Nekromanti World's Scariest Scenario Part 2

Nemesis_UBBT

Warrior
Nån mer som har riktigt läbbiga situationer. Jag samlar nämligen uppslag till ett eget scenario. Och än en gång:

Vem är Shub-Niggurath??
(Jag skiter fullständigt i SAN-losen jag får på köpet)

Rising

Vila i frid
Rising to the rescue:

Du kan få ett trix av mig: mitt spelargäng avslöjade en miljöbrottsling (det antyddes vagt (VÄLDIGT vagt, rollspelarna själva trodde inte på det) att han var något annat också; något omänskligt och onämnbart. Efter att mannen hamnat i fängelse blev den unga juristen angripen av dennes son som kastade syra i hennes ansikte. Hon klarade sig till sjukhus, men hade fått ett alldeles vanställt ansikte. Därpå kunde hon inte längre praktisera juridik, hennes man lämnade henne och hon plågades av återkommande mardrömmar. Det läbbiga var, berättade spelaren för mig, att det bara hade varit en mänsklig grabb som förstört hennes liv. Det lade ett skräckmoment under hela återstoden av kampanjen: Det farliga var inte det att ett okänt hot lurade någonstans i form av övernaturliga monster, utan det var allt det där andra -att åka tunnelbana till mötesplatsen, att sova över på vandrarhem, att promenera runt på kvällarna osv. Och just det att jag dragit ut på skilsmässan och de detaljerna beskrev han (spelaren) som det värsta han någonsin varit med om under ett rollspel. När hon (rollpersonen) till sist träffade en man som kunde älska henne trots hennes ansiktsskada blev det läskigt på riktigt: Om en vanlig kille kunde göra allt det där, vad har jag då inte att förlora NU, med omänskliga fiender?)

Tricket är att ge spelarna MÅNGA möjligheter och MÅNGA mål. Någon spelare kan försöka flörta med grannflickan, någan kan satsa på sin karriär, en annan kan leta efter sin förlorade familjemedlem. De ska ha MÅNGA personer att fråga ut, många ledtrådar att finna på olika platser. Om du lotsar dem rakt in i rumänien och säger "nu är ni trötta och måste sova över hos greven" då blir spelarna galna!

Så länge du tänker på HUR du ska skrämmas så lyckas du. Skit i VAD som ska skrämma spelarna. Det är egentligen inte intressant. Mumier, Deep Ones, Psilositer, vem bryr sig? Det är vad du gör med dem som gör det läskigt.

Knep #2. Ge dem färdiga rollpersoner. Låt deras öden vävas in i handlingen. Det funkar alltid bättre än att de gör sina egna rollpersoner. Faktiskt. Spelarna kan protestera om de vill, de har fel. Prekonstrukturerade varelser ska det vara. Låt dem få flashbacks och drömmar som avslöjar deras mörka hemligheter. Det går alltid hem.

/Rising

Spelledaren: "Du kan inte hugga resen i huvudet. Han är för stor för det!"

Bonnläppspelaren: "Vaddårå? Hurdå stor?"

Spelledaren: "Ja, hrm... vänta nu... äh, han är typ lika stor som, som..."

Bonnläppspelaren: "Lika stor som SILON?! (hans enda referensram, tydligen)"

Hybris

Veteran
Ett knep som är skönt i skräckrollspel är att så lite split mellan spelarnas karaktärer, allt från att låta en kvinna/man vara intresserad av en av rollpersonerna ( gärna någon som inte är så grymt charmig eller slick) till att använda drömmar och rykten för att få dem ur balans. Ett trick jag gillar är att ta ut en spelare ur rummet och börja beskriva en drömsekvens där han konfronteras med extrema nidbilder av de andra karaktärerna, sedan beskriver man för de andra hur den drömmande ligger och vrider sig och verkar ha en mardröm. Troligtvis kommer då de vakna rollpersonerna att försöka och väcka den med mardrömmen. När de till slut lyckas efter skakande, örfilar och kanske t.o.m ett glas vatten i ansiktet går man igen ut och förvanskar händelseförloppet som precis hände i drömmen där nidbilderna av rp:na slår, ruskar och kanske t.o.m kastar syra eller liknande på drömmaren innan han till slut vaknar, detta kan sätta skäck i de mest hårhudade spelaren. När sedan förhoppningsvis spelarna och deras karaktärer lyckas överbygga sina misstankar om varandra blir de så mycket "tightare" vänner, då är det dags att smyga in en förrädare. Jag föredrar faktiskt att efter man har arbetat ut kampanjens grundidé och stomme, låta spelarna göra sina rp:er och skriva bakgrundshistorier så man kan väva in dem. På det sättet får de en karaktär de kan vara nöjda med, samtidigt som jag kan skriva en bra och sammanhängande kampanj.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"

Ridijeck

Warrior
Svar till sist...

Vem är Shub-Niggurath??

Enligt Stora Necronomicon, en Lovecraft-antologi sammanställd av Sam J Lundvall, är Shub-Niggurath en av De Gamle, jag tror den enda av Dem som omtalas i femininum. Hon har också beskrivits som "en ohygglig travesti på en fruktbarhetsgudinna" och omnämns som sagt ibland som "Geten med tusen ungar". Jag tror faktiskt inte att Lovecraft har beskrivit Henne mer nogrannt än så, men jag kan ha fel.

Förresten, var inte Beatles Ctulhu-kultister? Med låttexter som "She loves you! Iä! Iä! Iä!" kan man inte låta bli att undra.

Ridijeck
som desperat försöker vara rolig

Rising

Vila i frid
Han menade silon som fanns i hans hemtrakter. [nt]

Jeesus, trodde inga läste mina fåniga quotes. Här får du en till:

Spelledaren: Ok, du flyr in i en stor, mörklagd sal. Mot ena väggen står hillebardar och spjut uppradade, med ringbrynjor och armskenor och liknande. Mot andra väggen står det tre stycken manshöga metallrör på enkla träkonstruktioner med små hjul. Längst bort i salen finns det några träboxar och vad som ser ut som helrustningar..."

"Kobolden: Ok, jag undersöker en av de där rören."

"SL: Hmm, okej, det är för mörkt för att du skall kunna se om det finns något inne i dem. Ovanpå tunnorna, vid dess bortre sida, finns det något som liknar en veke, kanske är det ett ljus?"

"Kobolden: Okej, jag tänder den där veken med facklan. Vad är det i rören?"

"SL: *stön* det är något ivägen, en sorts tung kula av metall."

"Kobolden: Jag försöker pilla bort den med mitt svärd."

"Sl: Det kan säkert ta ett tag."

"Kobolden: Ok, men jag fortsätter så länge det där ljuset brinner, i alla fall!"

Organ

Out of time, out of mind
Re: Svar till sist...

>Förresten, var inte Beatles Ctulhu-kultister? Med låttexter som "She loves you! Iä! Iä! Iä!" kan man inte låta bli att undra.

LOL!!!!

/Anders (som tyckte det var ett roligt skämt, eftersom han är stor anhängare av både The Beatles och usel humor)

Watchman

Warrior
Re: Svar till sist...

Jag måste bara varna alla för att Sam J Lundwalls översättningar är så usla då att till och med Ohlmarks är bättre. Sam J Lundwall har mer eller mindre förstört det han översatt, speciellt H P lovecrafts verk, då han ibland har strykit HELA stycken bara för att han har funnit dem för svåra att översätta. Undvik allt som Sam J Lundwall har översatt.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.

Sodivra

Champion
Shub-Niggurath

Shub-Niggurath är ju också slutbossen i Quake. En fettklump med fyra tentaklar..

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\