldigt mycket så att den byggde på svenska folksagor och myter. Till exempel så istället för att det fina folket följde CtL generella anglo-saxiska/keltiska syn på älvor så hade han gjort om det så att de istället var svenska sagoväsen så som exempelsvis Näcken, Kyrkogrimmen, Maran, Skogrået och Hustomten som hade rövat bort rollpersonerna.

Han försvenskade även mycket av terminologin från spelet så som jordagodset istället för freehold och och titlarna inom hovet till att motsvara svenska 1600 tals titlar så som ståhållar, hovmarskalk och ridmästare.

Själva det svenska samhället var i stort sett oförändrat men med en stor portion diskbänksrealism.
Så världen blev dystrare, gråare och mörkare utan mycket av den färgsprakande prakt som orginalspelet har.

Det hela påminnde mycket om filmen/boken Låt den rätta komma in.

Det blev riktigt riktigt bra. Och jag tror att om man ska spela changeling i Sverige så är det den inriktningen man bör ta, att göra om mycket av bakgrunden så de följer svenska sagor istället för den amerikanska Hollywood värld som CtL har.
Det låter som ni var helt rätt ute :gremsmile: Kul.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
God45 said:
Jag skrev med hjälp av forumet upp Lund som en stad för Mage: The ascension. Den fulla writte up:en kan du hitta här:

https://www.rollspel.nu/threads/57270Intressetråd Mage: The Techno.html


Jag har också kört Vampire i Skåne med Malmö som ett Sabbat näste. Det var mer eller mindre bara att skruva upp all skit som hänt i Malmö de senaste åren ett enda snäpp. Där är ännu mer våld på gatorna, mer racism, mer gäng och motorcykel klubbar sammtidigt som segegationen och fattigdomen är ännu värre. Spelarna var Camarilla och Followers of the Midgard Serpent som försökte underminera Sabbatens makt position.

Vi spelade bara två sessioner eftersom en av mina spelare fann det löjligt att det utspelade sig i Sverige. Det var någonting om att när jag beskrev att någonting utspelade sig vid en korvkiosk som fanns där på riktigt kunde han inte visuaisera det. Han tyckte det kändes tramsigt att blanda det han kände igen med vampyrer.
Jag läste om magiker-Lund där, intressant! Synd att intresset inte var tillräckligt stort för att ni skulle komma igång med spel.

Vampire i Malmö låter intressant för mig... Jag håller inte alls med din spelare om att blir tramsigt :gremsmile: Det kan dock bli lite tramsigt när man ska försöka rationalisera att 30-40 vampyrer existerar i lilla Katrineholm (där jag växte upp och lajvade i) dock :gremsmile:
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Robert Jonsson said:
För många år sen, nu talar vi över 15 år sen, spelade vi en varulvskrönika i Örebro. Visst översattes namnen på stammarna och så, men jag kan säga att det egentligen inte var någon anpassning det handlade om. Jag tog inte tillvara på möjligheterna en lokalisering gav tyvärr, eftersom jag vid det tillfället var mer intresserad av att amerikansera Sverige egentligen. Tror dock på att det kan bli intressant att spela i miljön om man verkligen fokuserar på att ta tillvara på den.
Det blir nog lätt så att man väljer den stad man har bäst erfarenhet av :gremsmile: Vad bra att du kommit från synen att Sverige inte är tillräckligt bra utan att amerikaniseras :gremsmile:
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
308
Location
Jönköping
Klart man ska spela i Sverige! Sverige har bra potential för att spela World of Darkness, och både Vampire och Werewolf kan dra nytta av de karga norrländska vidderna, eller för den delen storstädernas opersonliga anonymitet.

Jag har spelat Hunter, i Stockholmsmiljö. Det var mycket bra, en av rollpersonerna hade kungen som ally. Varför var det bättre än en amerikansk stad? Delvis bristen på vapen, det gör spelet mer intressant. Sedan har ju känslan av att man faktiskt har traskat omkring på vissa gator en bra påverkan på förmågan att föreställa sig hur det faktiskt skulle se ut.

Jag har varit sl för en lång kampanj i werewolf, som utspelade sig i Göteborg, med inslag av bikerkultur. Det var också mycket bra, och den välbekanta känslan samt vissa översatta begrepp gjorde det hela mycket passande.

Slutligen har jag varit sl för en kampanj i Nwod, där spelarna började som vanliga människor som utredde ett mord på en vän, för att slutligen förbannas av ett uråldrigt väsen, och dö på diverse tragiska sätt. De kom senare tillbaka till liv som "Geists", och det var en bra vändning på storyn. Det utspelades i Linköping, och hade kopplingar till Kanalen som byggdes, och de ryska straffångar som byggde den samt monstret som följde med dem hela vägen till Sverige.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Jag har också försökt få till nåt i Sverige, men det blev aldrig nåt.

Det jag funderade lite på var att vi har så extremt få vargar men det ändå finns en specifik skandinavisk varulvsstam. Vad motiverade utrotningen av vargar/varulvar om inte vampyrerna (när jag hängde med var varulvar och vampyrer fiender av någon larvig anledning). Idag är det lite bråk om man ska få skjuta vargar eller ej, vad är det egentligen som står på spel?

Just grejen att konspiratoriskt titta på historien/samtiden och försöka hitta WoD-förklaringar till allt är väldigt trevligt.:)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Ond bråd död said:
Jag har också försökt få till nåt i Sverige, men det blev aldrig nåt.

Det jag funderade lite på var att vi har så extremt få vargar men det ändå finns en specifik skandinavisk varulvsstam. Vad motiverade utrotningen av vargar/varulvar om inte vampyrerna (när jag hängde med var varulvar och vampyrer fiender av någon larvig anledning). Idag är det lite bråk om man ska få skjuta vargar eller ej, vad är det egentligen som står på spel?

Just grejen att konspiratoriskt titta på historien/samtiden och försöka hitta WoD-förklaringar till allt är väldigt trevligt.:)
Min förklaring i WOD för en massa saker i Sverige är att det är Technocracy home turf vilket jag har funnit fungerar grymt bra som en förklaring. :gremlaugh:

-Vi ett av de länder i världen som snabbast började använda datorer och internet och en stor majoritet av befolkningen är dator litterär.

-Vi är super sekulära och har en större del atheister än nästan något annat land på jorden.

-Vi har väldigt bra högskolor och universitet som är öppna och gratis för de medlemarna av befolkningen med bäst betyg. Enligt Techocracyns paradigm är betyg = intelligence.

-Vi har flera olika politiska partier vilket gör oss lättare att manipulera. (Till exemepl var Ny demokrati ju bara en testkörning inför SD projektet som är en del en långsiktigt planerad attack på Islam sammordnad med techocracy celler i resten av Europa.)

-Vi har avancerad forskning innom många olika områden.

-Vi är på god väg till ett kontant löst samhälle vilket får Syndicatet att drägla.


Så den krympande vargstammen? Technocracy attack på varulvarna. Kammeror som övervakar offentliga utrymmen? För att lokalisera och spåra Ghouls och vampyrer. Gäng våld i Malmö? Syndicate plan för att skapa rädslan bland befolkningen. Fokus på genusteori på Lundsuniversitet? Plan att ta bort skillnaden mellan kvinnligt och mannlig som en attack på Verbena magiker.

Så lär dig några Technocracy handslag och gå med i det vinnande laget :gremlaugh:
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Det där är ju faktiskt en väldigt bra förklaringsmodell. :gremsmile: Lite lustigt att du räknar upp en massa bra saker som bevis på att skurkarna (jag har aldrig läst mage, men fattat det så) är etablerade här. Är technocracys fiender till alla övernaturliga och vad är deras mål egentligen?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Ond bråd död said:
Det där är ju faktiskt en väldigt bra förklaringsmodell. :gremsmile: Lite lustigt att du räknar upp en massa bra saker som bevis på att skurkarna (jag har aldrig läst mage, men fattat det så) är etablerade här. Är technocracys fiender till alla övernaturliga och vad är deras mål egentligen?
The Technocracy är roliga för att de inte egentligen är ondare än de man "ska" spela. I Mage så är ju det flesta tror på sant, så när alla trodde att världen var platt var världen platt. De som innser det här och kan manipulera världen är magiker.

Så The Technocracy sade, "Låt oss gör magi som alla kan använda och kalla det teknologi så att alls liv blir bättre". De andra magikerna gillade inte det, de föredrog att kunna styra över mugglarna. Så där var ett krig och The Technocracy mer eller mindre segrade och därför har vi världen vi har idag. Så med andra ord är din tv och din mobiltelefon magi :gremsmile:

Vad konflikten i Mage: The Ascension handlar om är att The Technocracy vill avskaffa saker som religon eller tro på magi, för om de sakerna försvinner så kan de helt styr verkligheten och göra allting jättebra för alla med priset att alla måste rätta sig i leden och avvikare kommer straffas eller omprogrameras. Det är säkerhet och välstånd över frihet. Magikerna vill att exeptionella individer, som de själva, ska kunna göra vad de vill med priset att allting blir värre för de stora massorna.

Jag har en gammal (och spoiler fylld) tråd om varför The Technocracy är den godaste gruppen i Owod här:

https://www.rollspel.nu/threads/57180/post-750381
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Chrille83 said:
Själv spelade jag under ett flertal år vampire-lajv som utspelades här, men ofta var städerna och deras uppbyggnad väldigt likt hur domänerna beskrevs i USA och det förekom många karaktär som hade utländska namn snarare än svenska i lajvsverige.
Har aldrig spelat i ett vampyr lajv men har kompisar som spelar och varit spelledare i Stockholm by night (som vampire lajvet i stockholm heter).

De har berättat att för att få ihop att så många vampyrer kan samsas på samma ställe så har det varit tvungna att öka invånar antalet i Stockholm tio gånger och göra flera andra liknande ändringar.

Men fördelen med ett rollspel fram för ett lajv är ju att du bara behöver tillgodo se 4-5 personer istället för flera hundra vilket gör att man mycket enklare kan passa in en svensk stad utan att behöva förändra den.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Många inspirerande och spännande svar i den här tråden!

Jag tror absolut att det går att göra både bra och spännande kampanjer i WoD i Sverige, både i historisk och i nutida kontext.

Det låter jättespännande det ni skrivit, Börnmo, ska du dra ihop nått mer nån gång är jag jättepå! Det vet du! :gremsmile:
 

zynt0xic

Veteran
Joined
17 Feb 2013
Messages
8
Location
stockholm
Man kan spela fantastiska Changeling: The Lost kampanjer i med en svensk setting, första C:tL kampanjen jag spel-ledde utspelade sig i stockholm och både jag och mina spelare tycker att det är en av de bästa WoD kampanjer vi kört.

Finns så himla mycket härlig mytologi och underbara sagor att ta inspiration ifrån, allt från skogs-rån och troll i john bauersk kännsla, till gammla fornordiska historier om gudar och jättar från asatron.

definitivt att rekommendera =)

Enda nackdelen är att du bör förarbeta lite försvenskade termer för tex "Glamour" eller "Wyrd" för när ni spelar, det kan kännas lite knas att köra på svengelska, kan även risker att förstöra kännslan i kampanjen i stort.
 

Bornmo

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
308
Location
Jönköping
Cissi said:
Börnmo, ska du dra ihop nått mer nån gång är jag jättepå! Det vet du! :gremsmile:
:gremgrin:
Det kommer att inträffa! Håller fortfarande på med lite bakgrundssamlande, men snart kanske det går att undersöka de andras intresse också :gremsmile:
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
zynt0xic said:
Man kan spela fantastiska Changeling: The Lost kampanjer i med en svensk setting, första C:tL kampanjen jag spel-ledde utspelade sig i stockholm och både jag och mina spelare tycker att det är en av de bästa WoD kampanjer vi kört.

Finns så himla mycket härlig mytologi och underbara sagor att ta inspiration ifrån, allt från skogs-rån och troll i john bauersk kännsla, till gammla fornordiska historier om gudar och jättar från asatron.

definitivt att rekommendera =)

Enda nackdelen är att du bör förarbeta lite försvenskade termer för tex "Glamour" eller "Wyrd" för när ni spelar, det kan kännas lite knas att köra på svengelska, kan även risker att förstöra kännslan i kampanjen i stort.
Jo, det krävs definitivt en försvenskning av språket vad gäller just CtL. Som nämt använde min grupp utryck som Det fina folket, jordagodset och även häcken istället för the hedge (även om det sista kanske inte blev det mest lyckade). I stort sett det enda vi inte försvenskade var semings och contrakts men det mesta av ord som kunde dök up in game hade svenska namn.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Börnmo said:
Klart man ska spela i Sverige! Sverige har bra potential för att spela World of Darkness, och både Vampire och Werewolf kan dra nytta av de karga norrländska vidderna, eller för den delen storstädernas opersonliga anonymitet.

Jag har spelat Hunter, i Stockholmsmiljö. Det var mycket bra, en av rollpersonerna hade kungen som ally. Varför var det bättre än en amerikansk stad? Delvis bristen på vapen, det gör spelet mer intressant. Sedan har ju känslan av att man faktiskt har traskat omkring på vissa gator en bra påverkan på förmågan att föreställa sig hur det faktiskt skulle se ut.

Jag har varit sl för en lång kampanj i werewolf, som utspelade sig i Göteborg, med inslag av bikerkultur. Det var också mycket bra, och den välbekanta känslan samt vissa översatta begrepp gjorde det hela mycket passande.

Slutligen har jag varit sl för en kampanj i Nwod, där spelarna började som vanliga människor som utredde ett mord på en vän, för att slutligen förbannas av ett uråldrigt väsen, och dö på diverse tragiska sätt. De kom senare tillbaka till liv som "Geists", och det var en bra vändning på storyn. Det utspelades i Linköping, och hade kopplingar till Kanalen som byggdes, och de ryska straffångar som byggde den samt monstret som följde med dem hela vägen till Sverige.
Låter onekligen intressant :gremsmile: Igenkänningsfaktorn kan nog göra mycket för spelupplevelsen.
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
Ond bråd död said:
Jag har också försökt få till nåt i Sverige, men det blev aldrig nåt.

Det jag funderade lite på var att vi har så extremt få vargar men det ändå finns en specifik skandinavisk varulvsstam. Vad motiverade utrotningen av vargar/varulvar om inte vampyrerna (när jag hängde med var varulvar och vampyrer fiender av någon larvig anledning). Idag är det lite bråk om man ska få skjuta vargar eller ej, vad är det egentligen som står på spel?

Just grejen att konspiratoriskt titta på historien/samtiden och försöka hitta WoD-förklaringar till allt är väldigt trevligt.:)
Ja, konspirationer är alltid roliga att gräva i :gremsmile:
 

Chrille83

Veteran
Joined
27 Jun 2010
Messages
60
Location
Trollhättan
God45 said:
Ond bråd död said:
Jag har också försökt få till nåt i Sverige, men det blev aldrig nåt.

Det jag funderade lite på var att vi har så extremt få vargar men det ändå finns en specifik skandinavisk varulvsstam. Vad motiverade utrotningen av vargar/varulvar om inte vampyrerna (när jag hängde med var varulvar och vampyrer fiender av någon larvig anledning). Idag är det lite bråk om man ska få skjuta vargar eller ej, vad är det egentligen som står på spel?

Just grejen att konspiratoriskt titta på historien/samtiden och försöka hitta WoD-förklaringar till allt är väldigt trevligt.:)
Min förklaring i WOD för en massa saker i Sverige är att det är Technocracy home turf vilket jag har funnit fungerar grymt bra som en förklaring. :gremlaugh:

-Vi ett av de länder i världen som snabbast började använda datorer och internet och en stor majoritet av befolkningen är dator litterär.

-Vi är super sekulära och har en större del atheister än nästan något annat land på jorden.

-Vi har väldigt bra högskolor och universitet som är öppna och gratis för de medlemarna av befolkningen med bäst betyg. Enligt Techocracyns paradigm är betyg = intelligence.

-Vi har flera olika politiska partier vilket gör oss lättare att manipulera. (Till exemepl var Ny demokrati ju bara en testkörning inför SD projektet som är en del en långsiktigt planerad attack på Islam sammordnad med techocracy celler i resten av Europa.)

-Vi har avancerad forskning innom många olika områden.

-Vi är på god väg till ett kontant löst samhälle vilket får Syndicatet att drägla.


Så den krympande vargstammen? Technocracy attack på varulvarna. Kammeror som övervakar offentliga utrymmen? För att lokalisera och spåra Ghouls och vampyrer. Gäng våld i Malmö? Syndicate plan för att skapa rädslan bland befolkningen. Fokus på genusteori på Lundsuniversitet? Plan att ta bort skillnaden mellan kvinnligt och mannlig som en attack på Verbena magiker.

Så lär dig några Technocracy handslag och gå med i det vinnande laget :gremlaugh:
Det låter ju alldeles utmärkt det :gremsmile: Jag har läst en del om Technocracy i diverse böcker men aldrig haft med dem i spel på något sätt, jag har dock sett potentialen. De framstod lite mer som "the good guys" i Mage Revised Edition än i de andra utgåvorna.
 
Top