Nekromanti World of Synnibarr - the true story

Foggmock

Myrmidon
over 20 new unique races, with elven, ninja, cyborg vampires,

Eh. Alltså. Nej. Snälla. GÖR DET INTE. När blev ninja en ras? Varför vill vampyrer operera in cybertech? Varför är Raven cs McCracken inte begravd under fyra ton cement?

Men den största frågan är... sen dess att spelet släpptes, har han byggt klart sitt "elektriska fordon" det står om i biografin?

Storuggla

Champion
Det kanske är ett skrivfel?

"over 20 new unique races, with elven, ninja, cyborg vampires,"

Kanske ska vara utan kommatecknet efter elven? Eller så kanske det bara suuuuuger? :gremlaugh:

Storuggla, tror mer på teori två

Arfert

Facit
Re: Nej! Jag vill inte! Det får inte vara sant!

jag är lycklig ägare till den första utgåvan av WoS... skulle gärna spela det, om jag hittar spelare som är tillräckligt dåraktiga... tror det kan vara ganska ball, om man ser det som ett "hichikers guide to discworld" spel, och VÄGRAR ta det på allvar... som att spela TOON eller nåt...

..det värsta är hur superprettot till spelskapare beskriver sig själv längst bak i boken: han har stridit med svärd, ridit på hästar, använt rustning, avfyrat eldvapen och gud vet vad IRL... han är såååååååååå tuff! (...och så har han hockeyfrilla och mustach!)

/T

Foggmock

Myrmidon
Re: Nej! Jag vill inte! Det får inte vara sant!

Exakt det där har jag skrivit i min recension, om du hade läst den.

Men ja... mustaschen tar fanimej priset.

Feliath

Swashbuckler
Äh! Du missade ju den bästa biten:
communal minds resurrected gurkha
:gremlaugh: Inget kan spöa en återupplivad hivemind-gurkha! Darra av skräck, simpla cyborgvampyr! :gremlaugh:

/Feliath - gillar dock fortfarande sapienta valar, McCrackens försök till trots

Foggmock

Myrmidon
This one says it all:

<center> at over 400 pages nearly a 6 month supply of toilet paper.</center>

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Det kanske är ett skrivfel?

"over 20 new unique races, with elven, ninja, cyborg vampires,"

Kanske ska vara utan kommatecknet efter elven? Eller så kanske det bara suuuuuger?
*grin* Är ju självklart att han avser Cyborgopererade alviska ninjavampyrer... =^_^=

F.ö. Vilket är då det absolut sämsta "spelet": WoS eller F.A.T.A.L. ?

/Ulfgeir

Foggmock

Myrmidon

Jag gissar på FATAL. Vår egna omröstning här på wrnu blev lite missvisande då många röstade på fjantalternativet.

WoS är ju liksom iallafall en spelvärld och ett regelsystem och bara lite konstigheter. FATAL är ju i stort sett BARA konstigheter. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Världens dåligaste spel [sp!]

Min oprofessionella analys säger FATAL. WoS är inte dåligt om man tar varje liten spelpartikel för sig. Ninjor är inte dåliga, cyborger är inte dåliga, och så vidare. Det är först när man slår samman allt i en oorganisarad sörja och hänger på ett koboldigt spelsystem som det blir dåligt. FATAL däremot är dåligt överallt. :gremwink:

/tobias

Sodivra

Champion

Jag är en relativist och inte en kritiker, men i det här fallet så tänker jag ändå gå efter rollspelet som verk, och inte hur väl konceptet tilltalar mig.

Så då tycker jag WoS är det sämsta spelet. Det är opedagogiskt upplagt och har onödiga komplikationer.

F.A.T.A.Ls enda fel är att så många stör sig på dess världsbild. Ja, och så är det rätt så grymt regeltungt.

(Skulle jag gå på motsatta bedömningsgrunder skulle jag hellre spela WoS - Konceptet verkar rätt schysst, men utförandet är kasst)

Rising

Vila i frid

Jag såg någon som skrev att Synnibar faktiskt inte behövde vara så dumt om man tänkte sig det som ett Final Fantasy-rollspel. I FF-spelen är man ju van vid att slunga meteorer på varandra och använda superduperkrafter. De klarar att berätta om små naturliga och angelägna saker ändå (eller kanske just på grund av detta?). Eller så kan man se det som ett Hackmaster-skämt som till skillnad från Hackmaster faktiskt också är riktigt roligt och kommer i en enda bok. Jag skulle iaf vilja ha Synnibar. Jag skulle vilja ha det mycket.

FATAL är jag fortfarande övertygad om att det är ett skämt. Frågar du mig så är det några lustigkurrar som, efter att ha petat ihop sina husregler till D&D och lagt ut dem på nätet där ingen tog någon notis om dem, valde att lägga till några fullkomligt galna skojregler som de hoppades skulle leda till att spelet slutligen kunde locka till sig lite uppmärksamhet. Ingen som hade velat göra ett riktigt FATAL hade gjort det såsom det blev, nämligen. Så... FATAL kan man läsa som ett humorrollspel, och en del av humorn är att så många inte fattar att det är ett skämt.

Mitt nya Kult har jag däremot inte ens orkat bläddra igenom. Jag har knappt läst någonting, men jag orkar inte ens flukta igenom merparten av sidorna. Så tråkigt är det. Det går inte att skratta åt eländet, och än mindre spela det. Därför är det det sämsta rollspelet jag har.

Foggmock

Myrmidon

Mitt nya Kult har jag däremot inte ens orkat bläddra igenom.

Jag hoppas inte det är samma som jag köpte häromveckan, andra utgåvan på svenska med Seter bland författarna? Även om Seter själv sa att den var bespottad så verkar den inte SÅ dålig?

För isåfall har jag ju gjort ett dåligt köp, och sånt står jag inte ut med. :gremgrin:

Rising

Vila i frid

Jag hoppas inte det är samma som jag köpte häromveckan, andra utgåvan på svenska med Seter bland författarna?
Nä, det är den jag spelat med i alla år. Jag har visserligen inte läst den första utgåvan, men jag gissar att den bara är vulgär och barnslig och att tvåan klarar sig bra utan de beryktade magireglerna som togs bort när tvåan sattes ihop. (men om någon vill diskutera det så gör vi det inte här, utan i Skräckforumet)

Nej, jag tänkte på den engelskspråkiga version som franska... öh... företaget har satt ihop. Jag vet inte ens vad varken Kultversionen eller företaget heter, men de som sitter inne på informationen behöver inte skriva det, för jag bryr mig inte. Vi kan kalla den för "skräpversionen med pippel-poppel-papper", för det är det enda bestående intryck man får av den.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag är ledsen, grabbar...

...Men jag förstår mig inte på er...
Jag tycker spelet verkar asballt, iaf av det jag läst nu i den här tråden.
Liksom...

"Den andra metoden går ut på att man väljer ras och sen yrke, så att man kan vara gnomninja, aquanautisk shadow warrior eller mänsklig Scarlet Tiger."

...Hur kan man motstå det...?
Jag tar det igen...

"Den andra metoden går ut på att man väljer ras och sen yrke, så att man kan vara gnomninja, aquanautisk shadow warrior eller mänsklig Scarlet Tiger."

Hur grymt som helst!

Att regelsystemet verkar vara helusel rör mig inte i ryggen (vem använder regler, anyway?) och att världen inte är sammanhängande och vettig är ju bara ballt. Att man dessutom kan spela som gnomnija och massa sådana dumheter gör det ju bara ännnu mer lysande.

Är det någon som känner för att ge bort sitt ex är jag intresserad, helt klart!

Foggmock

Myrmidon
Re: Jag är ledsen, grabbar...

Visst fan är gnomninjor tufft. Det är inte problemet.

Problemet är att McCracken är SERIÖS och att han inte KAN SKRIVA.

Sen tänker jag ju bara önska dig ett lycka till att spela World of Synnibarr som det är tänkt att spelas utan regler. Detta är inte ett fungerande rollspel. Skrotar du reglerna och det pulpiga äventyrandet så måste du ändra så fruktansvärt mycket annat att det inte är värt det.

Men vi tar det som en utmaning. Jag glider upp till Linköpings/Norrköpingsträffen (om jag är välkommen, annars kan ni titta i månen efter era Sverokbidrag :gremwink:), och du spelleder WoS för oss. Karrisar kan vi ju fixa i förhand för att spara tid (det skulle antagligen ta en dag eller så att fixa till alla).

Och nej, tänk inte ens tanken. Jag tänker -aldrig- spelleda World of Synnibarr.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Aaaargh! Min hjärna! ...

Fy satan jävlars helvete vilken smörja!

Det ... det ... det är ofattbart dåligt. Och fullständigt jävla obegripligt.

Jag hatar idioten som skrivit det.

Länka aldrig till Hybrid igen. Aldrig! Någonsin!

Aaaargh! Jag måste gå och skölja ögonen med klorin.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Jag är ledsen, grabbar...

"Problemet är att McCracken är SERIÖS och att han inte KAN SKRIVA."

Som om det hindrat någon tidigare? :gremwink:

"Men vi tar det som en utmaning. Jag glider upp till Linköpings/Norrköpingsträffen (om jag är välkommen, annars kan ni titta i månen efter era Sverokbidrag ), och du spelleder WoS för oss. Karrisar kan vi ju fixa i förhand för att spara tid (det skulle antagligen ta en dag eller så att fixa till alla)."

Sure thing, hade jag ägt spelet hade jag lätt gjort det. Och ja, det är klart du är välkommen. :gremlaugh:

Det kan väl inte vara så svårt att spela det utan regler, hö hö hö. Jag menar... Helt utan regler spelar man ju inte men kan man inte reglerna improviserar man nya, mindre dåliga regler. :gremtongue: