Nekromanti Worlds of wonder: Superworld

Efter en diskussion på Yog-sothoth forumet angående övernaturliga investigators i Call of Cthulhu lade någon upp en bra site där man kunde ladda ner PDF:ar av den gamla worlds of wonder boxen: http://basicrps.narod.ru/index-wow.html

Det jag mest fastnade för var superworld, superhjälterollspelet. Jag bestämde mig direkt för att testskapa en egen hjälte och resultatet blev väldigt lyckat. Men hur bra funkar egentligen superworld rent praktiskt, hur laglig är den här uppläggningen? Nu fick jag lust att spåra upp gamla runequest också, som om jag inte saknade nog med OOP prylar redan.

Men i alla fall, angående superhjältar så hade jag lite funderingar. Jag hade tänkt skapa en mutantkampanj som handlade om mutanter i nutid men med mutant:UA - s regler. Men då fastnade jag vid millenium, som redan hade tuffa regler och ett ännu tuffare upplägg med en sorts supervarelser. Och nu dök det här spelet upp, och jag undrar lite om kampanjer.

Hur lyckat är det egentligen att blanda superhjältar och andra fenomen i samma värld. I serietidningarnas värld så dyker ju JLA upp i samma rutor som både John Constantine och Sandman och X-men eller spindelmannen har väl slagits mot mer än en trollkarl eller demon, men i mitt tycke så kan det också vara vid dom här elementen som serierna tappar sitt klara fokus. Men om man skulle hävda att mytologiska/fantasyväsen och superhjältar har sina krafter från samma källa, bara i annat format så kanske man kommer undan med det.

Mest svammel i det här inlägget, men jag tyckte mig inte se den här länken någon annanstans och tyckte den var för cool för att missa. Hoppas bara att den är laglig också.

Nightowl

Champion
I en serie med Lagens Väktare från några år tillbaka så invaderas världen av en samling mordiska väsen som mest liknar sagofigurer, och världen börjar förändras också - New York börjar fyllas av en stor skog, etc.

För att göra en lång historia kort, så upptäcker Väktarna en magisk bok som de kan gå in i, och där berättar en av dom som "bor" i boken om vem skurken är - och då avbryter Aquman honom:
-Så du menar att vi ska tro att det här är ett verk av en sagohäxa från en fantasydimension?!
Varpå Green Lantern säger:
-Och det säger sjöjungfrun ! Fortsätt...

Alltså, rollspelare och spelkonstruktörer sätter sig ofta ned och försöker få superhjältevärldar "trovärdiga", gärna genom att ge alla samma bakgrund, att försöka "förklara" superkrafter. Magi funkar lika bra som något annat härvid - men, men, men...

Vad man själv tycker stämmer är ju väldigt personligt och subjektivt, och du ska snarast lyssna på dig själv och dina spelare än oss, men superhjälteserier är individdrivna. Fantasy är ofta världsdrivet. Ett antal olika tecknare/författare sätter sig ned och hittar på elva olika personer, och eftersom dom jobbar åt samma förlag bestämmer sig förlaget att de existerar i samma värld.

Det här synsättet är ofta ganska föraktat; helst ska man ju ha någon vision eller så i förväg, och jag menar att det visst kan göra saken bättre, men att den stämning som ofta finns i superhjältevärldar, som kan vara ganska gonzo, och frisk och uppmuntrande, uppnås bäst om man ser det så här:

Serieskaparna motsvaras av spelarna. Förlagsredaktören motsvaras av spelledaren.

Varför finns det ett Atlantis befolkat av "sjöjungfrur" (nja, de har ben) i DCs serieuniversum? Jo, därför att nån bestämde sig för att det var en ny och ballare bakgrund till Aquaman (Vattenmannen, för den som var med förr).

Alltså: existerande superhjältevärldar är ofta verk av många olika skapare som lappas ihop, så då kan det vara det när spelarna gör sina karaktärer också. Om någon gör en varulv och en annan en mutant och en tredje en galen uppfinnare så stör det inte mig överdrivet; om man som SL vill att de flesta skurkar och andra viktiga SLP ska vara övernaturliga väsenden så kan man köra på det. När man tröttnat kan man dra in muterade skurkar eller teknologiskt baserade skurkar.

Om man däremot känner sig tveksam inför mångschatteringen och tycker den är ologisk, så är det klart att man kan ha en enda bakgrund och (till exempel) säga att utomjordingar egentligen är bortbytingar och mutanter har magiska gåvor och att folk som bygger flygande bilar egentligen omedvetet är magiker, som bara TROR att det de gör lyder fysikens lagar. Det måste man känna efter själv. Men när jag själv spelar superhjälterollspel gillar jag att det liknar serierna, och då får det gärna finnas fler anledningar till att folk blir superhjältar - men jag gillar ju att folk har fåniga trikåer och kodnamn också.

Erik